اوراق تبعی یا بیمه سهام چیست ؟!

انتشار اوراق اختیار تبعی راه‌حل دولت و سازمان بورس برای حمایت از سهام و بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار بود که در روزهای گذشته گرفته شد.

به گزارش بیداربورس انتشار اوراق اختیار تبعی راه‌حل دولت و سازمان بورس برای حمایت از سهام و بازگشت اعتماد از دست رفته به بازار بود که در روزهای گذشته گرفته شد.

*چه سهامی اوراق تبعی منتشر کردند؟

بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پارسیان، ایران خودرو، سایپا، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پارس، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه تهران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی مس، فولاد مبارکه، مخابرات و ارتباطات سیار ایران

*سود ۲۱ درصدی اوراق تبعی در روز نخست

در روز نخست انتشار اوراق تبعی ۱۵ شرکت بزرگ بورسی کل حجم عرضه اوراق در نماد «شبندر» با قیمت هر سهم ۱۳.۷ تومان معامله شد. همچنین بیش از ۶۰ درصد اوراق عرضه شده در نماد «پارس» نیز با قیمت هر سهم ۱۱.۶ تومان معامله شد. بنابراین در روز نخست انتشار اوراق تبعی میانگین نرخ سود موثر تا سررسید اوراق تبعی منتشر شده در حدود ۲۱ درصد است که به نظر می رسد از مطلوبیت نسبی برای صندوق های درآمد ثابت خصوصا در نمادهای پرپتانسیل بازار برخوردار باشد.

*اوراق تبعی چیست؟

اوراق اختیار فروش تبعی که به سهامدار فروخته شده است، این امکان را به مالک آن میدهد که در تاریخی مشخص شده، سهام خود را با قیمتی از پیش توافق شده به فروش برساند. درواقع، شرکت‌ها اوراقی را به فروش می‌رسانند که این اوراق باعث ایجاد یک کف قیمتی برای سهم شما شده و تضمین میکنند که در صورت ریزش قیمتی، خسارت شما را جبران کنند و ضرری به شما نرسد. به علت شباهت این موضوع با بیمه کردن، اصطلاحا آن را تحت عنوان بیمه سهام می شناسیم.

*نحوه عملکرد اوراق تبعی ؟

براساس این قرارداد، خریدار حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بفروشد. یعنی این فرد می‌تواند (اجباری نیست) دارایی که در قرارداد ذکر شده را با قیمتی مشخص که به آن قیمت اعمال یا Strike Price گویند و در زمانی مشخص (زمان سررسید) بفروشد. در صورتی که دارنده اختیار فروش بخواهد از حق خود استفاده کند، فروشنده اختیار فروش ملزم به ایفای تعهدات خود خواهد بود.

*برای مثال

فرض کنید شما ۱۰۰۰ سهم از نمادی را به قیمت فعلی ۱۰۰۰۰ ریال خریده‌اید و قصد بیمه کردن آن را دارید. به این منظور «اختیار فروش تبعی» این سهم را می‌خرید. طبق این اوراق، سهام شما به قیمت تعیین‌شده در قرارداد (مثلا ۱۲۰۰۰ ریال یا به عبارتی ۱۰ درصد بالاتر از قیمت فعلی) خریداری می‌شود. حال ۲ سناریو ممکن است رخ دهد:

۱- قیمت سهم در زمان سررسید کمتر از ۱۲۰۰۰ ریال شود. در این‌صورت شما می‌توانید سهام خود را با همان قیمت ۱۲۰۰۰ ریال به شرکت بفروشید و برخلاف سایر سهامداران این سهم که متحمل ضرر شده‌اند، سود تضمین‌شده ۱۰ درصدی را کسب کنید.

۲- قیمت سهم در زمان سررسید بیشتر از ۱۲۰۰۰ ریال شود. در این‌صورت منطقی نیست که از اختیار فروش خود استفاده کنید؛ زیرا می‌توانید همین سهم را در بازار با قیمتی بالاتر به فروش برسانید. در این حالت تنها هزینه‌ای بابت بیمه کردن سهام خود پرداخت کرده‌اید.

" برای اینکه اوراق اختیار تبعی را خریداری نمایید باید سهام پایه را داشته باشید. اگر مثلا بخواهید اختیار تبعی سهام شرکت پترول را خریداری کنید اول باید سهم این شرکت را و سپس هترول را خریداری کنید تا سهام بیمه شود. "

نکته : نماد اوراق اختیار فروش تبعی معمولا با استفاده از فرمول " حرف "ه" + بخشی از نماد سهم پایه + تاریخ سرسید " ساخته می شود

*نکته:

  • این اوراق فقط در تاریخ سررسید قابل اعمال است، یعنی خریداران "اوراق اختیار فروش تبعی" فقط در تاریخ اعمال میتوانند اختیار فروش خود را اعمال کنند.پس از گذشت این تاریخ، "اوراق اختیار فروش تبعی"، اعمال نشده تلقی شده و عرضه کننده درخصوص آن تعهدی نخواهد داشت.
  • مبلغی که در ازای خرید اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت می شود در واقع بابت بیمه سهام خود میپردازید و غیرقابل برگشت است.
  • اوراق اختیار فروش تبعی دارای معاملات ثانویه نبوده و خریدار امکان فروش اوراق خریداری شده را در طول دوره معاملاتی ندارد.

به طور کلی بازده از طریق فرمول زیر به دست می آید :

بازده = پرداختی ـ دریافتی

        ـــ‌ـــــــــــــــ

             پرداختی

دریافتی = قیمت اعمال اوراق تبعی در زمان سررسید × تعداد اوراق تبعی خریداری شده

پرداختی = هزینه خرید سهام پایه × هزینه خرید اوراق تبعی

خبرنگار: گلاره کحالی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =