اخطار بانکی وزیر اقتصاد و انتظار بورس برای سرمایه‌های بانکی

با اخطار وزیر اقتصاد به بانک‌ها مبنی بر رعایت دقیق نرخ سود سپرده، سرمایه‌های ریسک‌پذیرتر می‌تواند به بازار سرمایه وارد شده و شرایط بازار را کمی بهبود بخشد.

به گزارش بیداربورس، اوضاع نه چندان خوب بازار سرمایه در ماه‌های اخیر سبب شده تا بار دیگر بسیاری از حقیقی‌ها سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به دنبال سود تضمین‌شده بانکی باشند؛ از سوی دیگر سرمایه‌های جدید نیز فعلا راهی برای ورود به بورس پیدا نمی‌کنند.
تعدیل نرخ سود بانکی از جمله فاکتورهایی است که بارها کارشناسان بازار سرمایه آن را موثر بر ورود نقدینگی جدید به بازار دانسته‌اند؛ چراکه با کاهش نرخ سود بانکی ریسک‌پذیری افراد برای ورود پول خود به بورس افزایش می‌یابد.
تاکید وزیر اقتصاد بر رعایت دقیق نرخ سود بانکی اعلام‌شده از سوی شورای پول و اعتبار ممکن است در همین راستا باشد، اما باید دید که بانک‌ها نرخ‌های سود اعلامی را رعایت می‌کنند یا بازهم راهی برای دور زدن آن پیدا خواهند کرد.
فرهاد دژپسند پیشتر از احتمال تغییر در نرخ سود بانکی خبر داده بود و بر همین اساس به بانک‌ها اخطار داده که در صورت عدم رعایت نرخ‌های اعلامی علاوه بر پرداخت سود به مشتریان باید به میزان سود پرداخت‌شده بیش از نرخ اعلامی، مالیات پرداخت کنند.
وزیر اقتصاد تاکید کرده است: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال و پیرو تاکیدات قبلی، بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند.
دژپسند به بانک‌ها اخطار داده است که نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار جز هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب نمی‌شوند و سازمان امور مالیاتی را مطابق گزارش سازمان حسابرسی موظف به انجام اقدام مورد نظر دانسته است.
از سوی دیگر عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزیر اقتصاد نیز در نامه‌ای به بانک‌های زیرمجموعه خود که در واقع همان بانک‌های دولتی هستند، تاکید کرده که سود مصوب برای سپرده‌های یک ساله ۱۶ درصد و دو ساله ۱۸ درصد است ضمن اینکه سقف سود تسهیلات ۱۸ درصد تعیین شده است.
طبق گفته وی، به میزانی که بانک‌ها سود بیشتر از نرخ مصوب پرداخت کنند علاوه بر اینکه به صاحب سپرده، سود پرداخت کرده‌اند مشمول پرداخت مالیات هم می‌شوند.
البته باید دید که این اخطار به بانک‌های خصوصی هم داده شده یا خیر، چراکه ممکن است سرمایه‌ها از سوی بانک‌های دولتی به خصوصی حرکت کنند.
با این حال اگر نظارت بر پرداخت دقیق نرخ سود سپرده صورت بگیرد، ممکن است بخشی از نقدینگی موجود در بانک‌ها به سوی بازار سرمایه روانه شود که این خبر خوبی برای بورس و بورس‌بازان است.
در عین حال بهبود سایر پارامترهای موثر بر بازار سرمایه از سوی مسئولان نیز می‌تواند به ورود پول به این بازار کمک کند.
انتهای پیام

کد خبر 2610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =