۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
شاخص‌کل اعداد بالاتری را می‌بیند

یک کارشناس ارشد بازارسرمایه در پیشبینی سقف بعدی شاخص‌کل عنوان کرد: با وضعیت فعلی که در اقتصاد کشور حاکم است و به ویژه میزان نقدینگی، تورم، برآودها از وضعیت آتی نرخ ارز، وضعیت فروش شرکت‌ها و به ویژه روند مثبت بازاهای جهانی مخصوصا نفت و مشتقات آن و همچنین کامودیتی‌ها احتمالا شاخص‌کل در سال جاری اعداد بالاتری را خواهد دید.

**شرط پویایی بازارسرمایه چیست؟
کامل ابراهیمیان، کارشناس ارشد بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: یکی از مسائل مهمی که در روند بازارسرمایه و رشد آن مهم است، بحث اعتماد سرمایه‌دارانی که قصد ورود به بازار را دارند و همچنین سهام‌داران فعلی بازار است و به عبارتی تا زمانی که اعتماد به بورس وجود داشته باشد، شاهد بازاری پویا همراه با رشد سرمایه‌گذاری و به تبع آن رشد ارزش شرکت‌ها، مشارکت سهام‌داران و سرمایه‌گذاران در افزایش سرمایه‌ها و همچنین حضور شرکت‌های جدید در بورس خواهیم بود.

**چه عواملی منجر به ایجاد اعتماد در بورس می‌شوند؟
او در پاسخ به این سوال که چه عواملی منجر به ایجاد اعتماد در بازارسرمایه می‌شوند، عنوان کرد: از اصلی‌ترین موارد اعتماو به بازارسرمایه می‌توان به شناخت حقوق مالکیت بیش از ۵۰ میلیون سهام‌دار حقیقی اشاره کرد.
وی اضافه کرد: جمله باید اقتصاد را به مردم برگردانیم و مشارکت مردم در اقتصاد اتفاق بیفتد پیش زمینه اصلی بحث شناخت حقوق مالکیت سهام‌داران است.

**با حذف قیمت‌گذاری‌دستوری اعتماد را برگردانید
ابراهیمیان با بیان اینکه خدمات و محصولات شرکت‌هایی که سهامی عام هستند و سهام آن‌ها در بازارسرمایه معامله می‌شود نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری باشد، خاطرنشان کرد: محصولات و خدمات این شرکت‌ها باید در یک فضای رقابتی و به ویژه در محیطی مانند بورس‌کالا کشف قیمت شود و نباید با قیمت‌گذاری دستوری و اعمال فشار برشرکت‌ها مبنی بر عرضه محصولاتشان با قیمت‌های پایین‌تر و غیرواقعی باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها شد چرا که  این موضوع منجر به دلسردی سهامداران و عدم اعتماد آن‌ها می‌شود.

**تدوین قوانین نباید موجب کاهش سوداوری شود
این کارشناس ارشد بازارسرمایه در خصوص دیگر عواملی که منجر به ایجاد اعتماد در بازارسرمایه می‌شود، بیان کرد: موضوع بعدی بحث قوانین و مقرراتی هست که توسط نهادهای قانون‌گذار تدوین می‌شود؛ به عنوان مثال در بحث بودجه ریسک‌هایی برای بازار وجود دارد چرا که تدوین و تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، نرخ حامل‌های این انرژی و عوارض صادرات بهره مالکانه و ... بر بازارسرمایه تاثیرگذار است و باید به صورت بلندمدت تعیین شود.
او در ادامه گفت: تدوین مقررات باید به گونه‌ای باشد که متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت‌ها توسط سهامداران قابل پیشبینی باشد و این موضوع باعث میشود که اعتماد در بازارسرمایه شکل گیرد وشاهد روند روبه رشد بازارسرمایه باشیم.

**توفان بورس آرام‌بخش بازارهای موازی شد
به گفته این کارشناس بازارسرمایه از زمانی که بورس روند مثبتی را شروع کرده شاهد آرامش در بازار ارز و سایر بازارها هستیم و چنانچه پیش زمینه‌هایی که اعلاتم شد به ویژه شناخت حقوق مالکیت و عدم دخالت در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌ها اتفاق بیفتد میتوانیم امیدواریم باشیم که سرمایه‌گذاران حقیقی با بازارسرمایه آشتی کنند.

**شاخص‌کل اعداد بالاتری را می‌بیند
وی در پیشبینی سقف بعدی شاخص‌کل عنوان کرد: با وضعیت فعلی که در اقتصاد کشور حاکم است و به ویژه میزان نقدینگی، تورم، برآودها از وضعیت آتی نرخ ارز، وضعیت فروش شرکت‌ها و به ویژه روند مثبت بازاهای جهانی مخصوصا نفت و مشتقات آن و همچنین کامودیتی‌ها احتمالا شاخص‌کل در سال جاری اعداد بالاتری را خواهد دید.

**بررسی صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه
ابراهیمیان در خصوص صنایعی که در روزهای آتی می‌توانند پرپتانسیل باشند، گفت: صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی به ویژه صنعت پالایشی و نیز صنعت بانکداری می‌توانند صنایع پیشرو بازار در روزهای آتی باشند و صنایع دیگر هم با انتشار گزارش عملکرد که از  نیمه اردیبهشت منتشر می‌شود، می‌توانند روند مثبتی را تجربه کنند.
این کارشناس ارشد بازارسرمایه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند آتی بازارسرمایه را انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها در سال گذشته دانست و افزود: وضعیت قیمت‌های جهانی مسئله مهمی برای بورس است و از سویی دیگر  فصل مجامع را در پیش داریم که شرکت‌ها در ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سود ساختند و حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد این سودها در مجامع آتی تقسیم خواهد شد و بخشی از آن‌ها به صورت سرمایه‌گذاری مجدد به بازار برمی‌گردد که این اتفاقات می‌تواند بر روند آتی بورس تاثیرگذار باشد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =