سودآوری در بورس امسال سخت‌تر است

 یک تحلیل‌گر بازار سرمایه به تاثیر انتخابات بر اوضاع بازار سرمایه اشاره کرد و معتقد است که سودآوری در بازار سرمایه در سال جاری سخت‌تر خواهد بود و مردم باید به سود ۳۰ درصدی قانع باشند.  

لیلا امیری‌فر در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره به صعود و نزول غافلگیر کننده‌ای که در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران به ویژه تازه‌واردان در سال ۹۹ وجود داشت، گفت: علی‌رغم خروج تعداد زیادی از سرمایه گذاران، رخدادهای این سال موجب آشنایی افراد زیادی با این بازار شد که تا پیش از این تنها در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری می‌کردند.
به گفته امیری‌فر در اقتصاد هر کشور عامل زمان موضوع بسیار مهمی در سرمایه‌گذاری است و هر مقطعی از آن مستلزم اخذ استراتژی سرمایه‌گذاری خاص خود است.  
وی افزود: در وضعیت کنونی اقتصاد ایران باید در نظر داشت که انتظارات تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری‌ها دارد در نتیجه در کنار تمام مولفه‌های تاثیرگذار باید عامل مهم انتظارات را نیز جای داد.  
 

نقش انتخابات در بهبود اوضاع اقتصادی 
این تحلیلگر بازار سرمایه، موضوع انتخابات و تغییر کابینه دولت را یکی از موضوعاتی دانست که انتظارات زیادی را شکل داده است و با توجه به اعتقاد بیشتر فعالان همه دولت‌ها برای نشان دادن صلاحیت و جلب رضایت عموم در چهار سال ابتدایی فعالیت‌شان دست به سیاست‌های انقباضی می‌زنند که این مهم می‌تواند سطح قیمت‌ها را به صورت تصنعی مهار کند، گفت: آنچه در این دوره متفاوت است انتخاب بین کابینه‌های دارای گرایش باز یا بسته نسبت به اقتصاد است.
امیری‌فر با اشاره به این موضوع که انتشار اوراق و تامین مالی از بازار سرمایه توسط دولت به نوعی به بدهکاری دولت و به تعویق انداختن کسری‌های دولت به آینده دامن زده است، اظهار کرد: موضوع انتخابات و تغییر کابینه نقش بسزایی بر شرایط و بهبود اوضاع اقتصادی خواهد داشت.
وی معتقد است هرچه دیدگاه کابینه بعدی نسبت به تعامل با اقتصاد جهانی بهتر باشد این فرصت به صنایع داده می‌شود که بتوانند محصولات خود را در بازاری بزرگ‌تر معامله کنند و جذب سرمایه و نوسازی صنایع اتفاق بیفتد.  
 

به سودهای ۳۰ درصدی قانع باشید 
این کارشناس بازار، پیش‌بینی کرد که با اشاره به خروج پول از بازار سرمایه، وضعیت کنونی صف‌های خرید و فروش در سال آینده نیز تا به تعادل رسیدن بازار ادامه‌دار باشد.
امیری‌فر گرفتن سود از بازار را نسبت به قبل سخت‌تر دانست و گفت: باید به سودهای کمی بالاتر از سود بانکی و در محدوده ۳۰ درصد قانع باشیم و سنجیده‌تر پورتفوی خود را انتخاب کنیم و یا به عبارتی هر سهمی را نخریم و علاوه بر آن سبد خود را محدود به سهام نکنیم و حتی بخشی از سرمایه خود را در صندوق های فاقد ریسک، نقد نگه داری کنیم.
 

از خرید و فروش‌های مداوم پرهیز کنید
وی به سهام‌داران توصیه کرد: مبحث افق زمانی بلندمدت تر و پرهیز از خرید و فروش‌های مداوم و از روی عادت نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که سرمایه گذاران بویژه سرمایه گذاران عادی باید به آن توجه کنند و آستانه صبر خود را نسبت به نگهداری سهم‌های سود محور برای دست یابی به نقطه سوددهی سهام پر پتانسیل سهامشان افزایش دهند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: برخی سهم‌ها از لحاظ ارزش به موقعیت مناسبی رسیده اند و می توان آن‌ها را بدون دغدغه خرید کرد همچنین می‌توان با استراتژی نگهداری سهم و با توجه به قیمت های جهانی، تحرک تولید به دنبال کشف واکسن کرونا و ارزش کنونی سهم‌های صنعت فولاد و پتروشیمی که الان در محدوده مناسبی برای خرید هستند تصمیم به معامله گرفت و از دیدگاه من اکنون سهم‌هایی مانند کاوه و شاراک برای خرید جذاب هستند.

کد خبر 2370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =