۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
دلار زیر ۲۸ هزار تومان میرسد؟

به گفته مدیرمعاملات برخط کارگزاری بانک صادرات، دلار به دلایلی از جمله احتمال زیان مالی برای دولت، مهاجرت آسان و پیشخور شدن منابع دلاری بلوکه ایران در سایر کشورها نمی‌تواند به زیر ۲۸ هزار تومان راه پیدا کند.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر بورس

سهیلا نقی‌پور، مدیر معاملات برخط کارگزاری بانک صادرات با بیان اینکه عواملی که بر بورس تأثیر می‌گذارند به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود به بیداربورس گفت: به روز نبودن سیستم‌ها و زیرساخت‌ها، نبود نظارت دقیق بر برخی نمادها و تصمیمات سلیقه‌ای گرفته شده توسط ناظر بازار، عدم اطمینان در میان اشخاص حقیقی بازار سرمایه، کم عمق بودن بورس، تصمیمات خلق‌الساعه توسط شورای عالی بورس و سازمان مانند دامنه نامتقارن و .... را می‌توان از عوامل داخلی دانست.

وی افزود: از سوی دیگر نبود ثبات سیاسی و اقتصادی، گره خوردن بازار به عواملی چون رشد نقدینگی، نرخ ارز و طلا و عدم تأثیرپذیری از قیمت کامودیتی‌ها و یا تأثیرپذیری اندک از عوامل خارجی تاثیرگذار بر بازارسرمایه از جمله عوامل خارجی موثر بر بازار است.

کف قمیتی دلار ۲۸ هزار تومان است

او در خصوص قیمت دلار اظهار کرد: کف قیمتی دلار ۲۸ هزار تومان است چرا که کمتر شدن نرخ دلار ازاین عدد موجب ارزانتر شدن واردات لوازم و خودروهای لوکس شده که در آینده در صورت به مشکل خوردن برجام هزینه‌های فراوانی را به دولت تحمیل خواهد کرد.

نقی‌پور افزود: یکی دیگر از عواقب ارزانتر شدن قیمت دلار آسانی مهاجرت برای قشر بیشتری از افراد جامعه علی‌الخصوص بسیاری از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و عدم بازگشت آن‌ها است.

مدیر معاملات برخط کارگزاری بانک صادرات ادامه داد: ذخایر ارز در سال‌های اخیر به دلیل کمبود با افزایش نرخ ریالی آن‌ها موجب تراز شدن ترازنامه بانک‌مرکزی شده این در حالی است که در عمل ناتراز بوده و مهمترین دلیل آن‌هم کمبود منابع پایه پولی است.

به عقیده او آزادشدن منابع دلاری ایران در سایر کشورها بدلیل چاپ بدون پشتوانه پول در سال‌های اخیر پیشخور شده است، بنابراین با توجه به موارد ذکر شده نمی‌توان انتظار دلاری زیر۲۸ هزار تومان داشت.

علت فرار نقدینگی از بورس چه بود؟

وی در خصوص علت تشدید خروج پول از بورس و همچنین صندوق‌های با درآمدثابت در روز جاری بیان کرد: این امر می‌تواند ناشی از سررسید شدن اوراق بدهی فرابورس باشد و سهامداران به این دلیل سهام خود را نقد کرده‌اند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =