۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
مشمولین مالیات معامله مسکن

این روزها قیمت مسکن به خصوص در کلان شهرها سر به فلک کشیده و خرید ملک تبدیل به رویا شده است. در همین راستا دولت برای ساماندهی به بازار خرید، فروش و اجاره مسکن تصمیم به اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن گرفته است. اما چه کسانی مشمول این مالیات می‌شوند و درصد این مالیات چقدر است؟

*چه کسانی باید مالیات بدهند؟

به گزارش بیداربورس مطابق لایحه اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تملک واحد مسکونی یا زمین با کاربری مسکونی از هر طریق پس از ابلاغ این قانون می‌کنند درصورتی‌که نسبت به انتقال مالکیت از هر طریق به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در کمتر از پنج سال پس از تاریخ تملک اقدام نمایند، مشمول مالیات بر معاملات مکرر خواهند شد.

نکته: هر گونه انتقال مالکیت اعم از فروش وکالتی نیز مشمول مالیات است.

*میزان نرخ مالیات بر معاملات مسکن

فروش زیر یک سال: ۶۰ درصد از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش

فروش از سال دوم: ۴۰ درصد از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش

فروش از سال سوم: ۲۰ درصد از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش

فروش از سال چهارم: ۱۰ درصد از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش

فروش از سال پنجم: ۵ درصد از مابه‌التفاوت سود خرید و فروش

*چه کسانی مشمول این مالیات نیستند؟

درصورتی‌که فرد حقیقی یا حقوقی تنها اقدام به تملک یک واحد مسکونی یا یک قطعه زمین با کاربری مسکونی نماید، در صورت انتقال مالکیت همان ملک مشمول مالیات نبوده و انتقال مالکیت به‌موجب ارث، املاک انتقال‌یافته ناشی از تملیک از محل اجرائیه و یا آرای محاکم قضایی و یا قهری مشمول پرداخت مالیات بر معاملات مکرر نیستند.

نکته: یک فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند «یک ملک» را خریداری و زیر یک سال «همان ملک» را فروخته و مشمول مالیات بر معاملات مکرر نشود، اما برای خرید و فروش ملک دوم به بعد مشمول مالیات بر معاملات مکرر خواهد شد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =