سهامداران احراز هویت دو عاملی معاملات آنلاین را فعال کنند

سازمان بورس با اشاره به سوء استفاده از دسترسی بر خط دارندگان کد بورسی به سهامداران توصیه کرد احراز هویت دو عاملی معاملات آنلاین را فعال کنند.

به گزارش بیداربورس، محمد مهدی منتظری رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری­‌ها و ارتقاء سلامت بازار با بیان اینکه مال باختگان جرایم بورسی معمولاً خاطره تلخ اعتماد نابجا به دیگران و واگذاری نام کاربری و رمز عبور به دیگران را به زبان می‌آورند به سنا گفت: گاهی افراد فاقد تخصص در انجام معاملات در شرایط رونق بازار به جای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌گذاری یا گرفتن مشاوره قانونی از نهادهای مالی، اقدام به تحویل سرمایه و کد بورسی به دیگران جهت سبدگردانی می‌کنند که پس از ورود خسارت به دارایی سهامدار، شخص معامله‌کننده به انکار اقدامات مجرمانه می‌پردازد و از این طریق علاوه بر وقوع جرم فعالیت بدون اخذ مجوز، خسارات مالی نیز متوجه اشخاصی می‌شود.

وی افزود: در برخی موارد نیز برخی سودجویان برای اینکه از انتساب جرم به فرد جلوگیری کنند، ترجیح می‌دهند با نام دیگری و کد بورسی متعلق به وی به ارتکاب جرم دست بزنند. گاهی مجرمانی که قصد دستکاری بازار را دارند با سوء استفاده از دسترسی بر خط دیگران این عمل غیرقانونی را مرتکب شده و اقدام به سودجویی کرده و از این طریق دارندگان کد بورسی را به دردسر می‌اندازند. به همین جهت توصیه می شود عموم سرمایه‌گذاران همان‌ طور که از حساب‌های بانکی با فعال کردن رمز دوم و دریافت پیامک یا با پاسخ به یک سوال امنیتی که تضمین‌کننده هویت کاربران است استفاده می‌کنند، مانع دسترسی دیگران به دسترسی بر خط معاملاتی شوند.

منتظری ادامه داد: این موضوع به قدری حائز اهمیت است که نهاد ناظر احراز هویت دو عاملی را الزامی کرده و برخی کشورها مانند ترکیه در بازار سرمایه استفاده از کد بورسی دیگران را جرم انگاری کرده و با خاطیان در دادگاه‌های کیفری برخورد قانونی می‌کنند.

کد خبر 27736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =