حامل‌های انرژی با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد؟

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه با توجه به بالا بودن نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول جاری، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی از جمله برق، گازوئیل و بنزین به نسبت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیشتر است.

علیرضا شاه‌محمدی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان اینکه بازار سرمایه کماکان در حالت رکودی به سر میبرد، گفت: علی رغم افزایش حجم معاملات در چند روزگذشته به علت بالا بودن نرخ اوراق دولتی رونق بورس تداوم نیافت.

او اضافه کرد: علی رغم ارزندگی بخش زیادی از شرکت‌ها به علت ابهام‌های موجود در حوزه قیمت گذاری محصولات، ریسک های اجتماعی، رکود بازارهای جهانی و ابهام در خصوص نرخ حامل‌های انرژی و ... معاملات بازار در حالت رکودی قرار دارد.

*دلیل افزایش نرخ بازارهای موازی چیست؟

به عقیده وی با توجه به ابهامات مذکور خیلی از سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی از جمله مسکن، خودرو، طلا و .. هستند که افزایش نرخ در این بازارها موید ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه است.

*پیشبینی وضعیت بازارسرمایه در کوتاه مدت

شاه‌محمدی در پیشبینی روند بازارسرمایه در کوتاه مدت خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی در سطوح بالاتر از میانگین بلند مدت، انتظار افزایش مجدد تورم وجود دارد و از این رو افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌ها  قابل تصور است اما دولت با قیمت‌گذاری دستوری، اثر گذاری تورم بر قیمت فروش شرکت‌ها را به تاخیر انداخته است.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: با توجه به رکود جهانی، عدم انتظار افزایش شدید در قیمت‌های جهانی، عدم کاهش نرخ بهره و اوراق دولتی و  همچنین تاخیر در اثر گذاری نرخ دلار ( تفاوت دلار آزاد و نیما)  در صورت‌های مالی شرکت‌ها و سایر ابهامات موجود انتظار رونق در کوتاه مدت از بازار سرمایه نمیرود.

*امکان افزایش مالیات‌ها، عوارض و حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۲

به گفته او با توجه به کسری بودجه دولت و احتمال کم رفع تحریم‌ها در یک سال آینده، بودجه سال آینده بودجه ای انقباضی خواهد بود و امکان افزایش مالیات‌ها، عوارض و قیمت حامل های انرژی وجود دارد، در غیر این صورت کسری بودجه دولت بزرگ تر شده و با تورم بزرگ تری مواجه خواهیم شد.

وی معتقد است که با توجه به بالا بودن نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول جاری، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی از جمله برق، گازوئیل و بنزین به نسبت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیشتر است بنابراین در موعد بررسی بودجه سال آتی بازار با ابهام بزرگی رو به رو خواهد بود و انتظار اثر منفی بر معاملات و بازار سرمایه وجود خواهد داشت.

وی در پایان بیان کرد: بنابراین با توجه به موارد ذکر شده در موعد بررسی بودجه سال آتی بازار با ابهام بزرگی رو به رو خواهد بود و انتظار اثر منفی بر معاملات و بازار سرمایه وجود خواهد داشت.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =