سپرده‌های بلندمدت ارزی ۱۱ بانک‌ بورسی به ۲. ۴ میلیارد دلار رسید

مجموع سپرده‌های بلندمدت ارزی ۱۱ بانک‌ بورسی و ارایه دهنده خدمات ارزی تا پایان دی به بیش از ۲. ۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بیدار بورس، گرانی بی سابقه دلار و ثبت رکوردهای تاریخی و بیش از ۶۰ هزار تومانی در حالی موجی تازه از انتقادات و فشارها و محدودیت ها را ایجاد کرده که دنیای‌اقتصاد، اثر این رویداد مهم در بانک ها را بررسی و اعلام کرد : سپرده‌گیری ارزی یکی از خدمات اصلی بانک‌ها است که نه‌تنها ریسک نگهداری فیزیکی ارز را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند ارزهای دریافتی را به بخش تولید هدایت کرده و با تخصیص تسهیلات ارزی، برخی از نیازهای بخش تولید به ارز را برطرف می کند.

در ازای این موضوع هم مانند سپرده‌های ریالی، بانک موظف است به سپرده‌گذاران سود البته از نوع ارزی اعطا کند اما افزایش قیمت ارز می‌تواند ریسک‌های بانک را افزایش دهد و این نااطمینانی، هم میل بانک به سپرده‌پذیری ارزی و هم میل افراد به سپرده‌گذاری در بانک را کاهش دهد. البته این مسئله همواره برای بانک آسیب‌زا نیست و بسیاری از بانک‌ها با کمک نرخ تسعیر ارز، ناترازی را کاهش می‌دهند که البته برای اقتصاد زیانبار است.

با افزایش و نوسان قیمت ارز، تقاضای سوداگری و نوسان‌گیری در بازار نسبت به تقاضای سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. در نتیجه مردم ترجیح می‌دهند به‌ جای آنکه ارز را برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت در سپرده‌های بانکی قرار دهند این دارایی را به‌صورت نقد نگهداری کرده تا در زمان نیاز بلافاصله اقدام به فروش کنند.

این موضوع سپرده‌گیری ارزی از بانک‌ها را به‌دنبال خواهد داشت و مشکلات بانک ها در اعطای تسهیلات ارزی به بخش تولید افزایش خواهد داد و می‌تواند از دو جهت پرداخت سود سپرده‌های ارزی و حتی اصل سپرده‌ها را با مشکل مواجه کند. موضوع اول آنکه افزایش قیمت ارز می‌تواند به بخش تولید آسیب زده و با تغییرات درآمدی بخش تولید، مشکلات آنان را برای تهیه ارز و بازپرداخت اقساط افزایش دهد. از طرف دیگر با عدم‌تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها، در کنار عدم‌ بازپرداخت اقساط وام‌ها، بانک منابع کافی برای تامین ارز سپرده‌گذاران نداشته باشد.

۱۱ بانک‌ بورسی و ارایه دهنده خدمات ارزی طبق صورت‌های مالی قادر به جذب حدود ۸. ۲۰ میلیون دلار از انواع ارز در سپرده‌های بلندمدت ارزی شده‌اند (با محاسبه میانگین قیمت حدود ۳۷ ‌هزار تومانی دلار) و تا پایان دی هم مجموعا ۲. ۴ میلیارد دلار ارز در سپرده‌های بلندمدت ارزی وجود داشت.

افزایش قیمت ارز هر چند ممکن است برای بانک مشکلاتی به وجود آورد ولی می‌تواند سود ده هم باشد و بسیاری از بانک‌ها با کمک نرخ تسعیر ارز، ناترازی ترازنامه را رفع خواهند کرد. همچنین بانک‌های بسیاری از دارایی‌های خارجی برخوردارند که بیشتر شامل برخی شعب و دارایی‌های بلوکه‌ شده بوده و هر چند کنترلی بر این دارایی‌ها ندارند اما به پشتوانه همین دارایی‌ها که ارزش ریالی آنها به دلیل افزایش نرخ ارز هرساله افزایش می‌یابد، اقدام به رشد ترازنامه می‌کنند.

البته باید با انتشار صورت‌های مالی سالانه سال ۱۴۰۱ دید که با توجه به سیاست کنترل رشد ترازنامه، بانک‌ها چقدر توانسته‌اند از این قابلیت استفاده کنند.

سپرده‌های بلندمدت ارزی ۱۱ بانک‌ بورسی به ۲. ۴ میلیارد دلار رسید

کد خبر 27462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =