۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
بدهی دولت بر دوش بورس 

ولید هلالات در خصوص شرایط بازار در هفته گذشته گفت: ارزش معاملات بازار سهام در هفته تقویمی منتهی به ۱۱ آذر ماه بالغ بر ۳ همت بود و این در حالی بود که روز چهارشنبه ارزش معاملات در محدوده ۲.۷همت ثبت شد. ازین حیث ارزش معاملات هفته جاری، مشابهت بسیاری زیادی به هفته گذشته داشت. ارزش معاملات در محدوده زمانی ۱۶ الی ۱۸ آبان با افزایش بااهمیتی مواجه و تاحدی بازار را از رکود نجات و به سمت رونق حرکت داد. در روزهای اخیر بازار از رونق فاصله گرفت اما همچنان دچار رکود نیست و به نظر میرسد در فضایی که ارزش معاملات ۲.۷ الی ۳همت باشد، بازار نیز تعادل نسبتا پایداری دارد. 

به گزارش بیداربورس، ولید هلالات در خصوص شرایط بازار در هفته گذشته گفت: ارزش معاملات بازار سهام در هفته تقویمی منتهی به ۱۱ آذر ماه بالغ بر ۳ همت بود و این در حالی بود که روز چهارشنبه ارزش معاملات در محدوده ۲.۷همت ثبت شد. ازین حیث ارزش معاملات هفته جاری، مشابهت بسیاری زیادی به هفته گذشته داشت. ارزش معاملات در محدوده زمانی ۱۶ الی ۱۸ آبان با افزایش بااهمیتی مواجه و تاحدی بازار را از رکود نجات و به سمت رونق حرکت داد. در روزهای اخیر بازار از رونق فاصله گرفت اما همچنان دچار رکود نیست و به نظر میرسد در فضایی که ارزش معاملات ۲.۷ الی ۳همت باشد، بازار نیز تعادل نسبتا پایداری دارد. 
 
*بررسی بودجه ۱۴۰۲ در بهار
  
وی افزود: جریانات بودجه‌ای نیز در آینده نزدیک میتواند درکانون توجه فعالین بازار قرار گیرد که البته همزمان شدن آن با بررسی برنامه هفتم توسعه، چالش‌هایی پدید خواهد آورد. صدای واحدی درخصوص برنامه هفتم توسعه از سوی مجلس شنیده نمیشود اما برجسته‌ترین مقامات سیاسی و اقتصادی مجلس بر این باورند که بودجه را نمی‌توان بدون توجه به برنامه توسعه به تصویب رساند، لذا به احتمال قوی کار بررسی بودجه دولت به بهار ۱۴۰۲ موکول می‌شود. 
 
*نرخ گاز در بودجه ۱۴۰۲؟
 
هلالات ادامه داد: بحث‌ها درخصوص نرخ گاز صنعت پتروشیمی درکانون توجه است و برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی به دنبال ایجاد ارتباط بین نرخ گاز مصرفی و محصول نهایی هستند و در سوی دیگر، کارشناسان وزارت نفت به دنبال ایجاد فرمولی بر پایه متوسط نرخ مصرف داخلی و صادراتی هستند. ازانجا که در بودجه سال ۱۴۰۰، نرخ گاز تمامی صنایع کشور براساس سقف نرخ گاز ۵۰۰۰ تومانی تعیین شده، حالا هرگونه تغییر در نرخ گاز میتواند قیمت انرژی را برای تمامی صنایع کشور تحت تاثیر قرار دهد ضمن آنکه در صورت قبول پیشنهاد اول (ارتباط نرخ گاز و محصول)، امکان تداوم تعیین نرخ گاز صنایع براساس نرخ صنعت پتروشیمی وجود ندارد اما درصورتی که نرخ گاز براساس متوسط نرخ داخلی و صادراتی تعیین شود، آنگاه میتوان امیدوار بود که فرمول تعیین قیمت گاز مبنای منطقی و واقعی داشته باشد. 

*رکود در بازارهای جهانی
 
این کارشناس بازار با تاکید بر روی دادن رکود در سطح بازارهای جهانی گفت: رکود جهانی تا حد زیادی تاثیر خود را در قیمت‌ها گذاشته با این حال سیاست‌های چین درخصوص کنترل کرونا، به عنوان یک فاکتور بسیار مهم قلمداد میشود که همچنان دچار ابهام است. روز چهارشنبه با انتشار اخباری مبنی بر لغو انجام آزمایش اجباری در پکن، بازار کامودیتی‌ها تقویت شد اما بارها چنین خبرهایی منجر به ایجاد موج در بازار شده و نهایتا چین تغییری در سیاست خود نداده است. 
 
*بازار به سمت گزینه‌های دلاری 
 
این کارشناس بازار اضافه کرد: در میان صنایع بورسی، خودرویی‌ها پس از یک بازده ناشی از عرضه محصولات در بورس کالا با فشار فروش ناشی از شناسایی سود سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی مواجه شدند که براساس شرایط فعلی انتظار نمی‌رود این فشار فروش تداوم داشته باشد. در میان شرکت‌های فلزی و پتروشیمی، نمادهایی با ابهام اندک و تحلیل‌پذیری بالا در کانون توجه بودند به شکلی که با ایجاد فاصله درمیان نرخ محصول و خوراک در شرکت‌هایی نظیر فجر کاشان و پتروشیمی قائد بصیر، تقاضا خرید نیز تقویت شد. این مساله نشان میدهد که در نبود بازارهای مناسب جهت سرمایه‌گذاری و باتوجه به چشم‌انداز نرخ ارز، فعالین بازار در پی یافتن گزینه‌های دلاری و با ابهام اندک هستند.

*چین تاثیرگذار
 
هلالات ادامه داد: درحالی چشم‌انداز نرخ ارز صعودی و نسبتا شفاف است که نرخ بهره در اوراق بدهی همچنان بالاست و رگولاتور در تلاش است تا با تغییراتی در قوانین اوراق‌ها نسبت به متعادل‌سازی نرخ اقدام کند. کنترل نرخ اوراق گام از طریق افزایش تقاضا در اوراق‌های بدهی خزانه اسلامی یکی از روش‌هایی است که در دست بررسی است اما این شرایط منجر به افزایش هزینه پول برای بانک‌ها شده ضمن اینکه جریان تغییر نسبت پول به نقدینگی نیز قدرت وام‌دهی را تضعیف کرده و محتمل است که بانک مرکزی تغییراتی در نرخ ذخیره قانونی ایجاد کند تا قدرت وام دهی بانک‌ها نیز بهبود یابد. نهایتا به نظر میرسد سیاست‌های چین درخصوص کرونا و سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص بازار بدهی، اصلی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در کوتاه‌مدت باشند که برجهت بازار سهام طی هفته آتی تاثیر بگذارند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =