احداث بزرگترین پارک متانولی جهان در ایران با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری

مدیرعامل سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی خلیج فارس گفت: ۱۷ واحد پتروشیمیایی در قالب پارک و شرکت با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری احداث و بهبزرگترین پارک متانولی جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس، رشید قانعی درخصوص وضعیت صنعت پتروشیمی و ظرفیت‌ها شرح داد:

** صنعت پتروشیمی ایران در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

قانعی: صنعت پتروشیمی طی دو دهه گذشته رشد و جهش مناسبی داشت. اکنون ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی به ۹۰ میلیون تن رسیده و ظرفیت فعال صنعت ۶۰ میلیون تن است.

جهش سوم صنعت پتروشیمی در دولت قبلی تعریف شد و قرار بود تا انتهای ۱۴۰۰ طرح های آن به نتیجه برسد اما با مشکلات و جهش های ارزی بالغ بر ۵۰ درصد طرح ها در ۱۴۰۲ به مدار می رسد و الباقی در سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به اتمام می رسند. با به نتیجه رسیدن طرح جهش سوم صنعت پتروشیمی ظرفیت نصب شده از ۹۰ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

برآورد می شود صادرات پتروشیمی سال جاری بین ۱۴ تا ۱۸ میلیارد دلار شود. البته ظرفیت های صنعت پتروشیمی در بخش صادرات، بسیار بیشتر از این است. هنوز در صنعت پتروشیمی خام فروشی وجود دارد و جا دارد زنجیره ارزش کامل شود.

** متوسط ارزش محصولات تولیدی ایران در هر تن چه میزان است؟

قانعی: محصولات مختلفی در صنعت پتروشیمی تولید می شود و برخی حدود ۲۰۰ دلار در هر تن قیمت دارد. مثلا قیمت متانول بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است و محصولاتی مثل پلی پروپیلن یا محصولات مشابه بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند. فاصله حدودا هزار دلاری بین محصولات پتروشیمی وجود دارد.

متوسط ارزش محصولات پتروشیمی تولید ایران به ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در تن می رسد. این عدد در کشورهای مشابه مثل عربستان که چند سال است پارک ها و شرکت های پتروشیمیایی متعدد می زند، تقریبا دو برابر ایران است یعنی متوسط ارزش محصولات پتروشیمی عربستان حدود هزار دلار شده است.

** چرا ممکن است بقیه بخش های صنعت پتروشیمی هم مثل متانولی ها، زیان ده شوند؟

قانعی: تغییر و تحولات صنعت در دنیا خیلی سریع است مثلا خودرویی با فناوری ۲۰ یا ۳۰ سال قبل ساخته شود مردم دیگر رقبتی برای خرید آن نخواهند داشت. در صنعت پتروشیمی هم همینطور است. چینی‌ها بعد از تحولات اوکراین، گاز روسیه را برای بلند مدت خریداری کردند و واحدهای ذغال سنگ را دوباره فعال کردند و تولید الفین ها از زغال سنگ در چین افزایش پیدا کرد. یکی از محصولات جانبی این واحدهای ذغال سنگ سوز، متانول است و چینی ها الان خریدار متانول ایران نیستند بلکه متانول بقیه کشورها را هم نمی خرند.

۱۷ واحد پتروشیمیایی در قالب یک پارک و یک شرکت با سرمایه گذاری ۲.۵ میلیارد دلار احداث می شوند که بزرگترین پارک متانولی جهان خواهد شد. احداث این پارک از پارک‌های روز جهان الگو گرفته است. با احداث این ۱۷ واحد و ایجاد پارک متانولی، می توان صنایع تکمیلی مختلف از جمله صنایع نساجی، مبل، رنگ رزین و ... را در کنار این پارک، ایجاد کرد.

کد خبر 26941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =