توافق جدید چین و قطر در بهره‌ برداری۳۰ ساله از میدان پارس جنوبی و غفلت ایران

چین و قطر از غفلت ایران در بهره‌برداری از پارس جنوبی بهره‌ می‌برند و در اقدامی جدید شرکت CNPC برای ۳۰ سال از مرز مشترک ایران و قطر، بهره‌برداری خواهد کرد.

به گزارش بیدار بورس، محمدرضا صالحی رئیس سازمان صادرات انرژی درباره رابطه تجاری ایران و چین به تجارت‌نیوز گفت: چین و قطر از غفلت ایران در بهره‌برداری از پارس جنوبی بهره‌ می‌برند. چین در پروژه یک کمربند و یک جاده مربوط به مسیر ابریشم نشان داد که بر روی تجارت‌ با ایران حساب باز نمی‌کند.

در این پروژه تصور می‌شد با توجه به سابقه تاریخی مشارکت دو طرف و حضور ایران در مسیر اصلی جاده ابریشم، تهران اولویت سرمایه‌گذاری باشد اما چین در اقدامی غیرمنتظره سرمایه‌ ۴۸ میلیارد دلاری را روانه بندر گوادر در پاکستان کرد. بندری که موازی با چابهار است. این موضوع همزمان با انعقاد تفاهنامه ۲۵ ساله ایران و چین رخ داد. در همان بازه زمانی منتقدان نسبت به ادعای دوستی استراتژیک چین هشدار دادند اما مورد توجه قرار نگرفت.

یکی از موانع سرمایه‌گذاری چین در ایران را می‌توان زیاد بودن خطر و نبود صرفه اقتصادی دانست. ایران پس از پاکستان و افغانستان در اولویت سوم سرمایه‌گذاری چین در پروژه یک کمربند و یک جاده قرار دارد.

مفاد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مبهم است و چارچوب محکمی ندارد که بتوان روی چشم‌انداز روشن آن حساب باز کرد. از طرفی چین مشارکت با کشورهای عربی همچون قطر را به صرفه‌تر می‌داند. چه بسا سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری آن در ماجرای قرارد ۲۷ ساله در گنبد شمالی مشاهده شد. این منطقه‌ در مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد ولی بهره چندانی از آن نبرده است. در عوض قطر و امثال چین نهایت استفاده را از غفلت ایران بردند.

درباره قراداد ۳۰ ساله‌ای که این روزها موضوع پیگیری چین و قطر برای مشارکت در پروژه گنبد شمالی است نیز به نظر می‌رسد روند این معامله همچون قراداد ۲۷ ساله باشد. چین با توجه به منابع تکنولوژیک و ادعای دوستی می‌توانست در ایران سرمایه‌گذاری کند و در زمستان سختی که طی شد را سهل‌ کند.

براساس این گزارش، شرکت ملی نفت (CNPC)، دومین شرکت بزرگ چین به دنبال انعقاد قرارداد جدیدی با قطر برای خرید گاز پارس جنوبی بوده و توافقات اولیه  هم شده و مراحل نهایی طی می‌ شود. بر این اساس شرکت CNPC به مدت ۳۰ سال از (گنبد شمالی) در مرز مشترک ایران و قطر، گاز بهره‌برداری خواهد کرد.

کد خبر 27195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =