بورسی‌ها همچنان امیدوار باشند؟

 یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط کنونی بازار سهام، گفت: واکنش بازار به گونه‌ای است که اخبار مثبت کوتاه مدت از جمله گزارشات مطلوب 6 ماهه شرکت‌ها توان مثبت کردن آن را ندارند و باتوجه به اصلاح قابل توجه چند ماه اخیر و محدوده بنیادی فعلی اغلب نمادهای بازار مستعد برگشت به سطوح بالای قیمتی با محرک‌های مثبت میتوانند باشند و سطوح فعلی قیمت‌ها نیز بسیار ارزنده هستند.

به گزارش بیداربورس، اکبر نباتی، کارشناس تحلیل و معاملات کارگزاری بانک رفاه در خصوص روند معاملات بازار سهام در روزهای اخیر به بیدار بورس، گفت: به دلیل ابهامات بسیار در سطوح کلان و خرد پیرامون بازار سرمایه، روزهای بسیار سردی از لحاظ ارزش معاملات در بازار سرمایه سپری میکنیم.

وی ادامه داد: واکنش بازار به اخبار مثبت بسیار اندک بوده و هدف و انگیزه سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته است؛ در این حالت کوچکترین عامل منفی میتواند سبب تشدید روند نزولی بازار شود. برای مثال در گزارش‌های عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها آمار منفی بیشتر از آمارهای مثبت مورد توجه بازار قرار گرفت و سبب ریزشی همچون امروز شد.

* شاخص مجدد به 1 میلیون و 300 هزار واحد خواهد رسید؟

نباتی در را رابطه با از دست رفتن کف حمایتی شاخص 1 میلیون و 300 هزار واحدی، اظهار کرد: محدوده 1 میلیون و200 هزار واحدی میتواند محدوده حمایتی بسیار محکمی برای برگشت شاخص کل باشد و انتظار نمیرود شاخص کل به سطحی پایین از این محدوده نفوذ کند.

به عقیده وی با توجه به اصلاح قابل توجه چند ماه اخیر و محدوده بنیادی فعلی اغلب نمادهای  بازار مستعد برگشت به سطوح بالای قیمتی با محرک‌های مثبت میتوانند باشند و سطوح فعلی قیمت‌ها نیز بسیار ارزنده هستند.

* گزارشات شرکت‌ها مطلوب بود

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزارشات 6 ماهه شرکت‌ها، گفت: گزارشات مطابق انتظارات مطلوب بود و در اغلب گروه‌ها شاهد جهش سودآوری قابل ملاحظه‌ای بودیم که میتواند مورد توجه اهالی بازار قرار بگیرد.

* معدل بالا برای صنایع کوچک

نباتی با بیان اینکه در گروه‌های کامودیتی محور بهترین گزارش مربوط به صنعت پالایش و اوره سازان بود، افزود: در گروه‌های غیرکامودیتی ما شاهد گزارش‌های مطلوب زیادی بودیم، بخصوص در گروه‌های کوچک و متوسط نظیر گروه زراعت، غذا، سیمان، دارو و حتی خودرویی‌ها گزارش نسبتا مناسبی داشتند.

* شاخص کل نمیتواند معیار شرایط بازار باشد

 وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی انتظار میرود صنایع مختلف مسیر متفاوتی را طی کنند و شاهد یکپارچگی روند حرکتی بازار نباشیم، تصریح کرد: به نظر شاخص کل معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد بازار نمیتواند باشد و در ادامه شاخص کل و هم وزن بازدهی متفاوتی را میتوانند ثبت کنند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =