خودرویی‌ها لیدر بازار می‌شوند؟

در هفته‌های اخیر با شدت گرفتن اخبار مثبت در خصوص صنعت خودرو از جمله عرضه خودرو در بورس‌کالا، صاردات خودر به عراق و ونزوئلا، واردات خودرو و عرضه آن‌ها در بورس‌کالا، آزادسازی قیمت خودرو و ... موجب شده بود که این صنعت لیدری بازار را در دست گرفته و پیشتاز صنایع بورسی باشد.

به گزارش بیداربورس در هفته‌های اخیر با شدت گرفتن اخبار مثبت در خصوص صنعت خودرو از جمله عرضه خودرو در بورس‌کالا، صاردات خودر به عراق و ونزوئلا، واردات خودرو و عرضه آن‌ها در بورس‌کالا، آزادسازی قیمت خودرو و ... موجب شده بود که این صنعت لیدری بازار را در دست گرفته و پیشتاز صنایع بورسی باشد.

*نامه‌ای که سرعت‌گیر خودرو شد

نامه شورای رقابت در خصوص لغو عرضه خودرو در بورس‌کالا به یکباره همه‌چیز را عوض کرد. با انتشار این نامه سهام خودرویی‌ سرخ‌پوش شدند و حال بازارسرمایه را نیز خراب کردند به طوری که شاهد ریزش بیش از 30 هزار واحدی بورس که در دو سال اخیر بی سابقه بوده است، بودیم. 

در همین راستا وزیر اقتصاد برای حمایت از سهامداران با شورای رقابت جلسه‌ای گذاشت اما شورای رقابت بدقولی کرد و در این جلسه حضور نیافت.

با عدم حضور شورای رقابت در این جلسه موجی از نگرانی در میان سهامدران شکل گرفت و آن‌ها منتظر ریزش دوباره بورس و سهام خودرویی بودند، با این حال این گروه در روز جاری روند مثبت نسبتا قوی را در پیش گرفتند و به دنبال آن‌ها بازارسرمایه نیز سبزپوش شد.

بیداربورس در خصوص چرایی مثبت بودن این صنعت با ابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر به گفت‌گو پرداخته است.

*شورای رقابت صحنه را خالی گذاشت

به گفته ابراهیم سماوی بازارسرمایه امروز چشم دوخته بود به جلسه مشترک میان شورای رقابت و وزارت اقتصاد، که این جلسه شب گذشته به صورت کلی کنسل شد.

او ادامه داد: تعبیر کارشناسان از کنسل شدن این جلسه این بود که شورای رقابت نتوانسته اعمال نفوذ کند و در نتیجه صحنه را خالی گذاشته است و این مهم موجب رشد سهام خودرویی شده است؛ از طرفی دیگر به دلیل اصلاحاتی که این صنعت در روزهای اخیر داشته از منظر قیمتی به سطوج جذابی راه یافته که در نتیجه آن بسیاری اقدام به خرید کردند.

وی با اشاره به آخرین سخنرانی‌های وزارت اقتصاد و صمت بیان کرد: تاکید این دو وزارتخانه بر عرضه خودرو در بورس‌کالا طی ماه‌های آینده بوده و از طرفی دیگر بحث عرضه خودروهای خارجی در بورس نیز که قبل‌تر با مخالفت بورس کالا به دلیل احتمال بالابودن قیمت مچ شده روبه رو بوده بر طرف شده و تمامی این عوامل توانسته مجددا صنعت خودرو را مثبت کند.

*خودرویی‌ها دوباره لیدر می‌شوند؟

سماوی در پاسخ به این سوال که کدام صنعت در روزهای آینده لیدر بازار سرمایه خواهد بود، عنوان کرد: صنعت بانکی از رشد بازار در 5 هفته اخیر جامانده و اکنون پتانسیل‌هایی برای رشد دارد، درنتیجه این صنعت در روزهای آینده در راس بازار خواهد بود و بعد از آن نیز اگر فردا در گروه خودرویی ورود پول حقیقی داشته باشیم این گروه می‌تواند لیدر بازار باشد.

به عقیده مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر نباید فراموش کرد که محدوده یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 700 هزار واحدی تبدیل به مقاومت روانی برای بازارسرمایه شده و هر اخبار منفی موجب بیش‌واکنشی بازار سرمایه می‌شود بنابراین نمی‌توان انتظار یک روند صعودی پر قدرت داشت اما روزهای مثبت با لیدری اول بانکی‌ها و سپس خودرویی‌ها را به شرط ورود پول حقیقی تجربه خواهیم کرد.

*عرضه خودرو در بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

او در خصوص اخبار طی شدن مراحل پذیرش خودروهای کیا در بورس‌کالا و بعد از آن تاکید وزیر اقتصاد بر کشف قیمت خودروهای وارداتی در بورس‌کالا اظهار کرد: این اخبار مثبت می‌تواند خوشبینی ایجاد کند که روند عرضه خودروهای داخلی نیز در بورس ادامه دار خواهد بود و این مهم می‌تواند خودرویی‌ها را از نوع تحلیل دارایی محور به تحلیل سودآوری و خلق نقدینگی تغییر دهد. 

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =