افزایش حجم بازار در ابتدای اردیبهشت

شاخص کل سال ۹۹ را با یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد به پایان برد. طی چهار روز معاملاتی اولین هفته سال اما حرکت شاخص نزولی بود و نهایتا به ۱میلیون و ۲۹۴هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۴۳۹هزار واحد کار را به پایان برد اما به ۴۴۲هزار واحد طی هفته نخست سال جدید رسید.

به گزارش بیدار بورس،  شاخص کل سال ۹۹ را با یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد به پایان برد. طی چهار روز معاملاتی اولین هفته سال اما حرکت شاخص نزولی بود و نهایتا به ۱میلیون و ۲۹۴هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ۴۳۹هزار واحد کار را به پایان برد اما به ۴۴۲هزار واحد طی هفته نخست سال جدید رسید.

سطح حمایتی یک‌میلیون و ۲۶۰هزار واحدی شاخص
چارتیست‌ها تصور می‌کنند که محدوده یک میلیون و ۲۶۰هزار واحد که به عنوان مقاومت شکسته شد، حالا تبدیل به سطح حمایتی شده و انتظار از دست رفتن آن را ندارند. طبعا با توجه به تقویت کامودیتی‌ها، کاهش ریسک‌های مرتبط با بازار سهام، تقویت بازارهای موازی و تحولات مهم پیش رو، به لحاظ بنیادی نیز انتظاری برای برگشت شاخص به سطوح قبلی نباید داشت.

دامنه نوسان پویا می‌شود
طی چهار روز معاملاتی هفته اخیر، ارزش معاملات ۱۹همت و به طور متوسط هر روز ۴.۷۴همت بوده است. مجموع خروج پول این چهار روز حدود ۸۰۰میلیارد تومان است. محدود شدن دامنه نوسان در منفی باعث شده تا صفوف فروش بر نمادها پس از هفته‌ها، باز نشود و این خاصیتی مگنتی، نهایتا منجر به وجود ۳ همت صف فروش مداوم شده که بر کلیت بازار اثر گذاشته اما در هفته‌های آتی، احتمالا دامنه نوسان پویا خواهد شد. دامنه نوسان ممکن است بر اساس ویژگی‌های نمادها متفاوت باشد و یا برای کل بازار از یک فرمول استفاده شود اما دامنه به شکلی پویا-ایستا خواهد بود تا در تلاطمات، هم به سرمایه‌گذاران فرصت تصمیم‌گیری به اندازه کافی بدهد و هم اینکه به سرعت دامنه نوسان خود را با شرایط بازار منطبق کند ازین زاویه از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه به سبب تحولاتی که در دامنه نوسان خواهیم داشت، حجم بازار افزایش خواهد یافت.

بهبود تراز بانک‌ها
در نرخ سود، همچنان سود بین بانکی ۱۹.۷درصد است و همتی نوید تاثیرپذیری نرخ سپرده از نرخ سود بین بانکی را داده است. همچنین بانک‌ها با ارائه گزارش ماهانه اسفند نشان دادند که فاصله پرداختی به سپرده‌گذاران و دریافتی از تسهیلات‌گیرندگان افزایش مثبت به نفع بانک داشته و در اصطلاح بورسی‌ها، تراز بانک‌ها بهبود یافته است.
در گزارش‌های بانک ملت و تجارت، به استناد صورت‌های مالی هزینه پول نسبت به سال۹۸کاهش محسوسی داشته اما باید دید که این وضعیت در زمستان به چه صورت بوده و هزینه پول برای بانک‌ها چه تغییراتی داشته است.

اصلاح قیمت جهانی اوره
"در بازار کامودیتی‌ها، اصلاح قیمتی اوره آغاز شده و همانطور که انتظار می‌رفت این اصلاح وعدم تقویت می‌تواند تا مرداد(آگوست) ادامه یابد. انتظار تست قیمت زیر۳۰۰دلار برای یک پروسه بیش از یک ماه البته وجود ندارد.
در بحث پالایشگاه‌ها، کرک اسپرد بنزین صعودی است و از گازوئیل بالاتر رفته که این نشان می‌دهد اقتصادها در حال بازگشایی هستند و مصرف بنزین رشد کرده است. انتظار می‌رود که با رسیدن به فصل گرما و افزایش واکسیناسیون، کرک اسپرد رشد کند. بهترین حالت این است که قیمت نفت برنت در محدوده۵۵_۶۰ دلار باشد که در این صورت بیشترین کرک اسپرد برای پالایشگاه‌های ساده، محقق می‌گردد. "

رشد قیمت‌ها با افزایش تقاضای عراق
"در فلزات، وضعیت روی، اسلب و ورق فولاد بسیار خوب است. اسلب ایران به ۶۵۰دلار رسیده و میلگرد ایران در عراق تقاضای قوی دارد که باعث شده قیمت‌ها به شکل بااهمیت رشد کند البته صادرکننده میلگرد به عراق، ذوب آهن است که این خبر خوبی برای این شرکت خواهد بود. هرچند ایران رو به توسعه نیست اما توسعه عراق برای سیمانی‌های غرب و جنوب به همراه ذوب آهن، پتانسیل محسوب می‌شود. "
"در اولفین پلیمر و آروماتیک انتظار اصلاح قیمتی به میزان کمتر از نفت وجود دارد که البته این اصلاح تا حد زیادی صورت گرفته است. به طور کلی کامودیتی‌ها وضعیت با ثباتی دارند اما وضعیت ورق، اسلب و کرک اسپرد پالایشگاه ها بهتر از سایرین است. "

کد خبر 2367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =