سکوت سیاستگذاران در بحران اقتصادی / بازی مار و پله ای دولتمردان 

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پول ملی نشان دهنده میزان ارزش و اعتبار یک کشور است و هرچه ارزش پول ملی یک کشور بالاتر باشد، ارزشمندی آن کشور در مبادلات بین المللی بیشتر خواهد بود؛ گفت: مهم ترین مساله برای بانک مرکزی کشورها حفظ ارزش پول ملی است و آن هم به دلیل وجود روابط اقتصادی و بین المللی است؛ زیرا پول ابزاری هست برای مدیریت اقتصاد یک کشور و ارزشمندی پول ملی، بیان‌گر اعتبار کشورهاست درسطح جهانی و روابط اقتصادی فی‌مابین.

وحیده موسوی – مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک در گفت و گو با بیدار بورس، گفت: پول ملی نشان دهنده میزان ارزش و اعتبار یک کشور است و هرچه ارزش پول ملی یک کشور بالاتر باشد، ارزشمندی آن کشور در مبادلات بین المللی بیشتر خواهد بود؛ بنابراین مهم ترین مساله برای بانک مرکزی کشورها حفظ ارزش پول ملی است و آن هم به دلیل وجود روابط اقتصادی و بین المللی است؛ زیرا پول ابزاری هست برای مدیریت اقتصاد یک کشور و ارزشمندی پول ملی، بیان‌گر اعتبار کشورهاست درسطح جهانی و روابط اقتصادی فی‌مابین.  

وی در ادامه افزود: پول ملی کشورها در مقایسه با سایر کشورها، سنجیده و ارزش‌گذاری می‌شود و با این تفاسیر می‌توان عنوان کرد که هر واحد پولی که نسبت به سایر واحدهای پولی کشورهای دیگر ارزش و قیمت بیشتری داشته باشد قدرتمندتر است. حال ممکن است این سوال پیش آید که چرا چین سعی می‌کند ارزش پول ملی خود را مقابل دلار پایین نگه دارد؛ البته می‌دانیم که ارزش پول ملی چین در سال‌های اخیر بالا آمده و همچنان هم چین درصدد این است که ارزش یوان خود را بالاتر ببرد و آن را حفظ کند، ولی شاهد آن بودیم که در مواقعی سعی داشته ارزش یوان در برابر دلار را پایین نگه دارد و باتوجه به سیاست‌هایی که به کار می‌برد، شاهد فشار رو به پایین یوان در مقابل دلار بوده ایم؛ اتفاقی که رخ خواهد داد این است که کشوری مثل چین که در حال توسعه است، عملا توانسته باتوجه به صادراتی که دارد، موتور اقتصادی خود را روشن نگه داشته و با قدرت رو به جلو پیش رود؛ بنابراین با پایین نگه داشتن ارزش یوان در مقابل دلار امکان صادرات بیشتر برای چین فراهم شده و پیشرفت اقتصادی حاصل می شود.

این مدیر خوشنام تصریح کرد: وقتی ارزش یوان در برابر دلار پایین نگه داشته شود، موجب می شود کالاهای داخلی هم برای مردم چین هم برای صادرات به صرفه تر و ارزان تر باشد و عملا واردات کمتری به این کشور صورت می‌گیرد و از طرفی صادرات چین همچنان فزاینده رو به رشد خواهد بود؛ بنابراین با توجه به صرف کالاهای چینی برای مصرف کننده خارجی تقاضا برای آن بالاتر رفته و این افزایش صادرات موجب ارزآوری بیشتر، رشد اقتصادی بیشتر و رفاه بیشتر چین خواهد شد.

به گفته وی؛ باید توجه داشته باشیم که گرچه باتوجه به حوادثی همچون کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و سایر مسایل سیاسی و اقتصادی شاهد رکود جهانی گسترده و به نوعی بحران اقتصادی جهانی هستیم، ولی چین همچنان در مقابل امریکا در بخش صادرات حرفی برای گفتن دارد و همین امر یکی از علت های بزرگ تقابل چین و آمریکاست.

این فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد: بحث ارزش پول ملی همیشه برای کشورها مطرح بوده و غالبا ایران طی چندین سال اخیر در حفظ این مهم، موفق عمل نکرده است و شاید بتوانیم یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ ارزش پول ملی یک کشور را توان تولید آن کشور بدانیم.  

 وی در ادامه افزود: این که یک کشور چطور و به چه میزان بتواند تولید خود را بهینه نگه دارد، مسلما در حفظ ارزش پول ملی آن کشور تاثیر بسزایی دارد و اگر کشورها بتوانند باتوجه به زیرساخت‌هایی که فراهم می آورند، بخش تولید خود را توسعه دهند و در این بخش موفق عمل کنند؛ به طوری که صادرات بر واردات فزونی داشته، نیاز داخلی تامین شود و علاوه بر نیاز داخلی تامین شده، صادرات از کیفیت مطلوب و بالایی برخوردار باشد، کشورها می تواند ارزش پول ملی خود را حفظ کنند.

مدیر سبدگردانی مشاورسرمایه گذاری فاینتک اظهار داشت: در شرایطی حال حاضر، میزان صادرات در کشور ما عدد قابل‌توجهی نیست و اغلب این عدد بسیار پایین است. واردات کالاهای مصرفی به شدت بالا رفته و تولید داخلی نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، مصرف‌کنندگان داخلی تمایل به مصرف کالاهای خارجی دارند؛ زیرا باتوجه به شرایط حاکم و نبود تکنولوژی پیشرفته، کالاهای داخلی کیفیت قابل قبول برای مصرف کننده داخلی را نداشته و در بخش صادرات نیز حرفی برای گفتن نیست، این عوامل موجب می گردند که ارزآوری به شدت پایین آمده و تقاضا برای آن افزایش یابد، همین امر دلیلی می شود که ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی که مهم ترین آنها در کشور ما دلار و یورو است، فشار رو به پاینی را متحمل شود و با توجه به نبودن ثبات اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه شاهد تنش در روابط بین الملل نیز هستیم، از طرفی وضعیت تولید با مشکل روبه رو بوده و بسیاری از کارخانه ها و بنگاه های تولیدی ما به علت استهلاک بالای ماشین آلات قادر به تولید انبوه نیستند و شرایط تحریم نیز اجازه ورود ماشین آلات جدید را نمی دهد، عدم تولید بهینه موجب شده که با افزایش واردات در بخش کالاهای مصرفی و سرمایه ای و کاهش صادرات رو به رو باشیم.

وی در ادامه گفت: تورم بالا عامل دیگری است که موجب پایین آمدن ارزش پول ملی می شود؛ تورم یا به عبارتی افزایش سطح عمومی قیمت ها موجب کاهش قدرت خرید پول شده؛ بنابراین هزینه کالاهای سرمایه ای وارداتی بالا رفته و موجب می شود، واردات گران تر و هزینه های تولید بالاتر رود و نرخ تورم بالا از جمله عواملی است که تاثیر بسیار منفی بر رشد اقتصادی کشورها دارد.  

موسوی بیان داشت: با همه ای تفاسیر در شرایط کنونی که شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز خارجی هستیم چرا دولت و بانک مرکزی که رسالتش حفظ ارزش پول ملی است، نگران این مسئله نیست.! ترازوی ارزآوری و عرضه ارز در کشور ما عملا همگن نیست و از آنجایی که صادرات نداریم؛ از این رو ارزآوری در کشور ما بسیار پایین است. همچنین گاها اخباری مبنی بر صدور گواهی سپرده ارزی توسط بانک مرکزی صادر می‌شود یا عرضه ارز در بازار، توسط دولت بالا می‌رود و به صرافی‌ها دستور داده می‌شود به هر میزان ارز عرضه شود تا کمبود ارز در بازار مشاهده نشود، ولی کفه ترازو در سمت تقاضای ارز به شدت سنگین تر است. در نتیجه به نظرم در شرایط کنونی هر گونه عرضه ارز یا صحبت از آزاد سازی منابع ارزی جز سیاست‌های کوتاه‌مدت بوده و تاثیری در کنترل نرخ ارز ندارد و بحث بر انگیز اینکه، دولت هم چندان نگران نیست...

کارشناس بازارسرمایه در نهایت گفت: به نظر می رشد سیاست جبران کسری بودجه در هر برحه از زمان برای دولت و سیاستگذاران دولتی بازی مار و پله ای است که از آن لذت دو چندان می برند. گاهی با انتشار اوراق با بازدهی وسوسه کننده، گاهی با فروش صندوق های سهامی دولتی به سرمایه گذاران، گاهی با تشویق مردم جهت ورود به بازارسرمایه و فروش سهام در قیمتهای غیر منطقی و گاهی با بالا بردن ارز و فروش آن به مردمی که سعی در حفظ ارزش دارایی خود دارند آن هم در شرایطی که نرخ تورم و افزایش مداوم آن مردم را به وحشت انداخته است، همه نشان از بازی مار و پله ای دارد که تاس آن هم نیش دارد و اکنون دولتمردان می‌تواند با فروش ارز در قیمت‌های بالا هزینه های پایان سال خود را تا حدی پوشش داده و خرسند از تامین کسری بودجه خود باشند. تامین هزینه ها به هر قیمتی... ی. بحران اقتصادی رخ داده است، ولی سیاستگذاران همچنان در تأملی ژرف در سکوت نشسته اند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =