احیای برجام از جانب ایران دست‌یافتنی است اما نتیجه به طرف مقابل!

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از جانب ایران احیای برجام دست‌یافتنی است اما نتیجه به واقع‌بینی طرف مقابل بازمی‌گردد.

به گزارش بیدار بورس، ابوالفضل عمویی درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام به مهر گفت: برجام به عنوان توافقی که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ شکل گرفت، همچنان بین ایران و گروه ۱+۴ وجود دارد. طرف آمریکایی بود که از توافق برجام خارج شد و بعد از آن اعلام آمادگی کرد به برجام باز می‌گردد و شروط بازگشت آمریکایی‌ها، محور مذاکرات ایران در ۱.۵ سال گذشته بود. این طرف آمریکایی بود که به دلیل تحولات داخلی از جمله انتخابات و بعد از آن هم به دلیل تحلیل‌های غلط سیاسی آنان، پیشبرد مذاکرات با کندی مواجه شد.

وی افزود: شاید غربی‌ها امید داشتند اعتراضات اخیر برای آنان منافع سیاسی تأمین کند یا موضع ایران را در مذاکرات تضعیف کند اما شرایط امنیت عمومی بهتر شده، غربی‌ها می‌توانند به این جمع بندی برسند که ایران قصد ندارد از منافع در مذاکرات عقب نشینی کند در این صورت دست یابی به توافق دور نیست. زیرا چند موضوع در متن توافق باقی مانده، یکی بحث همکاری‌های ایران و آژانس اتمی که طرف مقابل موظف بود به عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس کمک کند و در عین حال ایران هم مسیر جدیدی را به موازات مذاکرات با دبیرخانه و مدیرکل آژانس آغاز کرد تا در مورد سه موضوع باقیمانده در مذاکرات همکاری شکل گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر این اساس دستیابی به توافق ممکن است اما این مسئله وابسته به اراده سیاسی طرف مقابل و درک درست از تحولات ایران در عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی است. موضع ایران همچنان ثابت است و از ابتدای مذاکرات اعلام شد اگر طرف مقابل آماده بازگشت به تعهدات سابق باشد و به نحو مؤثری تحریم‌ها را رفع کنند آماده انجام  اقدامات جبرانی است.

عمویی گفت: مذاکرات هیچ گاه قطع نشده و از طریق واسطه و ارسال پیام و متن‌های پیش نویس غیررسمی دنبال شده و با این وجود، تحلیل اروپایی‌ها از تحولات داخلی ایران دقیق نیست. نفوذ بیش از اندازه جریانات معاند ضد ایرانی در تصمیم سازی های کشورهای مؤثر اروپایی منجر به ایجاد این تصویر غلط شده که ایران آماده دادن امتیاز است که باید این تصویر تغییر کند. در شرایط طبیعی امکان گفت و گوی مجدد و تقویت ارتباطات وجود دارد.

کد خبر 25197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =