بازار مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شد

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از دوم اسفند فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

به گزارش بیداربورس بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از دوم اسفند فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

*بازار مبادله ارز و طلا چیست؟

شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک‌مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات بازار متشکل معاملات ارزی به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رییس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.

*بررسی اهداف این مرکز

  • ایجاد مرجعیت قیمت
  • افزایش حجم معاملات رسمی
  • سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا
  • ابزارسازی و نهادسازی در بازارهای ارز و طلا
  • تقویت و بهینه‌سازی حداکثری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

*این مرکز چه‌ تعداد تالار دارد؟

مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دارای چندین تالار معاملاتی و عرضه ارز و طلا خواهد بود که در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران در آن گشایش شده و فعالیت خواهد داشت.

*تالار حواله ارزی

منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلا تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود.

نکته: تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان با قوت ادامه خواهد یافت.

*تالار ارز خدماتی

با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا ضمن بازنگری‌ صورت گرفته در سرفصل‌های تخصیص ارز خدماتی، به منظور پاسخگویی به همه نیازهای واقعی ارزی از یک سو و جایگزینی روش‌های نظارت پسینی به جای نظارت پیشینی از سوی دیگر، سرفصل‌های مربوطه با رویکرد تسهیل مقررات توسعه یافتند.

*مهمترین سرفصل‌های بازنگری شده ارز خدماتی

ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز ماموریت، ارز مسافرتی، ارز شرکت‌های هواپیمایی داخلی، ارز شرکت‌های ترانزیت زمینی و دریایی و سایر موارد

*متقاضیان ارز خدماتی چگونه اقدام کنند؟

متقاضیان ارز خدماتی پس از مراجعه به مرکز مبادله ارز و طلای ایران به تارنمای مربوطه رفته و نیاز واقعی ارزی خود را ثبت و همچنین اسناد و مدارک مرتبط با هر سرفصل را در سامانه طراحی‌شده جهت بررسی دستگاه اجرایی ذیربط بارگذاری کنند.

*جهت دریافت حجم ارزی اسکناس یا حواله به کدام بانک برویم؟

اسناد و مدارک مربوطه توسط دستگاه اجرایی ذیربط ملاحظه و بررسی می‌گردد و متقاضی به بانک ملی ایران ارجاع داده می‌شود؛ متقاضیان پس از تایید پرداخت، جهت دریافت حجم ارزی اسکناس یا حواله تاییدشده به شعب منتخب بانک ملی ایران مراجعه می‌کنند و مراتب به طریق مقتضی به ایشان اطلاع‌رسانی‌ می‌شود.

*روش کشف نرخ چگونه است؟

نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد.

*برنامه‌های آتی این مرکز

  • توسعه تالارها براساس نیازهای متنوع ارزی
  • توسعه ابزارهای معاملاتی مبتنی بر ارز و طلا از جمله سلف و سواپ
  • مرجعیت نرخ به عنوان نرخ مرجع ارز و طلای کشور
  • توسعه ارتباطات منطقه ای و بین‌المللی با بازارهای مالی و ارزی منطقه‌ای و جهانی

*عرضه ربع‌ سکه‌ در مرکز مبادله ارز و طلا

اخیرا مشاور رئیس کل بانک مرکزی از عرضه ربع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد و همچنین تشریح کرد بعد از تشریفات قانونی، عرضه ربع سکه از سوی بانک مرکزی در مرکز مبادله ارز و طلا آغاز خواهد شد. معاملات ربع سکه با محوریت بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی صورت خواهد گرفت و شرایط عرضه آن به زودی در قالب امید نامه و آگهی اعلام می شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =