۷۰۳ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا دست به دست شد

در بازار گواهی سپرده نزدیک ۵۲.۵ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۱.۹ همت در دی امسال ثبت شد. در مجموع از ابتدای فروردین تا پایان دی، بیش از ۷۰۳ میلیون گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۲۱.۳ همت در بورس کالا میان معامله گران دست به دست شد. در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، بیش از ۱۷۵ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک ۷.۴ همت دست به دست شد. بررسی‌ها در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۳۰۱ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۶ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش بیدار بورس، حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران به ۵۲ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۵۷۸ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی های سکه طلا، ربع سکه، زعفران، شیشه، سیمان، برنج، زیره سبز و نخود به ارزش نزدیک هزار و ۹۵۳ میلیارد و ۹۸۹ میلیون تومان در دی امسال رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به زعفران تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۲۲ میلیون و ۵۸۴ هزار گواهی سپرده سیمان در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۱۷.۹ میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد اما از نظر ارزش معاملات در جایگاه پنجم و پس از زعفران، سکه، شیشه و ربع سکه ایستاد.

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جا به جایی ۱۸ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۸۲ گواهی سپرده در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به ۶۴۰ میلیارد تومان نزدیک شد. این دارایی به لحاظ ارزش در جایگاه نخست قرار گرفت.

۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۲۰۰ گواهی سپرده سکه طلا و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار گواهی سپرده ربع سکه نیز به ترتیب به ارزش نزدیک ۵۵۳ میلیارد تومان و بیش از ۳۳۲ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. سکه طلا به لحاظ حجم جایگاه پنجم و از نظر ارزش جایگاه دوم را از آن خود کرد درحالی که ربع سکه جایگاه سوم در حجم و چهارم در ارزش را به خود اختصاص داد.

ارزش معامله ۳ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۶۸۳ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۴۰۴ میلیارد تومان فراتر رفت. این دارایی از نظر ارزش معاملات جایگاه سوم و از نظر حجم معاملات چهارم را از آن خود کرده بود.

در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی برنج نیز ۸۰ هزار و ۵۴۲ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش نزدیک ۶.۴ میلیارد تومان را در پی داشت.

در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع ۳ هزار و ۳۱ ورقه بهادار مبتنی بر کالا و در نخود ۴۰ هزار ورقه دست به دست شد و به ترتیب ارزش بیش از ۴۱۸ میلیون تومان و ۱.۳ میلیون تومان را رقم زد.

آمارها همچنین گویای آن است که در مجموع ۱۰ ماهه نخست امسال ۷۰۳ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۷۹ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۲۱ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شد. در ۱۰ ماه نخست سال گذشته، بیش از ۱۷۵ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۷.۴ هزار میلیارد تومان دست به دست شده بود. بررسی‌ها در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۳۰۱ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۶ درصدی را نشان می دهد.

۷۰۳ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا دست به دست شد

کد خبر 26164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =