علت هجوم نقدینگی به سمت دلار چیست؟

به گفته یک اقتصاددان توقف مذاکرات با 1+5 در خصوص احیای برجام، پالس‌های منفی از سوی کشورهای غربی بخصوص امریکا مبنی بر تمرکز نداشتن در مذاکرات برجامی و اتهامات مبنی بر همکاری با روسیه در جنگ اوکراین موجب کاهش امیدها بر احیای برجام شده است و از سویی دیگر رشد قابل توجه نقدینگی و پایه پولی و نگرانی‌ها بر کسری قابل توجه بودجه، موجب افزایش انتظارات تورمی شده که این موضوع نیز خود سبب افزایش تقاضا برای دلار در روزهای اخیر شده است.

بابک‌ابراهیمی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بانک‌سپه در خصوص رشد روزهای اخیر قیمت دلار و سقف‌شکنی‌های آن به بیداربورس گفت: ابهامات قابل توجه نسبت به آینده برجام و توقف مذاکرات احیای آن، موضع‌گیری‌های مقامات غربی و همچنین، افزایش قابل توجه نقدینگی در ماه‌های اخیر، موجب رشد انتظارات تورمی در سطح جامعه و افزایش قیمت دلار شده است.

کنترل قیمت دلار سخت شده است

او ادامه داد:  با این وجود، بازارساز طی ماه‌های اخیر، سعی در کنترل قیمت دلار داشته و قیمت دلار بارها از سطح 33 هزار تومان به قیمت‌های پایین‌تر بازگشته است اما، ابهامات اساسی نسبت به آینده برجام و کسری بودجه قابل توجه دولت، کار را برای کنترل قیمت سخت کرده است.

وی در پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آتی اظهار کرد: با توجه به ابهامات اساسی که در فضای اقتصاد کلان کشور وجود دارد، برآورد قیمت دلار در شرایط کنونی میسر نیست با این‌حال، در صورت کنترل کسری تجاری غیر نفتی و به تبع آن تقویت توان بازار ساز ارز، می‌توان به راهکارهای احتمالی بانک مرکزی به منظور کنترل قیمت‌ها امیدوار بود.

ابراهیمی در تشریح علت افزایش تقاضا در بازار دلار گفت: توقف مذاکرات با 1+5 در خصوص احیای برجام، پالس‌های منفی از سوی کشورهای غربی بخصوص امریکا مبنی بر تمرکز نداشتن در مذاکرات برجامی و اتهامات مبنی بر همکاری با روسیه در جنگ اوکراین موجب کاهش امیدها بر احیای برجام شده است و از سویی دیگر رشد قابل توجه نقدینگی و پایه پولی و نگرانی‌ها بر کسری قابل توجه بودجه، موجب افزایش انتظارات تورمی شده که این موضوع نیز خود سبب افزایش تقاضا برای دلار در روزهای اخیر شده است.
ورشکستگی نظام بانکی دور از انتظار است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری بانک‌سپه در خصوص شایعه ورشکستگی نظام بانکی و در نتیجه آن خروج نقدینگی از بانک‌ها به سمت دلار اظهار کرد: با وجود مشکلات متعدد در نظام بانکی کشور و زیان انباشته بعضی از بانک‌ها، ورشکستگی نظام بانکی در شرایط کنونی دور از انتظار است.

او ادامه داد: بانک مرکزی راهکارهای مختلفی را به منظور کنترل ریسک بانک‌ها از جمله ذخیره قانونی، رصد و پایش کفایت سرمایه بانک‌ها، صندوق ضمانت سپرده‌ها و.. صورت می‌دهد و همچنین سیاست‌ انضباطی دولت نیز در جهت بهبود ریسک‌های بانکداری در کشور است، لذا طرح چنین موضوعاتی با فضای واقعی اقتصاد کشور فاصله دارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =