۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
یادگاری ایران روی دیوار چین

بعد از بیانیه مشترک چین و عربستان، تنها توصیه‌ای که میتوان به دولت سیزدهم داشت، این است که حواستان باشد روی دیوار چه کسی یادگاری مینویسید. دیوار چین اگرچه طویل است اما به نظر میرسد زیر پای برخی از تکیه دهندگان را خالی میکند، مخصوصا اگر برایش صرف نداشته باشید. 

*علت دوربرگردان چینی

به گزارش بیداربورس به نظر میرسد ایران برای چین کم نگذاشت از واردات کالای بی‌کیفیت در مقابل فروش نفت تا قرارداد ۲۵ ساله و ... پس چرا چین به سمت عربستان چرخید؟ جواب ساده است: چون سود عربستان چربید.

*سیاست یک کمربند یک جاده

چین مسیر تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی را از سیاست یک کمربند یک جاده و احیای جاده ابریشم سابق میداند. با توجه به گذر جاده ابریشم از مسیر آسیای مرکزی به فلات ایران و خلیج فارس چین از سال ۲۰۱۳ در مسیر تحقق این رویا قدم برداشته‌ و حتی در دو دهه اخیر میزان تجارت خود را دولت‌های عربی را بیش از ۱۰ برابر کرده است.

*عربستان نفت دارد

چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان انرژی و عربستان بزرگترین صادر کننده نفت جهان است. البته مشارکت استراتژیک میان ریاض و پکن به دوران قبل از سفر اخیر پینگ به عربستان باز می‌گردد. در سال ۲۰۱۶ یک قرارداد مشارکت استراتژیک در زمینه انرژی امضا کردند که در نتیجه آن ارزش تجارت دوجانبه چین و عربستان در سال ۲۰۲۰ به ۶۵.۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۷.۳ میلیارد دلار رسید. صادرات چین به عربستان هم ۳۰.۳ میلیارد دلار است. در مجموع عربستان با ۱۸درصد سهم، بزرگترین تامین کننده نفت چین بوده و اکنونی ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز به چین صادر می‌کند.

*عربستان نفوذ دارد

قدرت نفوذ سیاسی و اقتصادی عربستان بر کشورهای عربی را نمیتوان نادیده گرفت. تاجاییکه چین در سال ۲۰۲۱ با آگاهی از نقش ویژه عربستان، از این کشور برای تبدیل شدن به یک عضو ناظر در سازمان همکاری شانگ‌های دعوت کرد. این درحالیست که کشورهای حوزه نفوذ ایران تنها شامل سوریه و بخشی از عراق است که اقتصاد قدرتمندی را ندارند.

* عربستان تحریم نیست  

عربستان تحریم نیست و مبادلات تجاری با چین به راحتی انجام میگیرد، اما تجارت ایران و چین به دلیل تحریم‌های بین‌المللی با دشواری همراه است. 

*عربستان اقتصاد قوی دارد  

امروزه در عرصه سیاست بین‌الملل اقتصاد حرف نخست را میزند، بدیهی است که چین نیز در اختلافات بین‌المللی و منطقه‌ای طرف کشوری را بگیرد که اقتصاد قوی‌تر و مبادلات بیشتری با آن داشته باشد. این در حالی است که واحد پول ایران با تورم ۴۶ درصدی و روند صعودی دلار، حتی ثبات هم ندارد

*طلاق عاطفی عربستان و آمریکا

عربستان، از دیرهنگام به عنوان متحد استراتژیک آمریکا شناخته می‌شود اما اکنون با بزرگ‌ترین رقیب واشنگتن در نظام جهانی تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک امضا می‌کنند. اگرچه دوری عربستان از آمریکا بعد از عدم حمایت پشت پرده آمریکا از بن سلمان ولیعهد عربستان برای تبدیل شدن به یک قدرت بلامنازع منطقه آغاز شد اما با مرگ خاشقچی و انگشهت اتهام واشنگتن به سوی ریاض علنی شد. به نظر میرسد بن سلمان بیکار ننشسته و با عقد قرارداد با چین در حال پاسخگویی به سیاست آمریکاست.

*چشم‌دوزی چین به تنگه هرمز

باتوجه به سیاست‌ چین در احیای جاده ابریشم، خلیج فارس بیش از همیشه برای چینی‌ها اهمیت پیدا میکند، از سوی دیگر با توجه به مالکیت ۵۰درصدی ایران بر تنگه هرمز به عنوان درگاه اصلی خلیج فارش که بیش از ۴۰درصد نفت جهان از آن میگذرد، بدون شک چین نمیتواند این مسیر استراتژیک را نادیده بگیرد. از سویی جزایر سه‌گانه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بزرگترین تاثیر را در محافظت نظامی از این تنگه دارند، بنابراین چین بدش نمی‌آید اختیار هرمز را در دست بگیرد.

*خون چینی ها رنگی تر است؟

واکنش تند چندی پیش وزارت صمت به موضع فرانسوی‌ها در قبال اعتراضات در ایران، توقعمان را بالا برد تا اینبار که موضوع تمامیت ارزی کشور است، شاهد واکنش تندتر مسئولان باشیم، اما گویا خون چینی‌ها نسبت به فرانسوی‌ها قرمزتر است. در نوبه قبلی وزارت صمت ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی از جمله رنو و سیتروئن را گردن دیدار مکرون انداخت اما اینبار گویا هنوز خبر به گوش فاطمی امین نرسیده، چون نه‌تنها خبری از ممنوعیت واردات خودروهای چینی نیست حتی وزیر صمت با صدای رسای ناشی از خوشنودی از عملکرد خود در مجلس خبر از نخستین محموله خودروی وارداتی در هفته آینده داد که از قضا چینی است.

*واکنش دلار به جای مسئولان

اگرچه مسئولان در مقابل این بیانیه چندان واکنش قابل توجهی نداشتند و به توییت وزیر امور خارجه محدود شد اما اقتصاد ایران واکنش تندی داشت. این را میتوان از عبور دلار از مرز ۳۸ هزار تومان و سقف‌زنی سکه با ۱۹ میلیون تومان متوجه شد.

خبرنگار: گلاره کحالی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =