ادعای صرافی‌ها درباره تعیین حداقل و حداکثر قیمت توافقی ارز رد شد

مدیر معاملات بازار متشکل ارزی ادعای صرافی ها مبنی بر تعیین کف و سقف قیمتی برای نرخ توافقی ارز را رد کرد و توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش بیدار بورس، مهدی هادی‌نژاد در خصوص ادعای برخی از صرافی‌ها مبنی بر محدودیت کف و سقف برای نرخ‌گذاری در بازار توافقی به ایبنا اعلام کرد: کف قیمتی تعریف نشده است و صادرکننده و صرافی در یک نرخ مشخصی می‌توانند به توافق برسند و صراف ارز خریداری شده از صادرکننده با نرخ توافقی را با حاشیه سود مشخص یک درصد می‌تواند یا در صرافی و یا در بازار متشکل ارزی عرضه کند که بقیه صرافی‌ها خریداری کنند. بنابراین محدودیتی که بعضی از صرافی‌ها به آن اشاره کردند آن حاشیه سود یک درصدی است که طبیعتا در هر صنعتی یک حاشیه سود عرف و مجازی وجود دارد.

حاشیه سود یک درصدی، عدد معقولی است و در حال حاضر تعداد زیادی صرافی در این ساختار معاملاتی مشغول فعالیت هستند و این نشان می‌دهد این موضوع رعایت شده است.

یکی از اقدامات مناسب بانک مرکزی و بازار متشکل ارز در دو ماه اخیر، ایجاد حداکثر شفافیت ممکن هم برای داده‌های معاملاتی و هم برای نرخ خرید و فروش ارز بود. با توجه به اینکه بازار متشکل نقش یک بازار یکپارچه و متمرکز را برای معاملات ارز اسکناس دارد، سایت بازار متشکل ارزی نیز به عنوان یک مرجع رسمی و درگاه یکپارچه برای ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی عمومی در مورد نرخ‌ها تعیین شده است.

گام اول این بود که داده‌ها و اطلاعات معاملاتی همچون حجم معاملات و عمق مظنه ها در این سایت به صورت دقیق منتشر شود. گام بعدی داده‌های خرید و فروش صرافی‌ها (نرخ تابلوی خرید و فروش صرافی‌ها) است و با موافقت بانک مرکزی و دستور رئیس کل بانک مرکزی این امکان فراهم شد تا از طریق درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز بازار متشکل، صرافی‌های با توجه به دسترسی که دارند، بتوانند نرخ‌های خرید و فروش ارز به صورت دلار و یوروی توافقی را اعلام کنند.

در گذشته با توجه به اینکه محدودیت نگهداری ارز برای صراف وجود داشت باعث می‌شد، فروشنده این ارزها (به جز دلار و یورو) که به صرافی مراجعه می‌کرد با امتناع صرافی از خرید این ارزها مواجه شود. زیرا صرافی باید کلیه ارزها را بر اساس ابلاغ قبلی بانک مرکزی، ظرف ۳ روز حتما می‌فروخت تا دچار تخلف نشود. به دلیل اینکه ارزهایی وجود دارد که تقاضای آن دوره‌ای است یا مثلا تقاضای زیای برای آن وجود ندارد درنتیجه صرافی‌ها به دلیل این محدودیت از خرید آن خودداری می‌کردند. حال در این شرایط بانک مرکزی تصمیم گرفته است تا این محدودیت برای تقاضای ارزهای غیر از دلار و یورو در صرافی‌ها برداشته شود و به صرافی فروخته شود و در ادامه یک مشتری برای خرید آن مراجعه کند.

کد خبر 22770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =