دولت در مقابل رانتخواران زانو میزند؟

او با اشاره به اینکه موضوع بازار خودرو ازین حیث برای کلیت بازار بااهمیت است که نگاه سیاستگذار به شرکت‌های خصوصی و اهمیت سودآور بودن یا نبودن آنها را نشان میدهد، عنوان کرد: بازار سرمایه نگران است که در جدال با سفته‌بازان و رانتخواران صنعت خودرو، دولت در نهایت زانو بزند و تصمیمات شورای رقابت برخلاف منافع تولیدکنندگان اتخاذ شود که اگر این باشد نشان خواهد داد در آینده دولت ممکن است در مواجهه با توده‌های دیگر رانتخواران نیز، به جای تقابل به تعامل رای بدهد.

ولید هلالات، رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار در گفت‌وگو با بیداربورس بیان کرد: ارزش معاملات در دومین هفته از بهمن ماه در محدوده ۶.۸همت قرار گرفت که مشابه اوایل دی ماه است و درواقع عدد شاخص کل نیز برابر با اعداد ابتدای دی ماه است. موج صعودی اخیر از هفته اول آبان ماه آغاز و ۳ماه به طول انجامید. در پی این موج صعودی شاخص کل در انتهای دی ماه به بازده ۳۵درصد رسید اما بخشی ازآن را از دست داد و همکنون نسبت به ابتدای آبان ماه ۲۵درصد بازده داده است. درخصوص شاخص هموزن، وضعیت اندکی بهتر است به شکلی که شاخص هموزن از ابتدای آبان تا انتهای دی‌ماه به ۴۵درصد بازدهی رسید و اکنون پس از اصلاح بازدهی ۳۵درصد را نشان میدهد. ضمنا شاخص‌ها نسبت به ابتدای بهمن بازده منفی ۵ الی ۷ درصدی داشته‌اند.

*بازده‌های بالاتر از شاخص

به گفته او در رالی صعودی آبان تا انتهای دی ماه بهترین بازدهی در صنایعی نظیر لبنی‌ها، فلزات گرانبها، خودرو، تایرسازها، انبوه‌سازی، حمل و نقل، کاشی سرامیک، قطعات خودرو و شیرینیجات و شکر بوده که تماما بازدهی بهتر از شاخص کل داده‌اند. پس ازآن داروسازها مشابه شاخص کل حرکت کردند اما نمادهایی با بازده‌های اعجاب‌انگیر هم وجد داشت و نهایتا سیمان نیز پرهیجان و با بازده معقول ظاهر شده است.

*عقب‌مانده‌ها نسبت به شاخص

وی در ادامه بیان کرد: اوره‌سازها بازده منفی داشتند، بیمه، تامین سرمایه، شوینده‌ها، فولاد،کانی فلزی، پتروشیمی و بانک تماما از شاخص کل بسیار عقب هستند ضمن اینکه فرآورده نفتی هم حدود ۷درصد از شاخص کل عقب بوده اما از صنایعی که ذکر شد، بازده بهتری داده است. حال، در اصلاح بهمن ماه منتهی به ۱۲ بهمن، اوره‌سازها با بازده صفر، بهترین وضعیت را داشتند. سیمان، انبوه‌سازی، پتروشیمی، دارو، کاشی، فولادی‌ها و فرآورده نفتی، بازده منفی کمتری نسبت به شاخص داشتند اما شیرینیجات، لبنی، خودرو، بانک و غذایی‌ها از شاخص کل بازده منفی بیشتری دادند. تایرسازها، شکر و زراعی‌ها مشابه شاخص گام منفی برداشتند.

*پالس مثبت به بورس

هلالات با بیان اینکه حال درخصوص بازار نگاه‌ها به محرک‌ها و تغییر متغیرها است، اظهار کرد: بودجه دولت در کمیسیون تلفیق جرح و تعدیل خواهد شد. شایعه تعیین سقف ۵۰۰۰ تومانی برای سال ۱۴۰۲ در فضای کاهش قیمت گاز در سطح جهانی، یک پالس مثبت از سمت سیاستمداران به بازار سرمایه خواهد بود. کاهش پایه نرخ مالیات برای تولیدکنندگان و معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته از دیگر پالس‌های مثبت سیاسیون به تولیدکنندگان و بخش واقعی اقتصاد است که می‌تواند در همین چند روز آینده، صادر شود.

*بازار آزاد حواله ارزی

به عقیده رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار ایجاد بازار آزاد برای حواله ارزی و رسمیت دادن به آن در مقابل تداوم بخشیدن به سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای تمامی صنایع، طبعا تاثیر بااهمیتی در نگاه سرمایه‌گذاران برای خرید سهام دلاری و یا تبدیل سهام به دلار فیزیکی دارد که این مساله نیز در آینده نزدیک شفاف خواهد شد.

*نرخ منطقی سود سپرده

به گفته وی تصمیمات بانک مرکزی درخصوص افزایش نرخ تسهیلات بانکها عاملی برای تقویت این گروه شد و نشان داد که رئیس کل بانک مرکزی به چالش‌های این صنعت واقف و به‌دنبال مرتفع کردن آن است ضمن اینکه نرخ سود سپرده یک ساله بسیار منطقی تعیین شده که این نیز پالس مثبتی به سرمایه‌گذاران در بخش تولید و صنایع تولیدی داده است.

*تعامل دولت با رانتخواران!

او با اشاره به اینکه موضوع بازار خودرو ازین حیث برای کلیت بازار بااهمیت است که نگاه سیاستگذار به شرکت‌های خصوصی و اهمیت سودآور بودن یا نبودن آنها را نشان میدهد، عنوان کرد: بازار سرمایه نگران است که در جدال با سفته‌بازان و رانتخواران صنعت خودرو، دولت در نهایت زانو بزند و تصمیمات شورای رقابت برخلاف منافع تولیدکنندگان اتخاذ شود که اگر این باشد نشان خواهد داد در آینده دولت ممکن است در مواجهه با توده‌های دیگر رانتخواران نیز، به جای تقابل به تعامل رای بدهد.

*فراموشی حملات پهبادی

هلالات در ادامه بیان داشت: موضوع حمله پهپادی اوکراین-اسرائیل هم تقریبا به دست فراموشی سپرده شد. مانور همزمان هوایی آمریکا در سوریه در کنار حمله به کاروان حمل مواد غذایی در مرز عراق-سوریه و در مقابل عدم‌واکنش مقامات نظامی ایران، این ذهنیت را پدید آورد که ایران تمایلی برای افزایش سطح تنش‌ها ندارد. ضمن اینکه اوکراین و اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند درحالیکه نهادهای امنیتی پس ازآن اعلام کردند درپی کشف عوامل این حمله هستند و به سرنخ‌هایی رسیده‌اند! حضور مقامات قطری در تهران نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تمرکز آنها نه بر روی برجام بلکه کاهش سطح تنش و جلوگیری از درگیری درمنطقه است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در فضای ناامنی‌های این آبراه با زیان سنگین اقتصادی مواجه می‌شوند و هیچ منفعتی درتقابل ایران و غرب ندارند ضمن اینکه وسعت خاک آنها به اندازه عربستان نیست و ازین زاویه بسیار شکننده هستند لذا تلاش‌های آشکار آنها برای رسیدن به یک توافق همچنان در جریان است.

*آینده بورس در دست دولت

او در پایان عنوان کرد: باتوجه به مطالبی که گفته شد بازار سهام پس یک اصلاح نسبی آماده است که با پالس سیاستمداران، به گردونه رشد بازگردد یا مسیر ریزش در پیش گیرد. همه چیز آماده است تا بازار صعود یا نزول را به شکل شارپ به تصویر بکشد. یک بودجه با مختصات حمایت از تولید، به همراه ابلاغیه نرخ‌ها برای صنعت بانک، ثبات بازارهای جهانی، راه‌اندازی بازار آزاد حواله ارزی و عرضه بخشی از خودروها در بورس کالا و مجوز افزایش نرخ برای خودروهای پرتیراژ غیربورسی میتواند سوخت کافی برای یک صعود قدرتمند را مهیا کند. طبعا معکوس شدن این متغیرها میتواند آسیب بزرگی برای اعتماد سرمایه‌گذاران باشد که منجر به تبدیل ریال به دلار توسط آنها خواهد شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =