بورس تمایلی برای ریزش ندارد

به عقیده رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار تنها عاملی که میتواند بورس و طبعا شرکتها را زمین بزند، سیاست‌های دولت است و باید گفت اگر دولت و مجلس دست به دکمه‌ها نزنند، بازار بورس در ماه‌های آتی می‌تواند نسبت به رقبا مزیت ایجاد کند. سهامداران در بازار بورس پس از یک رالی نزولی ۳۰ماهه و فرسودگی ناشی ازآن، صبر و حوصله کمی دارند و با منفی شدن تابلو کابوس یک ریزش به ذهنشان خطور میکند اما آمارها نشان میدهد که بدون پمپاژ یک خبر منفی تاثیرگذار و بسیار مهم، بازار بورس تمایلی برای ریزش ندارد و هر منفی شدنی، تنها یک اصلاح مقطعی بوده و بورس بیشتر از افت، متمایل به رشد است.  

ولیدهلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار به بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در هفته منتهی به ۲۵ آذر در محدوده ۴.۲همت بود که نسبت به ۳.۳همت درهفته قبل، رشد چشمگیری را تجربه کرد. میانگین ورود و خروج پول توسط اشخاص حقیقی به مرز صفر رسید که نشان می دهد برآیند معاملات حقیقی و حقوقی برابر بوده، بااینکه میانگین خروج پول حقیقی در هفته قبل‌تر، بیش از ۱۱۵میلیارد تومان در روز بود. شاخص کل در ۲۰ روز کاری که از میانه آبان ماه آغاز شده بود، در یک حالت خنثی به مسیر خود ادامه داد و طی یک ماه نتوانست مسیر صعودی یا نزولی برای خود انتخاب کند. طی هفته اخیر، افزایش بااهمیت نرخ دلار بازار آزاد و همچنین رکوردهای جدید دلار نیمایی و نزدیک شدن به کانال ۳۰هزار تومانی باعث شد تا شاخص کل در روز سه‌شنبه بیش از ۴۰هزار واحد رشد کند و در مجموع طی چهار روز کاری ۹۰هزار واحد رشد داشت و به بیش از یک میلیون و ۴۷۰هزار واحد رسید.

*نرخ بهره دیگر اهمیتی ندارد!
به گفته وی همچنان متغیرهای با وزن بالا، بودجه دولت، نرخ اوراق بدهی و نحوه تداوم اوراق گام، وضعیت اقتصاد چین و آمریکا و همچنین نرخ برابری دلار به ریال است. با این حال وقتی بازدهی دو ماهه دلار به بیش از ۱۵درصد میرسد، کمتر کسی تغییرات نرخ در بازار بدهی توجه میکند. برخلاف گذشته که تغییرات چند صدم درصدی نرخ سود بین بانکی به بازار سهام جهت میداد، حالا ممکن است تغییرات چند درصدی اوراق بدهی تاثیر کمتری بر تصمیم‌گیری فعالین بازار داشته باشد. بحث‌ها در جامعه برای سرمایه‌گذاری در دارایی برای مصون ماندن از کاهش قدرت خرید ریال داغ شده و تلاطم نیز در بازارها افزایش یافته است.

*دارندگان دلار بازنده شدند
او با بیان اینکه یک نکته با اهمیت این است که بازدهی نرخ دلار، شاخص مسکن و بازار سهام را اگر سه ساله نگاه کنیم، بسیار به هم نزدیک شده‌اند، اظهار کرد: درواقع بازدهی شاخص هم وزن بورس، دلار و مسکن در تهران به ترتیب ۲۶۰، ۲۰۰و ۲۶۵درصد بوده است لذا در این مقطع تقریبا هیچ کدام از سرمایه‌گذاران در این بازارها که سیاست نگهداری بلندمدت دارایی داشته‌اند، نتوانسته قدرت خرید خود را افزایش دهند و تا حدی باید گفت دارندگان دلار بازنده، دارندگان کالا برنده و نهایتا سهامداران و مالکان واحدهای مسکونی در تهران در میانه بازدهی بازارها بوده‌اند. این مساله نشان میدهد که در بلندمدت بازارها عملا مولد ثروت نیستند و توضیح اینکه چرا ثروت واقعی ایجاد نمیکنند، بحث ما نیست. آنچه مشخص است این است که در بازه‌هایی از زمان، یک بازار نسبت به سایر بازارها با سرعت بیشتری بازده ایجاد میکند اما در بلندمدت بازدهی تمام بازارها به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

*سهامداری بلندمدت جواب میدهد؟
هلالات معتقد است تولید ثروت برای سرمایه‌گذاران در بورس میتواند از طریق انتخاب صنعت و نماد بهتر نسبت به شاخص و در بهترین حالت با کشف نقاطی برای کاهش و افزایش سرمایه در بازار بورس محقق شود. متاسفانه باید معترف بود که سرمایه‌گذاری بلندمدت در اقتصاد ایران که تشکیل سرمایه آن منفی است، منجر به افزایش ثروت برای سرمایه‌گذاران نخواهد شد لذا استراتژی سهامداران بلندمدت بدون جابه‌جایی سهام، استراتژی مطلوبی محسوب نمیشود.

*بورس علاقه‌مند به ایجاد سود
رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار  همچنین خاطرنشان کرد: از آنچه گفتیم دو نتیجه به دست می‌آید. نخست اینکه انتخاب زمان درست سرمایه‌گذاری، صنعت مطلوب و نماد پرپتانسیل از آن صنعت، اصل و اساس رسیدن به موفقیت و کسب بازدهی بهتر در بورس است و نتیجه دوم اینکه با نگهداری بلندمدت سهام بدون هیچ معامله‌ای، ثروت (کسب سود بیشتر از میانگین بازارهای رقیب) ایجاد نمیشود و سرمایه‌گذاران در هر بازار به این تقدم و تاخرهای حرکتی بازار باید توجه کنند. در هر حال، پس از یک پروسه سه ساله باید گفت، با بازدهی منفی بورس طی ۳۰ماه اخیر و بازده مثبت تمامی بازارها، حالا بورس دیگر بازده بالاتری نسبت به رقبا ایجاد نکرده و ازین زاویه خبرهای منفی تاثیر منفی کمتر بر بازار دارند و خبرهای مثبت، تاثیرات مثبت بزرگتری برجای می‌‎گذارند چون بازده بلندمدت منفی بوده و به طور طبیعی بازار سهام علاقه‌مند است که بازده مثبت ایجاد کند.

*دولت و مجلس دست به دکمه‌ها نزنند
او در پایان عنوان کرد: تنها عاملی که میتواند بورس و طبعا شرکتها را زمین بزند، سیاست‌های دولت است و باید گفت اگر دولت و مجلس دست به دکمه‌ها نزنند، بازار بورس در ماه‌های آتی می‌تواند نسبت به رقبا مزیت ایجاد کند. سهامداران در بازار بورس پس از یک رالی نزولی ۳۰ماهه و فرسودگی ناشی ازآن، صبر و حوصله کمی دارند و با منفی شدن تابلو کابوس یک ریزش به ذهنشان خطور میکند اما آمارها نشان میدهد که بدون پمپاژ یک خبر منفی تاثیرگذار و بسیار مهم، بازار بورس تمایلی برای ریزش ندارد و هر منفی شدنی، تنها یک اصلاح مقطعی بوده و بورس بیشتر از افت، متمایل به رشد است.  

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =