عامل خروج نقدینگی از بورس

کارشناس بازار سرمایه با بررسی عملکرد بورس در بهمن و جهش دیروز شاخص، اعلام کرد: تنها یک عامل مهم نقدینگی را از بازار سهام خارج و به بازارهای رقیب سرازیر می کند.

به گزارش بیدار بورس، محمد شکری با انتشار مطلبی با عنوان "سیگنال جدید از رفتار سرمایه‌گذاران" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: شاخص کل بورس در نخستین روز اسفند با ۶۰.۸ هزار واحد افزایش توانست تا ارتفاع یک‌ میلیون و ۵۹۴ هزار واحدی بالا بکشد. شاخص هم‌ وزن نیز پا به پای نماگر اصلی بازار با بیش از ۱۶ هزار واحد افزایش در سطح ۴۹۳ هزار واحدی قرار گرفت.

اما این جهش ناگهانی را نمی‌توان برای مدت طولانی متصور بود. طی هفته‌های گذشته و همزمان با آغاز روند نزولی بورس در بهمن، موج جدیدی از نا امیدی بر این بازار سایه افکند. به طوری که بخش بزرگی از پول حقیقی از بازار خارج و روانه بازارهای دیگر شد. بررسی وضعیت عملکرد بورس تهران در یازدهمین ماه سال از رخوت عمیق معاملاتی در این بازار حکایت می‌کند.

درحالی‌ پرونده بازار سهام در بهمن با منفی ۲. ۹ درصد رشد بسته شده که بازارهای رقیب همچنان در اوج بازدهی به سر می‌برند. این امر سبب شده سرمایه‌ گذاران همان اندک امید ناچیز گذشته برای پرواز بورس را ازدست دهند. گرچه دیروز دماسنج بازار بیش از ۶۰ هزار واحد رشد را تجربه کرد اما عملکرد این بازار در ماه قبل به قدری ضعیف بوده که به نظر نمی‌رسد این وضعیت بتواند رضایت سهامداران را به دنبال داشته باشد.

کسب عنوان کمترین میزان بازدهی و رشد از سوی بازار سهام واقعیتی دردناک برای سهامداران محسوب می‌شود. از این‌رو با توجه به درگیری این بازار با چالش‌های متعدد و عوامل اثرگذار خارجی، سرمایه‌گذار توجه چندانی به رشد اخیر نخواهد داشت. روند کج‌دار و مریز بورس از ابتدای سال موجب شده عده‌ای از فعالان اقتصادی قید وارد شدن به این بازار را بزنند.

تجربه نیز نشان می‌دهد بورس به‌ شدت تحت‌تاثیر رفتار سیاست گذار است. همین امر باعث شده معامله‌گران همواره با نوسانات منفی دست‌ و پنجه نرم کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه عامل بنیادی مهمی در رشد دیروز بازار خودنمایی نمی‌کند، نمی‌توان وضعیت اخیر را بصورت متداوم به تصویر کشید.

از اواسط آبان‌ بازار سهام در کنار سایر بازارها توانست در مسیر افزایشی حرکت کند اما در ادامه راه و درحالی‌ که بازارهای رقیب با قدرت هر چه تمام به سمت کانال‌ پیمایی‌های بالاتر بودند، بورس متاثر از برخی از سیاست گذاری‌ها نتوانست افزایش ارتفاع دهد.

اما در آن سوی بازار و در شرایطی که سرمایه‌گذاران نظاره‌گر عمیق‌تر شدن حباب و رشد قیمت‌ سکه و دلار هستند نیز حتی این وضعیت سبب نشده سرمایه‌ گذاران برای فرار از حباب این بازارها راهی بازار سهام شوند. فارغ از انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد، رفتار معامله‌گران حاوی یک پیام مهم است.

به این ترتیب تنها یک عامل مهم وجود دارد که توانسته نقدینگی را از بازار سهام خارج و به بازارهای دارایی‌ بر پایه طلا و دلار سرازیر کند. دخالت سیاست گذار در بازار سهام وضعیتی را بوجود آورده تا سرمایه‌گذاران به‌سرعت وارد بازارهای غیرمولد شوند.

با وجود آنکه بانک ‌مرکزی دائما وعده‌هایی مبنی بر کنترل قیمت ارز و سکه می‌دهد اما رفتار معامله‌گران در این دو بازار نشان از آن دارد فعالان این بازارها برآورد متفاوتی از آینده نرخ ارز و سکه در مقایسه با وعده‌ های گروه اقتصادی دارند.

کد خبر 27255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =