رمزارز ملی به سود چه کسانی است؟

اواسط سال گذشته بود که بانک مرکزی از تصمیم خود برای راه‌اندازی رمزارز ملی بر پایه‌ریال خبر داد. در راستای اعلام این خبر در شهریورماه سال‌جاری اولین انتشار رسمی ریال دیجیتال توسط هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس و در راستای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار انجام شد که در آن زمان، رمز ریال با رقم یک میلیارد تومان به تعداد محدودی از افراد در دو بانک ملی و ملت اجرایی شد.

به گزارش بیداربورس در راستای اعلام این خبر در شهریورماه سال‌جاری اولین انتشار رسمی ریال دیجیتال توسط هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس و در راستای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار انجام شد که در آن زمان، رمز ریال با رقم یک میلیارد تومان به تعداد محدودی از افراد در دو بانک ملی و ملت اجرایی شد.

حال به گفته بانک مرکزی قرار است به زودی بانک دیگری به این جمع اضافه شود تا دوره اجرای پیش آزمایشی تمام شده و با آغاز مرحله اجرای آزمایشی، دامنه استفاده، تعداد کاربران و مبلغ تخصیص یافته به این طرح نیز افزایش یابد.

در روزهای اخیر بانک‌مرکزی پیش‌نویس سند ریال دیجیتال را خود را منتشر کرده است.

در همین راستا بیداربورس در خصوص بررسی جزئیات رمزریال با کاوه مشتاق، مدیر توسعه کسب و کار ققنوس به گفت‌وگو پرداخته است.

کاوه مشتاق، مدیر توسعه کسب و کار ققنوس با اشاره به اینکه سند ریال دیجیتال با سند دیگری که بانک‌مرکزی به نام سند کیف پول دیجیتال منتشر کرده بود شباهت‌هایی دارد.

۵۰۰ هزار تومان؛ حداکثر تراکنش ریال دیجیتال

او اضافه کرد: در هر دو سند بر مقداری پولی که می‌شود جابه‌جا کرد نظارت شدیدی وجود دارد و بر اساس مقررات حداکثر تراکنش ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر میزان پولی که می‌شود در کیف پول داشت دو میلیون تومان است و در نتیجه بانک‌ها و نهادهای مالی بزرگ برای نقل‌وانتقالات زیاد خود جز با اجاره بانک‌‎مرکزی نمی‌توانند جابه‌جایی انجام دهند.   

به گفته وی ناشر رمزریال اداره اسکناس‌های بانک‌مرکزی است و در نتیجه بانک‌مرکزی می‌تواند نظارت بر نقل و انتقالات داشته باشد.

ریال دیجیتال بر روی شبکه برنا قرار دارد

مشتاق با بیان اینکه رمز ریال بر روی شبکه‌ برنا قرار دارد تشریح کرد: این شبکه توسط شرکت خدمات انفورماتیک درست شده و ریال دیجیتال اولین توکنی است که بر روی این شبکه قرار دارد.

مدیر توسعه کسب و کار ققنوس، معتقد است ریال دیجیتال یک شبکه بلاکچینی یا مانند رمزارزهای دیگر که نوسان قیمت داشته باشند نیست و کاملا متمرکز است.

چه‌کسی مسئول پخش رمزریال است؟

او در خصوص اینکه این رمزریال قرار است چگونه پخش شود، اظهار کرد: مسئولیت این کار برعهده برخی از بانک‌های تجاری است و هر شخص می‌تواند یک کیف پول دیجیتال تجاری داشته باشد.

مزایا و معایب رمزریال

وی در تشریح مزیت انتشار رمز ریال برای بانک مرکزی گفت: با وجود رمزریال کنترل و نظارت بانک‌مرکزی بر جریان پول افزایش پیدا خواهد کرد و هزینه چاپ اسکناس نیز کاهشی خواهد شد.

مشتاق همچنین در خصوص مزایا و معایب رمزریال برای مردم اظهار داشت: رمزریال می‌تواند در خرید و فروش‌های خرید سهولت ایجاد کند با این حال نگرانی که وجود خواهد داشت بر سر حریم خصوصی افراد خواهد بود که انتظار می‌رود بانک‌مرکزی در نسخه نهایی این سند به حل این مشکل بپردازد.

دور زدن بانک‌ مرکزی و نهادهای حکومتی

ایوب ترابی، کارشناس رمزارزها در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه شخصا مخالف کلیت این سند هستم، اظهار کرد: ماهیت اصلی رمزارزها در پیدایش دور زدن بانک‌های مرکزی و نهادهای حکومتی که به صورت مرکزی بر دارایی مردم نظاره‌گرند است در نتیجه ایجاد رمزارز توسط دولت از پایه امری غلط به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی که پیش می‌آید این است که نگاه مجلس به این موضوع چه خواهد بود زیرا ساختار کشور ما با کشورهایی که این کار را انجام داد متفاوت است و ما یک کشور کومونیست نیستیم که بانک مرکزی نظام پولی جدایی از کشور داشته باشد.

او در بررسی رمزریال از منظر سیاسی و اقتصادی بیان کرد: از این منظر باید ببینیم که در مواجه با تحریم‌های پولی و مالی چه قدر توانستیم موفق باشیم و در توسعه اقتصاد کشورمان و بازکردن درهای تجارت بر روی بازرگانان خارجی و داخلی که هدفش افزایش ارزش پول ملی است چقدر موفق بودیم.

این کارشناس ادامه داد: ما در این امر نه تنها موفق نبودیم بلکه به دلیل تصمیمات پول ملی کشور روز به روز در حال بی‌ارزش شدن است بنابراین فرقی نمیکند که واحد پولی جدیدی ایجاد  شود.

ترابی معتقد است سایت خود بانک مرکزی چند سالی است که آمارهایش به روز نشده و اطلاعات دقیقی ارائه نداده حالا قصد دارد توکنی را عرضه کند که این توکن قابلیت جابه‌جایی بین افراد را نیز دارد اما سوالی که پیش می‌آید این است که این رمزریال چه سودی خواهد داشت جز ایجاد رانـت؟

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 23169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =