سوالی با پاسخ چند میلیون دلاری!؟ 

به گفته ولیدهلالات ارزش معاملات بازار در اولین هفته از فصل زمستان به طور متوسط درهر روز ۶.۸همت بود. ارزش معاملات در هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته‌های اخیر به ترتیب ۳، ۳.۳، ۴.۱ و نهایتا ۴.۸همت ثبت شده است. به لحاظ جریان ورود و خروج پول توسط حقیقی‌ها باید گفت، شاهد خروج دائمی منابع از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود پول به صندوق‌های سهامی هستیم. بازدهی بهتر از شاخص بسیاری از صندوق‌ها به همراه اهرمی بودن برخی از آنها، فضای بسیار مثبتی جهت ورود سرمایه به صندوق‌ها فراهم کرده است. حالا، برآیند معاملات اشخاص حقیقی در بازه یک ماهه نیز مثبت شده و ورود پول را نشان میدهد.

 ولیدهلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در گفت‌وگو با بیداربورس بیان کرد: ارزش معاملات بازار در اولین هفته از فصل زمستان به طور متوسط درهر روز ۶.۸همت بود. ارزش معاملات در هر هفته نسبت به هفته قبل صعودی بوده به شکلی که در هفته‌های اخیر به ترتیب ۳، ۳.۳، ۴.۱ و نهایتا ۴.۸همت ثبت شده است. به لحاظ جریان ورود و خروج پول توسط حقیقی‌ها باید گفت، شاهد خروج دائمی منابع از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود پول به صندوق‌های سهامی هستیم. بازدهی بهتر از شاخص بسیاری از صندوق‌ها به همراه اهرمی بودن برخی از آنها، فضای بسیار مثبتی جهت ورود سرمایه به صندوق‌ها فراهم کرده است. حالا، برآیند معاملات اشخاص حقیقی در بازه یک ماهه نیز مثبت شده و ورود پول را نشان میدهد.
 
*تکرار سیکل صعودی 
او معتقد است سیکل فعلی صعود بسیار مشابه حرکت صعودی است که از بهمن ۱۴۰۰ الی اردیبهشت ۱۴۰۱ صورت گرفت. درواقع یک سیکل با چهار گام صعودی است که یک اصلاح زمانی طولانی و دو اصلاح قیمتی بسیار جزئی دارد و هرچه پیش میرود سرعت روند افزایش و طول اصلاح آن نیز کاهش مییابد. اگر این را بپذیریم، آنگاه باید بگوییم شرایط امروز مشابه اولین هفته کاری فروردین ۱۴۰۱ است و در ادامه مسیر صعود، منطقا اصلاح قیمتی بسیار سریع و طی یک یا دو روز به پایان میرسد و در واقع وقتی سهام به دامنه حداقل قیمت روزانه میرسد، خریداران به صفوف فروش حمله کرده و سهم را سریعا به تعادل می‌رسانند. بر این اساس هرچند پیشبینی شاخص قیمتی یا تعیین قیمت برای آینده از منطق اندکی دور است اما با فرض تکرار الگوی قبلی، شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد میتواند آرام گیرد. در این میان اما متغیرها همچنان در تلاطم بوده و ممکن است هر لحظه، زمین بازی را تغییر دهند.
 
*عواقب چرخش چین  
به گفته وی نخست اینکه چین علی‌رغم افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا اما در حال بازگشایی کامل اقتصاد است، توفیق یا شکست چینی‌ها در مواجهه با این موضوع قطعا بر روند بازار تاثیر دارد. مساله دوم، اعلام سیاست‌های جدید چین است که به صورت علنی، چرخش به سمت کشورهای عربی را اعلام کرده و این مساله به معنای پایان بازی با کارت غنی‌سازی توسط ایران است. این مساله ظرف زمان را برای به نتیجه رسیدن(شکست یا پیروزی) مذاکرات کوچک‌تر می‌کند. چین ممکن است نسبت به تداوم غنی‌سازی ایران حتی در سطح ۶۰درصد واکنش منفی نشان دهد چراکه آنها برنامه بلندمدتی برای همکاری با کشورهای عربی چیده‌اند. این کاملا طبیعی است که یکی از مهمترین خواسته‌های کشورهای عربی در منطقه، فشار چین بر ایران در موضوع هسته‌ای باشد. مساله سوم، سفر احتمالی گروسی به تهران در ماه میلادی پیش رو است. برخلاف موضع‌گیری اولیه توسط آمریکا، حالا لحن مقامات این کشور اندکی ملایم شده و مجددا از باز بودن پنجره دیپلماسی سخن میگویند. در خصوص اروپا، بورل لحنی مثبت اما مقامات کشورهای اروپایی، لحنی منفی دارند. 
 
*دلار توافقی در بورس کالا
هلالات همچنین ادامه داد: مساله چهارم، پذیرش یا عدم پذیرش دلار توافقی در بورس کالا است. به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه دلار نیمایی برای مواد غذایی، دارویی، فلزی و معدنی کاربرد دارد، دولت بین نزدیک کردن نرخ نیما به بازار یا فاصله انداختن بین این دو نرخ مردد است. مشکل اینجاست که شرکت‌ها به مرور ترجیح می‌دهند، عرضه ارز حاصل از صادرات خود را به تعویق بیندازند و این مساله میزان عرضه را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی احتمالا دلار نیما، کارکردی شبیه به ارز ترجیحی خواهد یافت که با شیب کند رشد میکند و صنایع صادرات‌محور، ارز خود را وارد بازار توافقی میکنند. این چهار مساله، می‌تواند بر آینده بازارها تاثیرگذار باشد و همچنین هدف یک میلیون و ۸۰۰هزار واحدی شاخص کل را دستیافتنی یا غیردستیافتنی کند. یک مشکل اساسی اینجاست که شتاب رشد نرخ دلار در بازار آزاد از شتاب رشد شاخص بیشتر است و در واقع سهامداران در تلاش هستند تا با چینش درست پرتفو، بازدهی مشابه دلار داشته باشند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =