تورم سال آینده بیش از ۵۰ درصد و حتی بیشتر خواهد شد

مدیرعامل اسبق یکی از بانک های بورسی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد، تورم سال آینده را ۵۰ درصد و و حتی بیشتر پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، بهاءالدین حسینی هاشمی با بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران به تجارت‌نیوز اعلام کرد: شرایط اقتصادی و عدم باز پرداخت مطالبات بانک‌ها از سوی بدهکاران و ضوابط و دستورالعمل‌های مختلف مبنی بر امهال بدهی‌ و بخشودگی جرایم، قدرت مالی بانک‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

لذا بانک‌ها کماکان دچار ناترازی خواهند شد و اضافه برداشت بانک‌ها که طی ماه‌های اخیر به شدت افزایشی بوده، احتمالا در ماه‌های بعد هم افزایش می‌یابد. همچنین افزایش بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی دو عامل تورم‌زا هستند که باعث رشد لجام‌گسیخته نقدینگی بدون رشد تولید خواهند شد. بنابراین در سال آینده هم تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد و حتی بیشتر مشاهده خواهد شد.

تورم حاصل دو عامل افزایش شدید نقدینگی و سیاست‌های پولی بانک مرکزی مثل نرخ کم سود سپرده و سود بین بانکی است. کنترل نکردن این دو عامل سبب ادامه تورم شده و باید نرخ سود بانکی افزایش یابد تا تقاضا تا حدودی کنترل شود.

همچنین باید از طریق انتشار اوراق ارزی یا ریالی، بتوان نقدینگی را از بازار جمع و حتی امحا کرد تا حجم کل نقدینگی انباشته در سالیان متوالی کاهش یابد. با این وجود سیاست‌های انقباضی درستی در پیش گرفته نشد و حجم نقدینگی هم کنترل نمی‌شود.

چند نرخی شدن ارز هم سبب آربیتراژ (بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) و خروج ارز می‌شود و به اصطلاح، پول بد، پول خوب را از دور خارج می‌کند. به علاوه با توجه شکاف عمیق بین تورم ریال و تورم ارزهای خارجی، احتمالا سال آینده نیز تورم بسیار زیاد مشاهده شود.

کد خبر 27591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =