هلدینگ سهامی عام پروژه؛ ابتکار سازمان بورس و اوراق بهادار برای تقویت تشکیل سرمایه

به گفته مجتبی نقدی، اقدام اخیر هیات محترم سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اصلاح دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) بسیار ارزشمند بوده است. این موضوع فرصت‌های جدیدی از طریق سرمایه‌گذاری برای تضمین رشد اقتصادی و اشتغالزایی در کشور فراهم می‌کند.

به گزارش بیداربورس مجتبی نقدی، معاون سرمایه‌گذاری دفتر محیط کسب‌وکار وزارت صمت، اظهار کرد: گزارش‌ها و مطالعات سال‌های اخیر حکایت از نزولی شدن روند تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری در طی سال‌های دهه نود دارد. از آنجا که سرمایه‌گذاری در کنار بهره‌وری، از مهمترین عوامل تضمین‌کننده رشد اقتصادی آتی و ارزش‌آفرینی در هر کشوری به‌شمار می‌رود، نزولی شدن این روند هشداری جدی برای آینده اقتصاد کشور خواهد بود و به بیانی دیگر، فرصت‌های جدیدی از طریق سرمایه‌گذاری برای تضمین رشد اقتصادی و اشتغالزایی در کشور فراهم نمی‌شود.

نقدی ادامه داد: اقدام اخیر هیات محترم سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اصلاح دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) و توسعه دایره شمول این دستورالعمل به هلدینگ‌های سهامی عام پروژه بسیار ارزشمند بوده است. این موضوع در راستای تقویت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توجیه‌پذیر و تحریک سرمایه‌گذاری در بخش حقیقی اقتصاد با استفاده از منابع و آورده عموم مردم، یک اقدام مفید تلقی می‌شود.

او تصریح کرد: هلدینگ‌ پروژه به عنوان یک نهاد مالی، کنترل و مالکیت بیش از یک شرکت پروژه در زمان تأسیس را برعهده دارد و از این طریق شاهد تامین مالی پروژه های متعدد تحت مدیریت یک هلدینگ مادر خواهیم بود. ضمن اینکه هلدینگ‌ها به دلیل تجربه موثر در مدیریت ریسک و دارایی‌های خود اجرای پروژه‌ها را به خوبی مدیریت کرده و اثربخشی منابع مردمی را افزایش خواهند داد.

معاون دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه در بازار سرمایه ایران جای خالی ابزار اثربخش با هدف تامین مالی پروژه‌های بزرگ به شدت احساس می‌شد، گفت: عرضه عمومی سهام شرکت پروژه و هلدینگ پروژه سهامی عام به عنوان مسیری جدید برای عرضه اولیه پروژه‌های نیمه تمام این خلا را جبران خواهد کرد.

این مقام ارشد در وزارت صمت با اشاره به مزایای این روش خاطرنشان کرد: افزون بر سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در پروژه‌های ملی و توجیه‌پذیر، امکان هدایت سپرده‌های خرد عموم مردم به سمت پروژه‌های بزرگ، تسهیل در تأمین مالی بلندمدت طرح‌ها و پروژه‌ها و توسعه بازار اولیه به عنوان تأمین مالی بخش تولید در بازار سرمایه از دیگر مزایای این روش خواهد بود. ضمن اینکه ساختار مالی قوی و وزن بالای حقوق صاحبان سهام در این شرکت‌ها، فرصت‌های بسیار مناسبی در آینده برای تامین مالی از طریق استقراض و اهرم‌سازی منابع به وجود خواهد آورد.

نقدی در انتهای گفت‌وگوی خود با اشاره به ظرفیت‌های مصوبه اخیر سازمان بورس در ارتباط با هلدینگ سهامی عام پروژه عنوان کرد: منابع لازم برای تامین مالی پروژه‌ها در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام یا هلدینگ سهامی عام از طریق ترکیب سهام شرکت‌ها یا اجزا و ملحقات پروژه نظیر ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات به عنوان آورده غیر نقد، در کنار آورده نقد موسسین و سرمایه گذاران در پذیره‌نویسی، فراهم می‌شود.

او ادامه داد: امکان انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق‌تقدم از سهامداران فعلی و سهامدار شدن پذیره‌نویسان در شرکت موجود و در نهایت تامین مالی پروژه از این طریق را می‌توان از دیگر ظرفیت‌های موثر مصوبات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دانست.

منبع: سنا
کد خبر 26686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =