‌افزایش زمان معاملات فرابورس ‌موجب بروز شفافیت بیشتر می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معامله‌گران از افزایش ساعت معاملات بازا رسرمایه از جمله فرابورس استقبال می‌کنند و تصمیم‌هایی از این جنس موجب افزایش شفافیت، نقدشوندگی و فرصت تحلیل در بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش بیداربورس فردین آقابزرگی، در مورد تصمیم به افزایش نیم ساعته زمان معاملات فرابورس ایران از ۱۹ شهریور،‌ اظهار داشت: تجربه افزایش ساعت معاملات در بازار اوراق مالی اسلامی نشان می‌دهد که بازار سرمایه ظرفیت افزایش ساعت معاملات در بخش سهام را داراست؛ از این رو تصمیم‌هایی از این جنس که موجب افزایش شفافیت، نقدشوندگی و فرصت تحلیل در بازار سرمایه می‌شود با استقبال فعالان این بازار روبه‌رو خواهد شد.

وی، تغییر ریزساختارها و دستورالعمل‌های معاملاتی را در راستای افزایش شفافیت و نقدشوندگی معاملات بازار سرمایه رویکردی بسیار سازنده دانست و گفت: افزایش ساعت معاملاتی نیز در همین راستا اتفاق بسیار مثبتی خواهد بود که می‌تواند دستاوردهای خوبی برای بازار به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بورس‌های بین‌المللی معمولا سرمایه و پول اشتیاق به سیال بودن و معامله دارد، عنوان کرد: در اغلب بورس‌های دنیا ساعت معاملات از حدود ۰۹:۰۰ آغاز شده و تا حدود ساعت ۱۶:۰۰ یا بیشتر ادامه دارد، همچنین در بازارهای بین‌المللی معمولا الگوریتم‌ها و ربات‌ها با اتمام ساعت یک بازار، در بازاری دیگر معاملات خود را آغاز می‌کنند.

وی اشتیاق سرمایه به دادوستد را دلیل منطقی برای افزایش ساعت معاملات دانست و ادامه داد: در بازار سرمایه ایران به دلیل تفاوت ساعت قابل‌توجه با کشورهای اروپایی و آمریکا، قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و سایر کالاها و نیز ارزها با تأخیر زمانی ۳ الی ۴ ساعت مشخص می‌شود که باز کردن ساعت معاملاتی حتی بیش از ۳۰ دقیقه می‌تواند زمان بیشتری را برای تحلیل به اهالی بازار سهام بدهد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه تجربه افزایش ساعت معاملاتی را در معاملات اوراق مالی اسلامی تجربه کردیم، گفت: افزایش ساعت معاملات در بازار اوراق بدهی تا ساعت ۳ بعدازظهر اتفاق بسیار خوبی بود که با استقبال فعالان بازار اوراق مالی اسلامی مواجه شد که می‌توان آن را تجربه‌ای موفق برای افزایش ساعت معاملاتی در بازار سهام قلمداد کرد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به الگوی بازارهای بین‌المللی در این زمینه گفت: بازار سرمایه ایران جزو معدود بازارهای مالی است که حداقل ساعت معاملاتی را دارد که این زمان اندک معاملاتی قدمتی حدود ۲۰ ساله دارد، به همین دلیل ظرفیت برای افزایش ساعت معاملاتی در بازار سهام وجود دارد و این موضوع بی شک استقبال فعالان بازار سرمایه را تجربه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 21227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =