ریال بی ارزش‌ترین پول جهان شد؟

یکی از مشکلاتی که این روزها با آن دست‌وپنجه نرم میکنیم این است که به‌طور مرتب قدرت خریدمان در حال کاهش است و به عنوان مثال کالایی که تا چند ماه گذشته با x تومان می‌توانستیم بخریم این روزها در خوشبینانه‌ترین حالت ۲ الی سه برابر شده است یا شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی مادربزرگتان از گذشته صحبت می‌کند متوجه تغییر و افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها شوید.

به گزارش بیداربورس دلیل این تغییرات عجیب و غریب، کاهش ارزش پولی ملی ایران است، اما چه مواردی بر ارزش پول ملی یک کشور تاثیر می‌گذارد؟

  • میزان دارایی
  • مقدار پول داخل بانک ها
  • اعتبارات داخل بانک مرکزی
  • برابری نرخ ارز سایر کشورها
  • میزان تولید ناخالص ملی
  • حجم نقدینگی
  • نرخ تورم
  • نرخ سود بین بانکی
  • رشد پایه پولی

*بی‌ارزش‌ترین پول‌های جهان را بشناسید

۱. ریال ایران (IRR)

متاسفانه ریال ایران بی‌ارزش‌ترین پول در جهان است و بر اساس آمارها کاهش ارزش پول ملی ایران از سال ۱۹۷۹ به دلیل کاهش مشاغل و مهاجرت افراد به سایر کشورها آغاز شده و بعد از آن هم به دلیل آغاز جنگ ایران و عراق و سپس تحریم‌های اقتصادی به شدت آن اضافه شده است.

افزون بر این موارد دولت با محدود کردن دسترسی مردم به ارزهای خارجی موجب به وجود آمدن بازار سیاه شد و در نتیجه همه این موارد دست به دست هم داند تا موجب کاهش ۴۰۰ درصدی ارزش ریال ایران شوند.

سال ۲۰۱۵ ایران با امضل کردن توافق‌نامه هسته‌ای با کشورهای آمریکا، فرانسه، چین، انگلیس و روسیه توانست تا حدودی وضعیت ارزش پول را بهبود بخشد اما این وضعیت چندان پایدار نبود و در سال ۲۰۱۸ آمریکا مدعی شد که ایران قرارداد خود را زیر پا گذاشته و در نتیجه تحریم‌ها تشدید شد و دسترسی به بازارهای جهانی کالا نیز برای ایران مسدود شد.

با توجه به اینکه حدود ۶۹ درصد درآمد ایران از نفت بود و با توجه به تحریم‌ها دیگر امکان صادرات نفت وجود نداشت ضربه شدیدی به اقتصاد ایران وارد شد.

در سال ۲۰۲۰ نیز به دلیل تورم زیاد ارزش ریال حدود ۶۰۰ درصد کاهش یافت و به همین علت دولت تصمیم گرفت تا ۴ صفر از پول خود حذف کند و پیشنهاد تغییر واحد ریال را به تومان داد.

۲. دونگ ویتنام (VND)

دومین ارز ضعیف دنیا دونگ ویتنام است. این کشور همچنان بر روی مسیر سخت اقتصادی متمرکز است و این مورد باعث شده است تا ارزش پول آن بیش تر از پیش کاهش یابد. اما همچنان کارشناسان این کشور معتقدند که اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد و دیر یا زود به سایر کشورهای آسیای همجوار خود که از این نظر بهتر هستند خواهد رسید.

۳. کیپ لائوس (LAK)

لائوس نیز یک از بی ارزش ترین پول ها در دنیا است اما با این تفاوت که این ارزش این ارز از همان ابتدا پایین بوده اما از زمان انتشار آن از سال ۱۹۵۲ تا به حال ارزش آن نسبت به دلار آمریکا تقویت شده و دائما در حال بهبود است.

۴. روپیه اندونزی (IDR)

اندونزی از نظر اقتصادی کاملا با ثبات و توسعه یافته است با این وجود ارز آن جز بی ارزش ترین پول‌ها در دنیا به حساب می‌آید. مقامات نظارتی این کشور همه اقدامات لازم را برای تقویت پول ملی انجام داده اند، اما تلاش آن‌ها تنها منجر به تغییرات کوچکی شد.

۵. لئون سیر الئون (SLL)

سیر الئون یکی از کشورهای بسیار فقیر دنیا است که به دلیل شرایط خاص مانند جنگ و بیماری هایی مانند آبولا ارزش پول آن کاهش یافت. در آگوست ۲۰۲۱ بانک مرکزی این کشور نام سیرالئون را به نام لئون جدید تغییر داد، هر لئون برابر با ۱۰۰۰ سیرالئون است.

۶. فرانک گینه (GNF)

با وجود این که این کشور دارای منابع طبیعی زیادی مانند الماس، طلا و آلومینیوم است اما نرخ تورم بالا، فقر زیاد و خلافکاران بسیارباعث شده تا GNF نیز به یکی از بی ارزش ترین پول ها در دنیا تبدیل شود.

*پیامدهای کاهش نرخ ارزش پول ملی

یکی از مهم ترین علل کاهش نرخ ارزش پول ملی افزایش بی رویه تورم داخلی و تهدید اقتصاد خرد جامعه و کاهش توان خرید مردم است که این موضوع موجب کوچک شدن سفره‌های مردم می‌شود.

*تخم مرغ از مسکن پیشی گرفت

به عنوان مثال جالب است بدانید که به طور متوسط، قیمت هر متر مسکن بین سال‌های ۵۷ تا ۶۰ بین هزار تا دوهزار تومان بوده که این روزها حتی معادل قیمت یک تخم مرغ هم نیست چرا که قیمت تخم مرغ به بالای سه هزار تومان راه پیدا کرده است.

این روزها قیمت مسکن با رشد بیش از دو هزاری درصدی که تجربه کرده به متری ۴۳ میلیون تومان رسیده است.

*کاهش ارزش ریال با قیمت خودرو چه کرد؟

مدل خودرو

قیمت در سال  ۹۰(تومان)

قیمت امروز(تومان)

درصد تغییر

پراید ۱۱۱

۸ میلیون و ۵۰۰ هزار

۲۰۸ میلیون

۲,۳۴۷%

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار

۳۲۶ میلیون

۲,۰۸۷%

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار

۳۷۵ میلیون

۲,۱۷۲%

پژو ۲۰۷ اتوماتیک

۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار

۵۵۰ میلیون

۲,۶۵۰%

سمند

۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار

۴۷۰ میلیون

۳,۰۵۴%

پژو ۴۰۵

۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار

۳۵۰ میلیون

۲,۴۹۲%

کیا اسپورتیج

۷۶ میلیون

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون

۲,۱۳۶.۸%

هیوندای سانتافه

۸۲ میلیون

۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون

۳,۶۸۰.۴۸۷%

تویوتا لندکروز

۱۲۸ میلیون

۸ میلیارد

۶,۱۵۰%

لکسوس rx

۱۴۱

۴ میلیارد

۲,۷۳۶.۸%

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =