آیا بازار به صندوق‌های بخشی روی خوش نشان میدهد؟

در روزهایی که بازار به برخی صنایع اقبال بیشتری نشان میدهد، اهمیت یک صندوق تخصصی برای صنعت لیدر بازار بیش از همیشه به چشم می‌آید برای مثال میتوان به لیدری این روزهای خودرویی‌ها یا حال خوب فلزات در پی افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها اشاره کرد. به این ترتیب صندوقی که دست مدیر خود را برای انتخاب سهم از بین یک صنعت لیدر بازار باز میگذارد، به نظر میرسد بتواند سودآوری خوبی هم داشته باشد. البته این سودآوری به دوران خوش آن صنعت محدود میشود، درواقع اگر صنعتی به هر دلیلی روزهای صعودی نداشته باشد، تعداد ابطال‌های صندوق افزایش پیدا کرده و حتی اگر حجم فروشها بالا باشد میتواند بر صنعت تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین باید دید که بازار ریسک افزایش ابطال را میپذیرد و به امید روند صعودی و لیدر شدن آن صنعت، به این صندوق‌ها روی خوش نشان میدهد یا به دلیل تنوع کم این صندوق‌ها، عطای آنها را به لقایش میبخشد.

به گزارش بیدار بورس، در روزهایی که بازار به برخی صنایع اقبال بیشتری نشان میدهد، اهمیت یک صندوق تخصصی برای صنعت لیدر بازار بیش از همیشه به چشم می‌آید برای مثال میتوان به لیدری این روزهای خودرویی‌ها یا حال خوب فلزات در پی افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها اشاره کرد. به این ترتیب صندوقی که دست مدیر خود را برای انتخاب سهم از بین یک صنعت لیدر بازار باز میگذارد، به نظر میرسد بتواند سودآوری خوبی هم داشته باشد. البته این سودآوری به دوران خوش آن صنعت محدود میشود، درواقع اگر صنعتی به هر دلیلی روزهای صعودی نداشته باشد، تعداد ابطال‌های صندوق افزایش پیدا کرده و حتی اگر حجم فروشها بالا باشد میتواند بر صنعت تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین باید دید که بازار ریسک افزایش ابطال را میپذیرد و به امید روند صعودی و لیدر شدن آن صنعت، به این صندوق‌ها روی خوش نشان میدهد یا به دلیل تنوع کم این صندوق‌ها، عطای آنها را به لقایش میبخشد.

**صندوق "بخشی" چیست؟

صندوق‌های بخشی یعنی یک صندوق سرمایه گذاری اعلام می‌کند که در یک صنعت خاص فعالیت خواهد کرد و عمده منابع خود را بر روی آن صنعت سرمایه گذاری می‌کند؛ این صندوق در خصوص صنایعی که توسط معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران مشخص می‌شود، وجود دارد.

* حد نصاب سرمایه‌گذاری در یک صنعت حداقل ۷۰ درصد و در سهام یک ناشر حداکثر ۳۰ درصد است، صندوق می‌تواند حداکثر ۱۰ درصد از ارزش کل دارایی‌ها را به سرمایه‌گذاری در سایر صنایع اختصاص دهد.

**امکان احداث صندوق "بخشی" در کدام صنایع است؟

در حال حاضر امکان احداث صندوق‌های بخشی در صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی مهیا شده است.

**زمان تاسیس صندوق "بخشی"

دستورالعمل این صندوق در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ تصویب و در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

**ساختار صندوق "بخشی"

ساختار این نوع صندوق هم می‌تواند «قابل معامله» و هم «مبتنی بر صدور و ابطال» باشد، در صورتی که صندوق ساختار مبتنی بر صدور و ابطال داشته باشد، نیازی به استفاده از رکن ضامن نقدشوندگی وجود ندار، همچنین مهلت پرداخت وجوه ناشی از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال، حداکثر ۷ روز کاری پس از ارائه درخواست ابطال خواهد بود و در صورتی که هر سرمایه‌گذار قصد ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را داشته باشد، هر ۵ روز امکان ابطال واحدها به میزان حداکثر ۲ واحد درصد از کل واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را خواهد داشت.

* این نوع صندوق می‌تواند با مدیریت فعال یا مدیریت غیرفعال اداره شود. در صورتی که صندوق مدیریت غیرفعال داشته باشد، مدیر صندوق باید رویه تشکیل و بازبینی پرتفوی خود را به سازمان بورس ارائه دهد.

**خرید و فروش صندوق "بخشی"

در صورت خرید سهام و حق تقدم خرید سهام به نام صندوق، فروش سهام و حق تقدم خرید سهام همان ناشر در روز خرید و روز کاری پس از آن از محل دارایی‌های صندوق مجاز نخواهد بود، همچنین سرمایه‌گذاران باید در زمان ورود به صندوق اعلامیه ریسک مربوط را امضا کنند.

*چنانچه در اثر معاملات اوراق بهادار توسط صندوق، معاملات اوراق بهادار فوق به اندازه‌ای باشد که از نظر بورس مربوطه اثر قابل ملاحظه بر معاملات داشته باشد این معاملات باید خارج از ساختار معاملات خرد صورت پذیرد.

**صندوق پالایش و دارایکم "بخشی" می‌شوند

در روز ۷ آذر ماه ۱۴۰۱ سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اعلام کرد:  با مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر ساختاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم و با تصویب اساسنامه و امیدنامه جدید آنها، این صندوق‌ها تبدیل به صندوق بخشی خواهد شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =