حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال

قیمت‌گذاری دستوری محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال حذف می‌شود.

به گزارش بیدار بورس، حسین قربان‌زاده رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اجماع نظر حاصل شده در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی و دانشگاهیان در مورد جزئیات واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا گفت: در این نشست تصمیم گرفته شد ابتدا سند چشم‌انداز تنظیم‌گری دولت در حوزه واردات، تعرفه و استاندارد مشخص شود تا خریدار براساس آن بتواند نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کند.

وی یکی از مهم‌ترین تصمیمات در این خصوص را حذف قیمت‌گذاری محصولات خودرویی بیان کرد و افزود: یکی از توافقات حاصل شده این است تا پایان سال، ضمن اضافه شدن خودروهای پرتیراژ برای عرضه در بورس کالا، کم‌کم قیمت‌گذاری دستوری نیز حذف شود.

قربان‌زاده همچنین واگذاری سهام تودلی و چرخه‌ای این دو شرکت را اولویت بعدی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای سهام تودلی در سایپا و ایران خودرو وجود دارد که لازم است واگذار شود تا پس از آن بتوان نسبت به واگذاری سهام دولت اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵ درصد از سهام دولت در ایران‌خودرو و ۱۷ درصد از سهام دولت در سایپا باقی مانده که وثیقه است و مطابق مصوبه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ یک ماه به وزارتخانه‌های ذی‌ربط فرصت داده شده برای جایگزینی وثایق اقدام کنند، اما اگر این اتفاق نیفتد، وزارت اقتصاد اختیار دارد از محل سایر سهام دولت در لیست واگذاری جاگذاری کند تا زمینه واگذاری این سهام فراهم شود.

به گفته وی، شرکت‌های مس و فولاد نیز همین وضعیت را دارند.

**تسریع روند مولدسازی دارایی‌های دولت

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تسریع روند مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در ۲۱ آبان ماه در خصوص فروش و مولدسازی دارایی‌های ثابت دولت که به تأیید رهبری رسید، دبیرخانه و مجری این اتفاق بزرگ وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین شد که عملاً بخش اصلی را بر عهده دارد و تعیین تکلیف تمام دارایی‌ها و اموال منقول، املاک، مستغلات و زمین‌های وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و به طور کلی تمامی شرکت‌های وابسته به دولت تحت هر عنوان اعم از سازمان، واحد و نهاد، بر عهده یک هیئت هفت نفره متشکل از معاون اول به عنوان رئیس هیئت، وزیر اقتصاد به عنوان دبیر و رئیس سازمان برنامه، وزیر راه و شهرسازی، وزیر کشور، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه است که این هیئت فصل الخطاب شناسایی، ارزش‌گذاری و نوع واگذاری دارایی‌های دولت و طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور برای فروش و مولدسازی است.

وی افزود: این اتفاق یک حکم حکومتی است و عملاً بعد از این ابلاغ، باید با یک عزم جدی در دولت، به ویژه در وزارت اقتصاد و هم‌افزایی و همکاری همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، دارایی‌های منجمد و فریز شده دولت در اقصی نقاط کشور پویا شده و وارد بازار عرضه و تقاضا شود، تا ضمن تعدیل قیمت، سمت عرضه را تقویت کند و دولت نیز بتواند در این فضای اقتصادی که به لحاظ تحریم‌ شرایط خاصی محسوب می‌شود از این دارایی‌ها استفاده بهینه داشته باشد که این مأموریت مهم بر عهده سازمان خصوصی‌سازی است.

قربان‌زاده در مورد دارایی‌های مالی و شرکت‌ها نیز گفت: در آینده، آزادسازی وثایق شرکت‌های غیربورسی همچون هواپیمایی کیش، لوله گستر اسفراین، آلومینای ایران، مجتمع صنعتی اسفراین، طلای زرشوران، کشت و صنعت سفیدرود، کشت و صنعت مغان و شرکت‌های مس و فولاد نیز در دستور کار قرار دارد که با این آزادسازی، باقیمانده سهم دولت در آنها هم واگذار خواهد شد.

**واگذاری سهام سرخابی‌ها در دی‌ماه

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد جزئیات واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز گفت: هفته آینده در هیئت واگذاری، در خصوص نوع واگذاری سهام این دو باشگاه به صورت بلوکی ۱۷ درصدی تک یا دو ۱۷ درصدی که همزمان عرضه شود، و یا پیشنهاد سهام کنترلی که ۵۱ درصدی است، تصمیم‌گیری خواهد شد که هر کدام به تصویب برسد مزایده این دو باشگاه در دی ماه برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت نگاهی به درآمد و تأمین مالی از محل واگذاری این دو باشگاه ندارد، اظهار داشت: باید به سمتی پیش رفت که یک واگذاری تعهدی اتفاق بیفتد و خریداری که اهلیت و صلاحیت دارد، بتواند مشکلات زیاد این دو باشگاه را برطرف کند و نسبت به سودآوری، بهره وری و کارایی این دو باشگاه متعهد باشد تا انضباط مالی که با بورسی شدن این دو باشگاه ایجاد شده است، با مدیریت بخش خصوصی تقویت شود، زیرا این دو باشگاه تا پایان سال باید وضعیت مالکیت مشترک خود را برای AFC روشن و مدارکشان را بارگذاری کنند که امید است این اتفاق در زمستان بیفتد.

**سود سهام عدالت دو برابر می‌شود

قربان‌زاده در مورد فرآیند پرداخت سود سهام عدالت نیز گفت: مطابق قانون تجارت هر شرکت هشت ماه فرصت دارد تا سود شرکت را پس از برگزاری مجمع پرداخت کند که معمولاً مجامع در تیر ماه برگزار می‌شوند یا به عنوان مثال مجمع هلدینگ خلیج فارس در شهریور برگزار می‌شود و خوشبختانه امسال تعجیل و زمان‌بندی بهتری نسبت به سالیان گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به دو برابر شدن میزان سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته تصریح کرد: قرار است این سود طی دو مرحله به حساب مشمولان واریز شود، که مرحله اول تا پایان آذر یا ابتدای دی ماه و مرحله بعد تا پایان سال واریز خواهد شد و در مجموع بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان سود به حساب مشمولان واریز می‌شود.

**تحقق تکالیف بودجه‌ای فروش سهام تا پایان سال

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تحقق بخشی از تکالیف بودجه‌ای فروش سهام که بر عهده دولت است، افزود: در همین راستا تا کنون ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شده است و بخش دیگری نیز تا پایان سال محقق می‌شود. ضمن اینکه ۷۱ هزار میلیارد تومان تکلیف فروش مستقیم وجود دارد که امید است تا پایان سال با شرکت‌هایی که به آنها اشاره شد محقق شود.

وی یادآور شد: بخشی از آن هم مربوط به بند یا تبصره ۲ قانون بودجه یعنی نهادهای عمومی غیردولتی و طلبکاران است، که در همین ارتباط ۹۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی و ۲۰ هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید از پالایش شازند داده شد. همچنین امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان بند دال تبصره ۱۸ قانون بودجه برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی اختصاص داده شده است که تا پایان سال محقق می‌شود.

کد خبر 24233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =