پیش بینی کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بودجه سال جاری ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مدیریت می شود، گفت: بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی دارند.

به گزارش بیداربورس، محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه در ناترازی بودجه انتظار می رود کسری تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد در جریان افتتاح اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: ناترازی در بودجه و بانک ها دلیل اصلی تورم در اقتصاد بوده و بانک‌ها حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان طلب از دولت دارند که از علل مهم در افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و تورم است.

وی افزود: متوسط نرخ تورم در چهار سال اخیر ۳۵ درصد بوده که تداوم آن قطعا شرایط را به وضعیت خاصی رو برو خواهد کرد. میانگین نرخ رشد نقدینگی نیز هر ساله ۳۲ درصد افزایش یافته که زنگ خطر اقتصاد ایران است.در صورت مقایسه تورم با کشورهای همسایه و با فرض فاصله ۲۰ درصدی در سال، قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند.

پورابراهیمی ادامه داد: رییس بانک مرکزی از تعیین نرخ ارز با سیاست های ثبات ارز موافق و حمایت کرده اما سیاست ثبات با تعیین نرخ ثابت متفاوت و تعیین نرخ ثابت با قانون در مغایرت است. از سوی دیگر نرخ ثابت ارز سبب تحریک تقاضا و سرکوب عرضه می شود.

کد خبر 25562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =