حرکت به سمت دامنه‌نوسان ۱۰ درصدی؟

آنطور که مجید عشقی، رییس سازمان بورس وعده ‌داده قرار بود در سال جاری دامنه نوسان به صورت فصلی و پلکانی تا سقف ۱۰ درصد افزایش پیدا کند اما آخرین بار دوشنبه هفتم شهریورماه بود که دامنه نوسان بازار اول بورس و فرابورس از ۶ به ۷ درصد افزایش یافت و تا کنون تغییری در این مورد رخ نداده است.

به گزارش بیداربورس تغییر قیمت سهام یک شرکت در بازار بورس در یک روز کاری دارای محدودیت‌هایی است، از این رو برای هر سهم در روز حداقل و حداکثر قیمت مجاز تعیین می‌شود که به آن دامنه نوسان قیمت گفته می‌شود یا به عبارت دیگر به معنی قیمت مجاز برای معاملات سهام در طول روز است.
آنطور که مجید عشقی، رییس سازمان بورس وعده ‌داده قرار بود در سال جاری دامنه نوسان به صورت فصلی و پلکانی تا سقف ۱۰ درصد افزایش پیدا کند اما آخرین بار دوشنبه هفتم شهریورماه بود که دامنه نوسان بازار اول بورس و فرابورس از ۶ به ۷ درصد افزایش یافت و تا کنون تغییری در این مورد رخ نداده است.

تاریخ مشخصی برای تغییر دامنه نوسان وجود ندارد
روز جاری مجید عشقی، رییس سازمان بورس در این خصوص اظهار کرد: افزایش دامنه نوسان باعث شد نقدشوندگی سهم‌ها افزایش پیدا کند. این‌موضوع در سال آینده با ساختار جدید و طبقه‌بندی بازارها ادامه پیدا می‌کند تا به جایی برسیم که دامنه نوسان منطقی داشته باشیم. البته دستکاری ممتد و پشت سر هم زیرساختارهای بازار خوب نیست. تاریخ مشخصی هم برای تغییر دامنه وجود ندارد. اما به طور کامل تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در چه شرایطی سهم فاقد دامنه نوسان است؟
زمانی که برای شرکت یک رویداد حائز اهمیت اتفاق می‌افتد:
•  بازگشایی سهام بعد از مجمع عمومی عادی سالانه برای تقسیم سود 
•  بازگشایی سهام پس از مجمع فوق‌العاده به منظور کاهش یا افزایش سرمایه 
•  بازگشایی سهام پس از اعلام افزایش یا کاهش سود هر سهم(eps) به شرط آنکه بیش از ۲۰ درصد باشد

در این خصوص نوید قدوسی، کارشناس بازارسرمایه به گفت‌وگو پرداخته است.

بررسی تاثیر افزایش دامنه‌نوسان بر روند بازار
نوید قدوسی، کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه افزایش دامنه نوسان تا ۱۰ درصد اقدام خوبی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این مهم موجب افزایش نقدشوندگی بازار شده و از سویی بازارسرمایه به سمت تحلیلی‌تر شدن حرکت می‌کند. 
به عقیده این کارشناس بازارسرمایه افزایش دامنه نوسان بیشتر از اینکه به هیجانات و تشکیل صف‌های خرید و فروش نظم دهد به افزایش تحلیلی شدن بازار و به نوعی کارایی بازار در خصوص قیمت‌گذاری کمک می‌کند. 

دامنه نوسان نوعی قیمت‌گذاری دستوری است
 وی ادامه داد: دامنه نوسان در واقع شکلی از قیمت‌گذاری دستوری است که به عبارتی قیمت کشف شده در یک روز معاملاتی را محدود به بازه زمانی مشخصی می‌کند و هرچقدر که این محدودیت‌ها کمتر شود به نفع بازارسرمایه است و عمده تاثیر آن بر افزایش نقدشوندگی و تحلیلی‌تر شدن بازار است.

دامنه نوسان تمام نمادها یکسان شود
او با یادآوری این موضوع که در گذشته هم شاهد افزایش سرمایه در بعضی از نمادها بودیم، عنوان کرد: اگر در اقدام جدید سازمان بورس دامنه نوسان تمام نمادها یکسان شود می‌توان این عمل سازمان را یک اقدام تکمیلی در راه افزایش دامنه نوسان دانست و ناهمگونی که در حال حاضر نمادها در خصوص دامنه نوسان دارند برطرف شود می‌توان وضعیت بهتری را برای بازار متصور شد.

حذف کامل دامنه نوسان سیاست درستی است؟ 
 قدوسی در پاسخ به این سوال که آیا حذف کامل دامنه‌نوسان کار درستی است یا خیر، گفت: هر چه محدودیت‌ها در خصوص دامنه نوسان کمتر باشد به نفع بازارسرمایه خواهد بود اما بازار در حال حاضر آمادگی حذف کامل این مورد را ندارد چرا که زیرساخت‌های معاملاتی موجود در بازار و به نوعی فعالیت بازارگردان‌ها شاید به اندازه‌ای نباشد که بتوان دامنه نوسان را به کل برداشت. 
این کارشناس بازارسرمایه در ادامه عنوان کرد: با حذف کامل دامنه نوسان ممکن است بعضی از نمادها نوسان‌های خیلی شدیدی را تجربه کنند و اینذامر موجب متضرر شدن عده‌ای از سهامداران شود که با درنظر گرفتن موارد ذکر شده می‌توان گفت که افزایش تا ۱۰ درصد سیاستی بهینه است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =