۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
زمستان سردِ بورس

یک کارشناس بازار سرمایه از مهمترین علت افت و خیز این روزهای بازار سرمایه را دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا دانست و بیان کرد: موکول کردن تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ به سال آینده، بازار سرمایه را حداقل ۶ ماه دیگر با سوالات زیادی مواجه خواهد ساخت و در کل این امر به نفع بازار سرمایه نخواهد بود.

 امیر سیرانی- مدیر سبدگردانی الگوریتم در خصوص روند معاملات در دومین روز هفته به بیدار بورس، گفت: در چند هفته اخیر سهام گروه خودرو با محوریت دو خودروساز بزرگ(خودرو و خساپا) معاملات پرحجم چه در حوزه سهام و چه در حوزه معاملات مشتقه تجربه می‌کنند.

به عقیده وی علت این امر را می‌توان در انتظارات بازار از ارزش‌گذاری این سهام طبق گفته‌های رئیس کل سازمان خصوصی سازی جستجو کرد.

این کاشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در واقع نیاز دولت به منابع مصوب در بودجه۱۴۰۱ از محل فروش دارایی باعث گردیده تا هرچه به آخر سال نزدیک می‌شویم سرمایه‌گذاران امیدوارتر به این موضوع توجه کنند؛ اظهار کرد: از طرف دیگر عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا انتظارات را از جبران زیان خودروسازها در صورت‌های مالی آنان مثبت‌تر کرده است.

سیرانی توضیح داد: بنابراین می‌توان این‌ چنین عنوان کرد که نوسانات این گروه برخلاف فضای کلی بازار مهمترین علت افت و خیز این روزهای بازار است.

**افزایش بدهی دولت در سال آینده

وی با اشاره به کسری بودجه دولت و لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: با نگاهی مختصر به شرایط بودجه جاری کشور این نکته در ذهن تدایی می‌شود که راهکار برون‌رفت دولت از وضعیت کنونی چیست؛ به هر حال دولت از حیث کاهش هزینه انعطاف‌پذیری زیادی ندارد، بنابراین با افت قیمت و مشکلات عدیده فروش نفت در ادامه سال دولت به ناچار بدهی‌های خود را افزایش خواهد داد.

مدیر سبدگردانی الگوریتم ادامه داد: این افزایش بدهی به معنی فروش بیشتر اوراق با نرخ های بالاتر خواهد بود؛ به هر حال در شرایطی که نرخ تنزیل سهام با در نظر گرفتن ریسک‌های موجود به بالای ۴۰ درصد برسد نمی‌توان انتظار چشم‌انداز مثبت از بازار سرمایه در کوتاه‌مدت داشت.

به گفته سیرانی، البته می‌توان انتظار داشت در شرایط کنونی پول موجود در بازار در گروه‌ها و صنایع به خصوص در گردش باشد اما فضای کلی بازار در ادامه سال شرایط سختی خواهد داشت.

**موکول تصویب لایحه بودجه به سال آینده به نفع بورس نیست

وی در خصوص موکول کردن تصویب لایحه بودجه سال جاری به بهار سال آینده، گفت: در حالت کلی ابهام در هیچ حالتی به نفع بازار سرمایه نخواهد بود. تصویب لایحه دو یا سه دوازدهم و موکول کردن تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ به سال آینده، بازار سرمایه را حداقل ۶ ماه دیگر با سوالات زیادی مواجه خواهد ساخت.

 این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصاد کلان مانند نرخ بهره، نرخ ارز و سیاست‌های پولی و مالی دولت تاثیر به مراتب بیشتری از سایر متغیرها در بازار سرمایه ایفا می‌کند. تصریح کرد: مهمترین دغدغه دولت هم در شرایط کنونی کنترل تورم با ابزارهای در دست خود است که نتیجه آن به نظر نمی‌رسد به نفع شرکت‌های بازار سرمایه باشد.

**تاخیر بودجه به دلیل افزایش نرخ خوراک!؟

سیرانی با بیان اینکه به احتمال زیاد یکی از دلایل به تاخیر انداختن تصویب لایحه بودجه سال آینده بحث افزایش قیمت سوخت در آن باشد، توضیح داد: چرا که به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال جاری حداقل دویست هزار میلیارد تومان کسری از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در تبصره ۱۴ ذیل بودجه شاهد خواهیم بود.

**در ۶ ماه گذشته؛ روزهای ورود پول به بازار سرمایه به تعداد انگشتان دو دست نبود

وی با اشاره به افزایش نرخ دلار و به‌طبع آن افزایش نرخ طلا و سکه، گفت: با دنبال کردن جریان نقدینگی در بازار سرمایه شاهد هستیم که این روند خروج پول و روانه شدن به سمت بازارهای موازی پیش از ایم آغاز و هنوز هم ادامه دارد. به واقع شاید در ۶ ماه اخیر تعداد روزهایی که ورود پول به بازار سرمایه داشته‌ایم به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسد، با این اوصاف با ادامه سیاست‌های انقباضی پولی و مالی، بازار سرمایه علی‌رغم ارزندگی تحت فشار خواهد بود و جذابیت بازارهای فیزیکی به نسبت بیشتر خواهد شد.
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =