اجازه واردات خودرو با رمز ارزها بدون ایجاد رانت و ورود فناوری

وزیر صنعت با ارائه توضیحاتی درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو با رمز ارزها گفت: پس از واردات خودرو بصورت علی الحساب سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود تا با عدم ایجاد رانت، فناوری به داخل وارد شود.

به گزارش بیدار بورس، رضا فاطمی امین در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو درخصوص جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره آزادسازی واردات با رمز دارایی‌ها گفت: قبلاً وزارت صنعت به برخی از واحدها جواز تأسیس داده بود تا بتوانند شرکت های استخراج رمز دارایی احداث کنند اما مشکلات حقوقی وقفه ای در این موضوع ایجاد کرد. در دولت آیین نامه کاملی تصویب شد و استخراج رمزدارایی ها رسمیت پیدا کرد.

وی افزود: این مسئله در توافقنامه ای بین وزارت صنعت و بانک مرکزی انجام و برای نخستین بار واردات از محل رمز دارایی ها فعال شد. در آئین نامه همه موضوعات از جمله نحوه تأمین سوخت و انرژی، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها مشخص شده است. واردات می تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد. مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیر نظر وزارت صنعت فعالیت می کنند و دارای مجوز هستند با هماهنگی بانک مرکزی می توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: متقاضیان واردکننده خودرو می توانند مدارک مورد نیاز را تا ۱۸ شهریور ارائه و اعلام کنند در ازای واردات خودرو چه فناوری را به داخل وارد می کنند. بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری را ارائه کنند، مجوز داده می‌شود. تعرفه های خودرو بصورت شناور و در محدوده باز تعریف شد که بستگی دارد خودرو به چه صورتی فروخته شود. به دلیل عدم ایجاد رانت برای واردکننده ایجاد شود، ساز و کاری را تعریف شده که پس از واردات خودرو بصورت پیش فرض و علی الحساب سود بازرگانی پیش بینی می شود و متقاضی خودرو را وارد می کند.

فاطمی امین عنوان کرد: پس از این خودرو در بورس کالا عرضه می شود. فرض کنید اگر خوردو بطور فرضی ۵۰۰ میلیون تومان به فروش برسد، ۴۵۰ تومان قیمت واقعی و ۵۰ میلیون تومان سود در نظر گرفته می شود. در این شرایط سود بازرگانی به نحوه‌ ای شناور تعیین می شود که قیمت ۴۵۰ میلیون تومان شود. اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیش از آن چیزی باشد که در خارج دارد این مابه تفاوت در قالب سود بازرگانی به خزانه دولت واریز می شود تا هیچ سوءاستفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

کد خبر 20936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =