اثر نوسان ارز بر بورس و پیش بینی دلار ۵۰ هزار تومانی

سه کارشناس بازار سرمایه با تحلیل اثر نوسانات ارز بر بورس، پیش بینی کردند دلار در کوتاه‌مدت شاهد افت معنا دار نبوده و در کانال ۵۰ هزار تومانی باقی باشد.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با دنیای اقتصاد با ارائه تحلیلی از اثرپذیری بورس از نوسانات قیمت ارز و علت تغییر مسیر بازار، پیش بینی کردند بازار ارز در کوتاه‌مدت شاهد افت معنادار و از دست دادن کانال ۵۰ هزارتومانی نباشد.

*بورس درگیر تله ارزی

پروانه کُبره: فاصله گرفتن روابط ایران و غرب از فضایی متشنج، وضعیت جدیدی را پیش روی بازارهای دارایی قرار داده در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت کنش تعارضی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته سمت‌ و سوی افزایشی به بازارهای دارایی بخشیده است. رفتار معامله‌ گران در بازارهای مختلف حاکی از آن است فعالان اقتصادی همواره تحت تاثیر ادبیات سیاسی کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا در تقابل با ایران دست به تغییر استراتژی اقتصادی زده‌اند.

دیروز و در حالی‌ که تالار شیشه‌ای در نخستین روز هفته نتوانست انتظارات سهامداران را برآورده سازد اما یکشنبه تا حدودی از فضای مایوس‌کننده شنبه فاصله گرفت و با رشد بیش از ۷ هزار واحدی خود را تا مرز ۱.۸ میلیون واحدی بالا کشید. اثرپذیری بازار سرمایه از نوسانات قیمت ارز و برخی احتمالات مبنی بر خروج از بن‌بست مذاکراتی برجام مجددا بازار سهام را وارد مرحله جدیدی از تغییرات خواهد کرد. به طوری که می‌توان ریزش ۳۳ هزار واحدی بازار سهام در نخستین روز هفته را به افت قیمت دلار گره زد.

*ترکش دلار در بازار سهام

علی عصاری: تغییر مسیر شاخص کل در روز گذشته نسبت به شنبه بد بازار را می توان تغییر مرحله قیمت دلار آزاد به دنبال مذاکرات رافائل‌گروسی در تهران عنوان کرد. هر گونه نوسان در بازار ارز، معاملات بورس را وارد مرحله جدیدی از ابهام خواهد کرد. هر اتفاقی که به بازار ارز شوک وارد کند، ترکش آن بر بازارهای دیگر خواهد نشست. خواه این شوک منفی باشد یا مثبت. با این تفاوت که با تغییر الگوی شوک‌ها اهم و غیر اهم در بازارها جابجا خواهند شد. بازار در تقابل با نوسانات ارزی واکنش‌های سریع و آنی نشان داده و حتی گاهی مواقع کاهش بهای دلار را پیشخور کرده است.

مهمترین دلیل اثرپذیری بورس از قیمت ارز قابلیت نقدشوندگی بالای بازار سهام است. در بازار سرمایه گرچه سهامداران قدیمی بسیاری وجود دارند اما فرمان بازار در دستان افرادی است که صاحب پول بزرگ هستند. به همین دلیل زمانی که بازارهای ارز و طلا مرزهای جذابیت را درمی‌نوردند، گروه مذکور پول را از بازار سهام خارج و وارد این دو بازار می‌کنند.

تجربه نیز نشان می‌دهد در مقاطعی که دو بازار مذکور وارد روند افزایشی شدند سرعت خروج پول از بورس با شدت بیشتری همراه بود. ریزش ۳۳ هزار واحدی شنبه را باید متاثر از سیر نزولی قیمت دلار دانست. اما آنچه توانست دیروز از تداوم سرخ‌پوشی بورس بکاهد، خوش‌بینی‌ ایجاد شده در فضای سیاست خارجی بود.

اخبار سیاست خارجی اگر چه دیروز بازار را از روند نزولی نجات داد اما بررسی بازار حاکی از آن است در اواخر روند داد و ستدها، معامله‌گران با فشار عرضه مواجه بودند. این موضوع از اثرپذیری شدید بورس از نوسانات بازار ارز خبر می‌دهد. به این ترتیب حساسیت‌های برجامی سبب شد گروه‌های ریالی بویژه گروه‌ های بانکی و خودرویی که مدت‌ها است جهش قیمت را تجربه نکردند، بتوانند به سمت ارتفاعات بالاتر حرکت کنند.

رفتاری که بازار سهام در کوتاه‌مدت نشان خواهد داد بدون شک با واکنش این بازار در بلندمدت متفاوت خواهد بود. اگر نوسانات بازار ارز در نقطه‌ای ثابت متوقف شود در چنین شرایطی بازار سهام مسیر اصلی را پیدا خواهد کرد. یعنی در وضعیت ثبات ارزی، بازار سهام به سرعت وارد مدار صعودی خواهد شد. اهالی بازار سهام به دنبال این هستند نرخ رشد تورم با کاهش نسبی روبرو شود.

رسیدن به این مرحله اگرچه با اما و اگرهای فراوانی مواجه است اما در صورت محقق شدن این برنامه از سوی سیاست گذار، بازار سهام کلید حرکت رشد منطقی را خواهد زد. البته این اتفاق منوط به آن است بورس ابزار دست سیاست گذار چه برای کنترل بازارها و چه برای کسب درآمد نشود. حرکت نوسانی قیمت ارز وضعیت غیرقابل‌ پیش‌بینی بر فضای بازار سهام حاکم خواهد کرد.

کنترل نرخ ارز در محدوده‌ای مشخص طبق انتظارات تورمی بر شفافیت بازارها می‌افزاید. البته برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود نرخ دلار در دوره ریاست قبل بانک مرکزی تثبیت شود اما این مهم رخ نداد و چشم‌انداز بازار مزبور اکنون نیز در ابهام است. ثبات نرخ ارز در میان‌مدت می‌تواند تعادل را به بورس باز گرداند.

همزمان با حذف سیاست دستوری در نرخ دلار نیما برای اکثر شرکت‌های سهامی و فعالیت بازار حواله ارز و کشف قیمت بر حسب عرضه و تقاضا، اقبال و موج جدی از پول به جریان خریدوفروش سهام بازگشت. به طوری که رکوردشکنی‌های هفته نخست اسفند سبب شد تا حدود زیادی از جو مبهم معاملات این بازار کاسته شود.

توجه فعالان اقتصادی تحت‌تاثیر همان روند شگرف اسفند و رکورد شکنی‌های تاریخی شاخص‌های سهامی به این بازار جلب شده است. این موضوع از آن جهت حایز اهمیت است که می‌تواند منجر به تزریق پول از سوی حقیقی‌ها شود. اما جریان تقاضا و رفتار فروشندگان در چرخه معاملات طی روزهای آینده متاثر از نوسانات بازار ارز است. در این میان نوسانات مثبت و منفی نرخ دلار، تبعات منفی برای بازار سهام خواهد داشت.

*بورس در گیر و دار تله ارزی

فردین آقا بزرگی: با اثرپذیری مستقیم بازار سهام از روند نوسانی قیمت اسکناس آمریکایی، دور شدن اغلب صنایع از گرفتاری دلار ۲۸۵۰۰تومانی یک پیام روشن و واضح برای سیاست گذاران دارد. به ‌نظر می‌رسد اثر افزایش قیمت‌ دلار در میان‌مدت قابل‌اتکا باشد و احتمالا در بلندمدت به بهبود کیفیت عملکرد بنگاه‌های بورسی و گزارش‌های ماهانه آنها منجر شود. انتظارات تورمی و تشدید تنش سیاسی بین ایران و غرب از سپتامبر ۲۰۲۲ از جمله عواملی بوده که موجب شده نرخ دلار به سمت کانال‌های بالاتر هدایت شود.

گرچه بازار سهام بطور جدی از این تقابل قیمتی جاماند و نتوانست انتظارات را برآورده کند اما دلار به عنوان یک محرک جدی و قدرتمند در ذهن سهامداران نقش بسته است. نقش دلار در اقتصاد نقشی انکارناپذیر است و انتظارات تورمی نیز در همین راستا تعیین می‌شود. دو عامل رشد قیمت دلار و تشدید انتظارات تورمی که افزایش قیمت کالاهای اساسی را رقم زده در ماه‌های قبل سبب انتظار برای به پرواز درآمدن بورس تهران شده بود. این امر موجب شده تحولات بازار ارز زیر ذره‌بین اهالی بازار سهام قرار بگیرد.

این روزها به دنبال انتشار برخی اخبار مساعد حول محور مذاکرات برجامی، نرخ دلار از محدوده‌های تاریخی افت داشت. در این بین ممکن است اخبار ضد و نقیص، نوسانات قیمت ارز را بیش از پیش کند. این مهم بصورت مستقیم بر نحوه داد و ستدهای بورسی اثرگذار است و رفتار معامله‌گران را بیش از گذشته تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد.

دیروز هر برگ اسکناس دلار در بازار آزاد در سطح ۵۲۵۵۰ تومان معامله شد. به همین دلیل افت بازار سهام در روز شنبه را شاید بتوان به روند کاهشی قیمت‌ ها در بازار ارز نسبت داد. با وجود آنکه نوسانات احتمالی موجب افزایش تردیدها از سوی سهامداران خواهد شد اما با توجه به اینکه بازار سهام نسبت به سایر بازارها ظرفیت بیشتری برای رشد مجدد دارد، می‌توان امیدوار بود بورس در این مقطع اثر چندانی از دلار نپذیرد.

با توجه به اینکه بورس تهران در راستای قیمت دلار در مسیر صعودی قرار گرفته اما از لحاظ چشم‌انداز انتظارات تورمی و جاماندگی قیمت‌ها فاصله زیادی با بازارهای دیگر دارد. به نظر می‌رسد بازار ارز در کوتاه‌مدت شاهد افت معنادار و از دست دادن کانال ۵۰ هزارتومانی نباشد. این موضوع می‌تواند به نفع بورس در جهت جاماندگی قیمتی و بازگشت تقاضا به سمت تالار شیشه‌ای تمام شود.

کد خبر 27738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =