آمار عرضه اوراق صکوک ۶۷.۳ هزار میلیارد تومانی توسط ۶۲ شرکت

۶۲ شرکت بخش خصوصی در سال گذشته اقدام به تامین منابع مالی از طریق انتشار شش نوع صکوک به ارزش ۶۷.۳ هزار میلیارد تومان کردند.

به گزارش بیداربورس، محمد حسین صدرائی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اشاره به سابقه یک دهه انتشار صکوک در بازار سرمایه، اعلام کرد: سال گذشته ۶۲ شرکت بخش خصوصی اقدام به تامین منابع مالی از طریق انتشار صکوک به ارزش ۶۷.۳ هزار کردند که ۲۰ مورد مربوط به بانیان دارای تجربه قبلی و ۴۲ طرح هم برای اولین بار بود. صکوک اجاره و مرابحه هم بیشترین حجم اوراق منتشره را داشتند.

برای ۹۴ طرح تامین مالی به ارزش ۹۷.۹ هزار میلیارد تومان، موافقت اصولی انتشار صکوک صادر شد (شامل ۶ صکوک اجاره، مرابحه، منفعت، خرید دین، رهنی و سفارش ساخت) که نسبت به دو سال قبل ۱۶۱ و ۶۰ درصد در ارزش و تعداد بیشتر است. 

یکی از چالش‌های بانیان در تامین مالی از طریق صکوک، ضمانت پرداخت اوراق بود که راهکارهای جایگزین ضمانت شخص ثالث نظیر انتشار اوراق بر اساس اخذ رتبه اعتباری، انتشار اوراق به پشتوانه توثیق اوراق بهادار و ترکیب این روش‌ها، معرفی و استفاده رفته رفته فراگیر شد. به طوریکه سال گذشته ۲۲ درصد از صکوک با رتبه اعتباری، ۲۵ درصد با توثیق اوراق بهادار، ۱۶ درصد با ترکیب توثیق اوراق و رتبه اعتباری و ۳۷ درصد با ضمانت شخص ثالث منتشر شد.

انتشار اوراق صکوک هم مربوط به صنایع پتروشیمی و شیمیایی، انرژی، ساخت و ساز، واسطه‌گری مالی، مخابرات، هنری، حمل و نقل، غذا، دارو و بهداشت، معدن و فلزات و لوازم خانگی بود که در این میان، صنایع معدن و فلزات، واسطه‌گری مالی و غذا، دارو و بهداشت با ۳۰، ۲۵ و ۱۵ درصد بیشترین سهم را داشتند.

همچنین ۱۲ مورد صکوک مربوط به بخش خصوصی و دولتی به ارزش ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان سررسید شد که مبلغ اصل و اقساط در مواعد مقرر از طریق شرکت‌های واسط مالی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شد.

کد خبر 29011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =