در انتظار دلار ۴۰ هزار تومانی باشیم؟

 یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عواملی همچون افزایش نرخ دلار، بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه، افزایش قیمت کامودیتی‌ها و واریز قسمتی از بدهی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار باعث روند صعودی قابل توجه معاملات امروز بوده است، گفت: اگر تصمیم گیران ظرف مدت یک الی ۲ روز آینده نرخ دلار را کنترل نکنند، ما شاهد دلار ۴۰ هزار تومانی خواهیم بود.

مسعود عجمی، عضو هیات مدیره سبدگردان ثروت پویا در رابطه با افزایش ۴۴ هزار واحدی شاخص کل در اولین روز معاملاتی هفته به بیدار بورس، اظهار کرد: می‌توان گفت بسته حمایتی ۱۰ بندی دولت از بازار سرمایه که هفته گذشته وضع شد، در روند صعودی معاملات امروز بی‌تاثیر نبوده است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص بیمه سهام (انتشار اوراق تبعی) تا سقف یک صد میلیون تومان که در این بسته حمایتی آمده بسیار ضعیف عمل کرد، تصریح کرد: با وجود بیمه سهام، سهامداران جز، از فروش سهام منصرف خواهند شد چرا که اوراق تبعی می‌تواند برای آنها منفعت داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روز گذشته شاهد افزایش قیمت‌های جهانی و سبزپوشی اکثر نهاده‌ها مانند مس و روی بودیم که میتوان علت آن را نگاه چین به موضوع کرونا و توسعه اقتصادی این کشور دانست.

وی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های بورسی از لحاظ وزنی وابستگی زیادی به قیمت نهاده‌ها دارند، مانند گروه‌های پتروشیمی و پالایشی، معدنی‌ها و فولادی‌ها که این صنایع بار سنگینی در بورس دارند و این امر نیز در روند صعودی بازار تاثیر بسزای داشت.

افزایش ۱۰ درصدی دلار در کوتاه‌مدت

عجمی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار در روزهای گذشته و اثرگذاری آن در بازار سهام، گفت: از دو منظر می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد، از یک طرف ارزش جایگزینی و از سوی دیگر سودآوری آنها.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این روزها رسانه‌ها بیشتر به عملکرد صندوق توسعه ملی پرداخته‌اند، افزود: خبر واریزی قسمتی از  بدهی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و واریزی مابقی آن در کوتاه مدت نیز یکی دیگر از عوامل روند مثبت در معاملات امروز بوده است.

فروش سهام توجیحی ندارد

وی با بیان اینکه گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها که بیانگر کاهش حاشیه سود ناخالص آنها بوده که با این وجود  باز هم می‌توان گفت شرکت‌ها سوددهی خوبی داشتند، تصریح کرد: اکنون اکثر سهامداران در بورس زیان دیده هستند و فروش سهام در حال حاضر توجیحی ندارد بجز برای افرادی که نیاز مالی داشته باشند.

روند صعودی معاملات تا کجا ادامه‌دار خواهد بود؟

عجمی درخصوص ادامه‌دار شدن روند صعودی بازار سرمایه، گفت: با توجه به موارد یاد شده می‌توان گفت بازار وارد فاز جدیدی شده است و ما شاهد رشد احتمالی ۸ الی ۲۰ درصدی شاخص خواهیم بود که بعد از عبور از این فاز  باید منتظر تغییر متغیرها توسط  تصمیم‌گیران باشیم که سهامداران با توجه به متغییرهای جدید تصمیم‌گیری کنند.

دلار، در آستانه ورود به کانال ۴۰ هزار تومان

عضو هیات مدیره سبدگردان ثروت پویا پیش‌بینی خود را از قیمت دلار در کوتاه مدت بیان ‌کرد: بسیاری از بازار سازها در تلاش هستند تا قیمت دلار را کنترل کنند اما به دلیل عدم امکانات و نیاز به فرصت بیشتر نرخ دلار همچنان رو به افزایش است و اگر این روند صعودی تا چند روز آینده ادامه دار شود، دلار به نزدیکی مرز ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.

به گفته وی بصورت تکنیکالی نیز اگر در یک الی ۲ روز آینده این قیمت مهار نشود ما شاهد دلار ۴۰ هزار تومانی خواهیم بود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =