آمادگی قرارگاه خاتم برای ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: قرارگاه این آمادگی را دارد تا در ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی مشارکت داشته باشد.

به گزارش بیدار بورس، سردار سرتیپ پاسدار سید حسین هوش‌السادات امروز در نشستی خبری با بیان این‌که مذاکراتی برای اجرای پروژه‌های نفتی در کشور ونزوئلا در حال انجام داریم و اقداماتی نیز برای احداث خطوط مترو در کاراکاس آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: در طرح‌های مهندسی در کشورهای عراق و سوریه نیز اقداماتی را در حال انجام داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان این‌که قرارگاه وارد بحث فشارافزایی پارس جنوبی شده است، تصریح کرد: تجربه و دانش فنی بسیار خوبی در زمینه ساخت سکوهای نفتی و گازی وجود دارد و با توجه به این‌که این میدان با افت فشار مواجه است مذاکراتی را در این زمینه با وزارت نفت انجام داده‌ایم.

هوش‌السادات اضافه کرد: ساخت سکوهای فشارافزایی و تامین کمپرسورها پیچیدگی‌های فنی و اجرایی زیادی دارد اما در گذشته نیز اقداماتی در این حوزه انجام نشده بود به طور مثال ساخت سکوهای گازی پارس جنوبی و احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با موفقیت انجام دادیم و می‌توانیم این کار را در بخش فشارافزایی پارس جنوبی نیز انجام دهیم.

وی با بیان این‌که نصب تجهیزات فشارافزایی هم در خشکی و هم در دریا پیشنهاد شده و با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته ۶۰ میلیارد دلار برای این سکو لازم است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان این‌که سکوی رشادت که یکی از ابرسازه‌های نفتی به حساب می‌آید توسط قرارگاه در حال ساخت است، افزود: اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا اوایل سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که ورود قرارگاه به احداث پالایشگاه بزرگ خلیج فارس موجب شد تا در زمینه خودکفایی در تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی گام مهمی برداشته شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد بنزین و ۲۲ درصد گازوئیل کشور این پالایشگاه تامین می‌شود.

هوش‌السادات با اشاره به طرح ۵۰ در ۵۰ قرارگاه خاتم‌الانبیا گفت: این طرح در سال گذشته آغاز شد و قرار بر این است که ۵۰ پروژه بزرگ را در ۵۰ تکمیل و وارد مرحله بهره‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۵ پروژه مهم تکمیل شده و مابقی پروژه‌ها نیز در حال اجرا هستند. در این بین طرح آبرسانی قمر بنی هاشم که به منظور تکمیل رینگ آبرسانی شهر تهران بود انجام شد که اگر تاکنون تکمیل نمی‌شد طبق اعلام مسئولان آبی در تابستان سال جاری با مشکلاتی برای تامین آب در تهران مواجه بودیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود و انجام مذاکرات قرارگاه برای این مساله در دو پالایشگاه بندرعباس و تبریز اظهار کرد: پیگیری‌های خوبی برای احداث پالایشگاه آناهیتا صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

هوش‌السادات با اشاره به اجرای پروژه مهم NGL۳۲۰۰ گفت: این پروژه به منظور جمع‌آوری گازهای همراه است که تاکنون هدر می‌رفت و طبق برآوردهای صورت گرفته تا ۲۲ بهمن‌ماه امسال و یا نهایتا تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اجرای پروژه قرارگاه در حوزه راه نیز تصریح کرد: پروژه قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان پنج سال دیگر به مرحله بهره‌برداری می‌رسد همچنین مذاکراتی در زمینه احداث قطار سریع‌السیر تهران – مشهد در حال انجام داریم.

منبع: ایسنا
کد خبر 24721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =