۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
تکمیل پازل پاییز 

به گفته رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار ارزش معاملات بازار در آخرین هفته از فصل پاییز به طور متوسط درهر روز ۴.۸همت بود. ارزش معاملات در هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در چهار هفته اخیر به ترتیب ۳همت، ۳.۳همت، ۴.۱همت و نهایتا ۴.۸همت ثبت شده است. به لحاظ جریان ورود و خروج پول توسط حقیقی‌ها باید گفت، پس از ماه‌ها شاهد نزدیکی برآیند معاملات حقیقی و حقوقی در جبهه خرید و فروش هستیم، ضمن اینکه در روزهای منفی، خصوصا زمانی که تعداد نمادهای زیادی در محدوده منفی ۳درصد معامله می شوند، ارزش معاملات رشد میکند 

ولیدهلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در گفت و گو با بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در آخرین هفته از فصل پاییز به طور متوسط درهر روز ۴.۸همت بود. ارزش معاملات در هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در چهار هفته اخیر به ترتیب ۳همت، ۳.۳همت، ۴.۱همت و نهایتا ۴.۸همت ثبت شده است. به لحاظ جریان ورود و خروج پول توسط حقیقی‌ها باید گفت، پس از ماه‌ها شاهد نزدیکی برآیند معاملات حقیقی و حقوقی در جبهه خرید و فروش هستیم، ضمن اینکه در روزهای منفی، خصوصا زمانی که تعداد نمادهای زیادی در محدوده منفی ۳درصد معامله می شوند، ارزش معاملات رشد میکند 

*فرصت خرید در قیمت منفی
او همچنین ادامه داد: این در حالی است که در ماه‌های اخیر با منفی شدن بازار، حجم معاملات به شکل با اهمیتی افت میکرد. این مساله نشان می‌دهد که فعالین بازار، قیمت‌های منفی را فرصت خرید میدانند و همین نیز باعث میشود که موج فروش و منفی، تداوم نیابد.

*واکنش بزرگ بازار به اخبار مثبت
به گفته وی عموم نمادهای بازار طی ۸ هفته اخیر، در دو مرحله صعود داشته‌اند. مرحله نخست بسیار شارپ و سریع اتفاق افتاده، پس ازآن یک دوره ۲۰ روزه استراحت قیمتی و مجددا یک حرکت صعودی ملایم و آرام که گام دوم را تشکیل داده است. نکته مهم اینجاست که علی‌رغم انجام هر دو گام، منفی‌های بازار خریدار دارد. بازار همچنان به خبرها و شایعات منفی، به شکل گذرا و کم حجم واکنش نشان میدهد اما در مقابل خبرهای مثبت، واکنش‌های بزرگ‌تری دارد لذا این نیز نشان می‌دهد که در مجموع بازار متمایل به رشد بیشتر است.

*تثبیت دلار نیمایی در کانال جدید 
هلالات با بیان اینکه نرخ درهم در معاملات ۳۰ آذر ماه موفق به فتح ۹۰۰۰ تومان شد که باتوجه به برابری درهم به دلار، میتوان گفت دلار نیمایی وارد کانال جدیدی شده و آن را تثبیت کرده است، خاطرنشان کرد: ضمنا یورو رقابتی در سامانه نیما با قیمت پایه بالای ۳۱هزار تومان عرضه شد که موید همین مساله است. موضوع تغییرات نرخ سپرده و تسهیلات در سیستم بانکی نیز توسط رئیس کل بانک مرکزی مطرح، تایید و تکذیب شد. علیرغم آنکه در عمل نرخ بهره رشد بااهمیتی داشته اما رئیس کل به دنبال تایید گرفتن از شورای پول و اعتبار و قانونی کردن این افزایش نرخ است. بازار سهام نسبت به این اخبار کم واکنش بود و این در حالی است که در ماه‌های گذشته به تغییرات چند صدم درصد نرخ بهره بین بانکی واکنش نشان میداد. این تغییر رویکرد به دلیل تورم فزاینده و انتظارات تورمی به همراه تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد ایجاد شده و کاملا طبیعی است که وقتی در یک اقتصاد بازده نرخ دلار در یک هفته ۱۰درصد باشد، تغییرات نرخ بهره سالانه به میزان ۴-۵ درصد، تغییر جدی در رویکرد سرمایه گذاران ایجاد نکند.

*تکمیل پازل پاییز 
به گفته او به نظر میرسد افزایش نرخ بهره بیشتر از آنکه منجر به کاهش نرخ تورم یا ترمزی برای دلار باشد، رکود-تورمی را تشدید کرده و این فضای رکودی به کسب و کارهای کوچک آسیب جدی وارد کرده و بر نرخ اشتغال تاثیرگذار خواهد بود. 
وی معتقد است با پایان یافتن آذر، حالا منتظر گزارش عملکرد این ماه توسط شرکت‌های بورسی خواهیم بود. گزارش آذر ازین جهت مهم است که تکمیل کننده پازل سود محقق شده فصل پاییز است. روزهای شلوغ و پرکار تحلیلگران بنیادی در ۱۰ روز ابتدایی آذر ماه خواهد بود که تلاش میکنند بر اساس گزارش عملکرد آذرماه، سود محقق شده این فصل را برآورد و نسبت به اصلاح پرتفو خود اقدام کنند. ازین زاویه در روزهای آتی تلاطم‌هایی در برخی نمادهای خواهیم دید.

*زمستان سردِ غرب 
رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار گفت: در سطح اقتصاد جهانی، سقفی برای نرخ بهره آمریکا تعیین نشده و همه چیز به گزارش‌های آتی و تصمیم گیری بر اساس آن موکول شده است و از طرف دیگر اقتصاد چین در حال کند شدن بوده و علیرغم گشایش‌های اقتصادی، آمار مبتلایان به کرونا تشدید شده به شکلی که نمیتوان انتظار داشت که بازگشایی‌های بیشتری در اقتصاد چین صورت گیرد. احتمال یک زمستان بسیار سرد در غرب افزایش یافته اما در مقابل اقتصاد اروپا در حال کند شدن است. فضای اقتصادی به نحوی است که فلزات پایه شانس بهتری برای حفظ سطوح فعلی دارند ضمن آنکه با عبور از سرما میتوان در انتظار تقاضا برای اوره از سمت کشورهای اروپایی بود. با این اوصاف، سنگ آهن، فولاد، مس، روی و اوره با ریسک با اهمیتی مواجه نیستند. کرک اسپرد پالایشی‌ها نیز از سوی بنزین تضعیف و از سوی گازوئیل تقویت شده است اما با آغاز تعطیلات سال نو میلادی و چینی، میتوان امیدوار بود که کرک اسپرد بنزین تقویت شود.

*ذائقه صعودی بازار  
هلالات در پایان اظهار کرد: جمع بندی مسائل فوق اینکه، بازار همچنان تحت تاثیر متغیرهای بسیار زیادی همچون بودجه سال ۱۴۰۲، برنامه هفتم توسعه، تغییرات نرخ ارز و بهره، گزارش‌های ماهانه و فصلی پاییز و رکود در اقتصادهای بزرگ از یک طرف  و در سوی دیگر تلاش جمهوری اسلامی جهت از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است. برآیند تمامی این متغیرها به مذاق بازار خوش آمده و شاهد یک روند صعودی هستیم.  

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =