افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی پاکستان

پاکستان نرخ بهره اصلی خود را به بالاترین سطح در ۶۷ سال گذشته افزایش داد.

به گزارش بیداربورس به نقل از روزنامه الاهرام، به گزارش بلومبرگ، با افزایش تورم و سقوط این کشور در آستانه نکول با تعلیق کمک‌های مالی توسط صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را به رکورد ۲۱ درصد افزایش داد.
از هر ۳۷ تحلیلگر اقتصادی ۶ نفر در نظرسنجی بلومبرگ انتظار افزایش نرخ را داشتند که ۳ نفر از آن‌ها نرخ بهره را حفظ کرده و بقیه انتظار داشتند که آن را بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ واحد پایه افزایش دهند.
نرخ بهره کنونی بالاترین نرخ بهره از زمان بیانیه‌های بانک مرکزی مربوط به سال ۱۹۵۶ است.
بانک مرکزی پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم امروز گامی مهم در جهت تثبیت انتظارات تورمی حول نرخ هدف در میان مدت است و وضعیت فعلی سیاست‌های پولی مناسب است و انتظار می‌رود تورم به زودی کاهش یابد.
افزایش نرخ بهره در حالی اتفاق افتاد که تورم در ماه مارس پس از افزایش مالیات و قیمت انرژی توسط مقامات پاکستانی، کاهش ارزش پول برای برآورده کردن شرایط صندوق بین‌المللی پول و احیای برنامه وام ۶.۵ میلیارد دلاری، به رکورد جدیدی رسید.
دریافت وام صندوق بین المللی پول برای جلوگیری از نکول و حمایت از اقتصادی که کمبود دارد مهم است.
بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد: وضعیت کلی تراز پرداخت‌ها همچنان تحت فشار است و ذخایر ارزی همچنان در حال کاهش است.
این بانک خاطرنشان کرد: در تکمیل بررسی برنامه وام صندوق بین‌المللی پول که برای بازسازی ذخایر احتیاطی ذخایر ارزی مهم است، پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده است.
این بانک توضیح داد که سخت‌تر شدن شرایط مالی جهانی، مشکلاتی را که پاکستان برای دسترسی به بازارهای سرمایه بین‌المللی با آن مواجه است، افزایش داده است.
ذخایر ارزی پاکستان در ۲۴ مارس به ۴.۲۴ میلیارد دلار افزایش یافت، اما همچنان ارزش واردات را برای حدود یک ماه پوشش می‌دهد.
در ماه مارس، چین بیش از ۲ میلیارد دلار وام برای حمایت از پاکستان اعطا کرد.
صندوق بین المللی پول از پاکستان خواسته است تا قبل از احیای برنامه وام، تعهداتی را برای تضمین وام‌های جدید از عربستان سعودی و امارات متحده عربی دریافت کند.
پاکستان ضرب الاجل‌های متعددی را برای از سرگیری این کمک مالی از دست داده است و این نگرانی را به وجود آورده است که ممکن است بازپرداخت بدهی خود را متوقف کند. این کشور جنوب آسیا باید تا ژوئن حدود ۳ میلیارد دلار بدهی خود را بازپرداخت کند.
افزایش نرخ بهره امروز، به موازات دوره قبل، به بانک مرکزی پاکستان کمک می‌کند تا در میان مدت به نرخ تورم هدف خود در هشت فصل آینده دست یابد.
پاکستان انتظار دارد ورود دلار به حل بحران نقدینگی کمک کند.
با این حال، بانک اعلام کرد که عدم قطعیت‌های مرتبط با شرایط مالی جهانی و همچنین وضعیت سیاسی داخلی موانعی را برای ارزیابی فعلی ایجاد می‌کند.

کد خبر 28460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =