تلاش برای تشکیل یک کانال صعودی

رفتار شاخص‌ها و گروه‌های بازار دچار تفاوت‌هایی می‌شود. شاخص کل به لطف جو بی اعتمادی و رفتار حقوقی‌ها و سرمایه گذاران نهادی بر روی سهام بزرگ دچار ریزش مجدد و شناسایی کف پایین‌تر می‌شود و شاخص هموزن به لطف حرکات و حمایت های بازیگران حقیقی در سهم ها و گروه های کوچکتر، کمی دیگر رشد میکند و سپس در مسیر اصلاح از صعود مذکور قرار میگیرد. یعنی شرایط در شاخص هم‌وزن بسیار بهتر بوده است.

به گزارش بیدار بورس، در ابتدای ریزش بازار، شاخص‌ها بصورت هماهنگ ریزشی سه ماهه را تجربه کردند و سپس صعودی یکماهه که با کادر سبز رنگ مشخص شده است.

از اینجا رفتار شاخص‌ها و گروه‌های بازار دچار تفاوت‌هایی می‌شود. شاخص کل به لطف جو بی اعتمادی و رفتار حقوقی‌ها و سرمایه گذاران نهادی بر روی سهام بزرگ دچار ریزش مجدد و شناسایی کف پایین‌تر می‌شود و شاخص هموزن به لطف حرکات و حمایت های بازیگران حقیقی در سهم ها و گروه های کوچکتر، کمی دیگر رشد می‌کند و سپس در مسیر اصلاح از صعود مذکور قرار می‌گیرد. یعنی شرایط در شاخص هم‌وزن بسیار بهتر بوده است. در این اثنا چه بسیار سهام کوچک بازار از گروه‌هایی همچون کاشی‌سرامیک، زراعت، کانی غیرفلزی و برخی شرکتهای کوچک گروه شیمیایی به سقفی بالاتر از تابستان ۹۹ و زمان شاخص ۲.۱ میلیون واحدی دست پیدا کردند.

شکسته شدن خط روند نزولی 
هم اکنون شاخص کل با تشکیل یک کانال صعودی کوتاه مدت در تلاش برای شناسایی کف خود هست. در صورتیکه نزول اخیر اصلاحی از صعود کوتاه مدت ماقبل خود باشد و شاخص قبل از رسیدن به کف کانال از حوالی ۱.۲۲۰ واحد برگشت بزند، می توان به حرکت به سمت سقف کانال و حتی شکسته شدن و رشد به اندازه عرض آن امیدوار بود و در سمت مقابل شکسته شدن کف کانال فاز جدیدی از ناامیدی و فشار فروش و ریزش را به همراه دارد. در این میان نقش اندیکاتور شاخص قدرت نسبی بسیار مهم است. چرا که زودتر از نمودار قیمت به خط روند صعودی کوتاه مدت خود می رسد که در حدود ۴۲ واحد و منطبق بر خط روند نزولی کوتاه مدتیست که یکماه قبل شکسته شده است.

کار شاخص هموزن برای صعود آسانتر است
در شاخص هموزن اما اندیکاتور روند کوتاه مدت صعودی را از دست داده و اصلاح ادامه دارد. روند صعودی میان مدتی در اندیکاتور با خط سبز مشخص شده که حفظ شدن آن اتفاق بسیار مثبتی برای شاخص هموزن خواهد بود. بر روی نمودار قیمت محدوده ۴۰۶ تا ۴۱۹ هزار واحد میتواند حمایت و برگشت اتفاق بیفتد. جمع بندی آنکه در کوتاه مدت انتظار و شانس برگشت و رشد وجود دارد و در میانمدت کار شاخص هموزن برای صعود آسانتر است.

تحلیل‌گر: مهدی طیبی

کد خبر 2646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =