اکنون، بورس حباب ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام از ابتدای سال تا کنون حدوداً ۱۱ درصد بازدهی داشته است. اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ ارزش‌گذاری با قیمت کنونی دلار، حبابی در بازار مشاهده نمی‌شود.

محمدحسین حقیقی – کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات در آخرین روز هفته به بیدار بورس، گفت: بورس تهران در دهمین روز کاری خود در سال جدید با افزایش عرضه‌ نسبت به روزهای گذشته همراه بود؛ اما باز هم در برخی صنایع و نمادها شاهد برتری خریداران نسبت به فروشندگان بودیم.

** فعلا رکودی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد

وی با اشاره به اینکه روز گذشته اولین روز معاملاتی منفی بورس ۱۴۰۲ رقم خورد. افزود: البته ارزش معاملات خرد سهام به جهت حضور خریداران، چه در قیمت‌های مثبت و منفی در محدوده مناسب و مطلوبی قرار دارد و فعلا رکودی در بازار رخ نخواهد داد.

حقیقی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد یک بازار پررونق هستیم که این امکان وجود دارد برخی روزها روند منفی به خود بگیرد، ادامه داد: با وجود برخی مسایل نامطلوب در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور که گاهاً موجب واکنش نه چندان مطلوب دسته‌ای از سهامداران می‌شود اما شاخص‌کل و هم‌وزن سقف قبلی خود را شکسته‌اند و این شکست با قدرت خریداران حقیقی همراه شده و نشان از افزایش تقاضا و احتمالاً تداوم روزهای خوب برای بازار سرمایه را دارد.

** ارز صادرکنندگان در محدوده ۴۰ هزار تومانی باقی خواهد ماند؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در روز گذشته برخی از سهامداران کوتاه مدتی به فکر شناسایی سود بودند و یا سرمایه خود را بین گروه‌های مختلف به چرخش درمیاوردند، افزود: این امر موجب به وجود آمد حس خروج نقدینگی از بازار و نگرانی برخی از سهامداران در خصوص بازگشت به نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان برای فروش ارز صادرکنندگان شد.

وی در ادامه گفت:  اما مرور کلی تحولات نشان می‌دهد که این نگرانی بجا نیست و ارز صادرکنندگان فعلا در همین محدوده ۳۷ تا ۴۰ هزار تومانی باقی خواهد ماند.

** روند رو به رشد معاملات در هفته آتی

وی با بیان اینکه عواملی همچون دلار آزاد ۵۰ هزار تومانی، تداوم انتظارات تورمی، اخبار مثبت از برخی صنایع مانند: خودروسازها، پتروشیمی‌ها و یا صنایعی که با افزایش نرخ روبرو می‌شوند، می‌تواند به ادامه روند رو به رشد بازار در هفته‌های آتی کمک کند. تصریح کرد: به طور کلی اگر تورم انتظاری و نرخ واقعی دلار در برآورد سود شرکت‌ها مبنا قرار بگیرد، هنوز بسیاری از سهم‌ها پتانسیل زیادی برای رشد دارند.

** ارزندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی

حقیقی با بیان اینکه بازار سهام از ابتدای سال تا کنون حدوداً ۱۱ درصد بازدهی داشته است. اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ ارزش‌گذاری با قیمت کنونی دلار، حبابی در بازار مشاهده نمی‌شود.

 وی ادامه داد: با وجود گذر شاخص از سقف تاریخی خود، بازار سهام همچنان عقب‌ماندگی واضحی نسبت به ارزش ذاتی و جایگزینی خود دارد.

** بازار سرمایه از تورم جامانده

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طی دو سه سال گذشته در اکثر بازارهای موازی مانند: طلا، خودرو، ملک، ارز و ... شاهد پیشروی همراه با تورم بوده‌ایم؛ گفت: اما بازار سهام تنها بازار جامانده از تورم است و این جاماندگی می‌تواند نوید تداوم ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سرمایه را بدهد.

حقیقی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران گمان نکنند با توجه به عبور از سقف تاریخی ۹۹، سهم‌ها گران قیمت هستند، اظهار کرد: بازار سرمایه کماکان مسیر خوبی را برای رسیدن به سطوح اصلی خود پیش‌رو دارد.

** قیمت‌گذاری شورای رقابت به نفع صنایع خودرویی

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت خودرو طبق فرمول شورای رقابت قیمت‌گذاری میشود، گفت: هرچند که شاید این افزایش، چالش سفته بازی در بازار خودرو را حل نکند اما می‌تواند زیان‌ خودروسازها را کاهش داده و یا حتی در حالت خوشبینانه متوقف کند و نمادهای خودرویی را برای سرمایه‌گذاری جذاب‌تر کند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =