قدم نورسیده مبارک نیست!

در میان جراحی اقتصادی دولت، اگرچه اقتصاد تا مرز شوک آنفارکتوس حرکت کرده اما گویا دلاری متولد شد. قدم نو رسیده اگرچه توانست با عقب‌نشینی چند درصدی نرخ دلار در بازار آزاد همراه شود، اما قطعا برای اقتصاد و بورس مبارک نیست، چرا که خبر از رانتی دیگر میدهد. از همان رانت‌هایی که دولت برای به پایان رساندن آن دست به جراحی اقتصادی زد.

به گزارش بیداربورس در میان جراحی اقتصادی دولت، اگرچه اقتصاد تا مرز شوک آنفارکتوس حرکت کرده اما گویا دلاری متولد شد. قدم نو رسیده اگرچه توانست با عقب‌نشینی چند درصدی نرخ دلار در بازار آزاد همراه شود، اما قطعا برای اقتصاد و بورس مبارک نیست، چرا که خبر از رانتی دیگر میدهد. از همان رانت‌هایی که دولت برای به پایان رساندن آن دست به جراحی اقتصادی زد.

*دهن‌کجی دلار به وعده مسئولان

"قیمت دلار واقعی نیست" این جمله هر مسئولی است که پشت میزهای دولت یا بانک مرکزی مینشیند. از سال ۹۰ و محمود بهمنی که آن زمان سکاندار بانک مرکزی بود گرفته که میخواست دلار را به هزار تومان برگرداند تا سخنگوی دولت سیزدهم که با تکرار غیرواقعی بودن نرخ دلار میگوید افزایش قیمت‌ها موقتی است. امروز اما این دلار غیرواقعی در سبزه‌میدان به صورت کاملا واقعی در حوالی ۴۳ هزار تومان معامله میشود و  نه‌تنها گوشش به وعده‌های مسئولین که در حرف میگویند "بیا پایین!" بدهکار نیست بلکه تاثیر خود را بر هرچه دم دستش باشد هم میگذارد حتی نرخ کرایه تاکسی...

*واقعا منابع ارزی داریم؟

ابراهیم رئیسی ۱۶ آذرماه سال گذشته در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند، همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند، گفت: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی است و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم نگران وضع نیستیم. اگرچه یکسال گذشته و بسیاری از معیارهای سال قبل دیگر سر جایش نیست اما رئیس جمهور هنوز بر حرف یک سال پیش خود که افزایش قیمت دلار کار دشمن است و دولت منابع ارزی دارد، ایستاده است. با توجه به پیشنیه تصمیمات بانک مرکزی هر بار سبزه میدان متلاطم میشد، ۲ اتفاق می‌افتاد اول ارزپاشی‌ها شدت میگرفت و دوم خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی منتشر میشد. اینبار اگرچه تلاش‌هایی با اختصاص ۲۰۰۰ یورو انجام شد اما جواب پیشین را نگرفت. سوال اینجاست دولت واقعا آنطور که ادعا میکند منابع ارزی کافی دارد؟

*تغییر رئیس بانک مرکزی

به طور معمول اگر گزینه‌های پیشین برای کاهش نرخ دلار تاثیر گذار نباشد، گزینه آخر روی میز می‌آید و آن هم تغییر مدیر پیش میز با امید تاثیرگذاری روانی در بازار. این بار هم این اتفاق افتاد و شایعاتی که چند هفته بود به گوش میرسید بالاخره اجرایی شد و محمدرضا فرزین جایگزین صالح‌آبادی در بانک مرکزی شد. اگرچه بازار آزاد واکنش چندانی به این جابه‌جایی نشان نداد و از موضع خود پایین نیامد اما رئیس جدید بانک مرکزی نیامده سعی کرد به دلار نشان دهد که اینجا رئیس کیست.

*تولد دلار فرزینی

فرزین همان شب خبر از تثبیت دلار نیما روی نرخ ۲۸.۵۰۰ تومان و ایجاد بازاری برای ارز مبادله‌ای داد و راه مسئولان پیشین به خصوص اسحاق جهانگیری را در پیش گرفت. حالا ما علاوه بر دلار توافقی، دلار نیمایی، دلار صرافی ملی، دلار سنا، دلار آزاد و دلار جهانگیری با دلاری تازه متولد شده طرفیم به اسم دلار فرزینی.

*قدم نورسیده مبارک نیست

در میان جراحی اقتصادی دولت، اگرچه اقتصاد تا مرز شوک آنفارکتوس حرکت کرده اما گویا دلاری متولد شد. قدم نو رسیده اگرچه توانست با عقب‌نشینی چند درصدی نرخ دلار در بازار آزاد همراه شود، اما قطعا برای اقتصاد و بورس مبارک نیست، چرا که خبر از رانتی دیگر میدهد. از همان رانت‌هایی که دولت برای به پایان رساندن آن دست به جراحی اقتصادی زد.

خبرنگار: گلاره کحالی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =