اثر فروش سهام صندوق‌ها، افزایش دامنه نوسان و سه اقدام برای ورود منابع

رئیس سازمان بورس، فروش۱۰ هزار میلیارد تومان سهام مازاد صندوق‌ها را بی اثر خواند و از برنامه افزایش مجدد دامنه نوسان و پیگیری سه اقدام برای ورود منابع به چرخه تولید خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، مجید عشقی با بیان اینکه افراد با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت به‌دنبال دریافت سود با مقدار مشخص و ثابتی هستند که قابل مقایسه با سپرده‌های بانکی است در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد اعلام کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت سال ۹۹ با شرایط نامساعدی که برای بازار سهام بوجود آمد، ناچار به خریداری حداقل و حداکثر ۱۵ و ۲۵ درصد سهام شدند که ریسک آنها را به شدت افزایش داد.

در مقاطع زمانی مختلف بخصوص آبان سال گذشته و برخی ماه‌های سال ۱۴۰۰ میزان زیان این صندوق‌ها از محل سهام بسیار افزایش پیدا کرده بود و این مسئله بازار را با تهدید جدی روبرو می‌کرد. سازمان بورس باید حدنصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را بصورت تدریجی به شرایط عادی می‌رساند. از این‌رو در گام نخست حداقل خرید ۱۵ درصد سهام به حداکثر ۱۵ درصد رسید و الزام خرید حداقلی حذف شد. اکنون نیز این حداکثر تقلیل پیدا کرده و حدنصاب خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به حداکثر ۱۰ درصد رسیده تا در آینده دیگر با نگرانی و تهدیدی مواجه نشوند.

** فروش سهام صندوق‌های درآمد ثابت بر روند بازار اثرگذار نخواهد بود

ابلاغیه سازمان بورس و کاهش حداکثر خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از ۱۵ به ۱۰ درصد، متناسب با به بررسی‌های کارشناسی بود و فرصت سه ماهه‌ای برای اجرای این مصوبه در نظر گرفته شده است. این صندوق‌ها کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد دارایی دارند و با تبدیل این مقدار به فروش روزانه باید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان سهام بفروشند تا به این حدنصاب برسند.

میزان فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت طی دو ماهه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بود. بنابراین مقدار فروشی که صندوق‌ها باید طی بازه زمانی سه ماهه داشته باشند بر روند بازار اثری ندارد. از طرفی صندوق‌های سهامی جدید به بازار سرمایه ورود کردند که در مقابل درآمد ثابت ها، خرید خواهند داشت. بنابراین خروج منابع رخ نخواهد داد.

** سرمایه‌گذاران تازه وارد به سراغ سهم‌های بازار پایه نروند

با توجه به توسعه‌ در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عموم افراد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم پیشنهاد می‌شود. افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شدند باید متناسب با سطح ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب‌ کنند. چراکه تک سهم شدن، مخاطرات زیادی دارد. نمادهایی که در بازار پایه فرابورس معامله می‌شوند، ریسک بسیار زیادی دارند و سرمایه‌گذاران باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

سرمایه‌گذاران تازه ورود نباید نمادهای پایه حاضر در تابلو نارنجی و قرمز را خریداری کنند. چراکه این نمادها ریسک زیادی دارد. متاسفانه برخی از کانال‌های متخلف که سیگنال‌ دهی می‌کنند به‌سراغ اینگونه نمادها می‌روند.

بازار سرمایه با توجه به اقدامات سال ۹۹، نسبت به سایر بازارهای رقیب دچار عقب‌ماندگی شده بود و رشد چند ماهه اخیر نتیجه عقب‌افتادگی‌ ۲.۵ سال گذشته است. در این دو سال، درآمد و سودآوری شرکت‌ها رشد چشم‌گیری داشت و از نظر بنیادی نگرانی جدی برای قیمت سهام و بازار سرمایه وجود ندارد. اقداماتی که طی یک‌سال گذشته انجام شده، اطمینانی بوجود می‌آورد که بازار به شرایط سال ۹۹ و تشکیل حباب سوق پیدا نکند.

حضور مردم در بازار سرمایه به میزان اوج سال ۹۹ بازگشته است. به رغم رشد قابل‌ توجه ارزش و حجم، معاملات روزانه ۵۰۰ هزار نفر معاملات و انجام ۲۰ هزار معامله خرد اما سامانه‌های معاملاتی با چالش مواجه نشدند. این در حالی بود که سال ۹۹ بازار به شدت با مشکلات این چنینی روبرو بود.

نقدشوندگی در بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و دیگر با صف خرید و فروش مستمر مواجه نیست. اگر سهامی با صف خرید و فروش روبرو شود در بازه زمانی کوتاه به معاملات روان باز خواهد گشت. همچنین سال گذشته دامنه نوسان در دو نوبت افزایش پیدا کرده و موجب افزایش نقدشوندگی‌ شده است. بنابراین سرمایه‌گذاران دیگر در قفل‌های صف گیر نخواهند کرد.

حذف و برداشتن دامنه نوسان برای بازار سرمایه معنایی ندارد و در بورس‌های دنیا نیز حذف کامل دامنه نوسان وجود ندارد و معمولا دامنه نوسان‌ها پویا بوده و در بازه مشخصی نوسان خواهد داشت و اگر از آن بازه خارج شود، برای مدت زمان کوتاهی با توقف معاملاتی مواجه می‌شود. در بورس ایران باتوجه به چالش‌های زیرساختی هنوز امکان ایجاد دامنه نوسان پویا وجود ندارد. البته در سال جاری مجددا دامنه نوسان افزایش پیدا خواهد کرد تا نقدشوندگی به حد اعلا برسد.

** توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تعریف صندوق‌های سرمایه‌گذاری

توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و تعریف صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به‌عنوان لنگرگاه بازار سرمایه عمل می‌کنند. ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی‌ به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افراد با سطح ریسک‌پذیری و سلیقه سرمایه‌گذاری مختلف طراحی شده که خوشبختانه با عملکرد مناسبی نیز همراه بود.

در راستای تحقق شعار سال، هدف سازمان بورس استفاده بهینه از استقبال عموم سرمایه‌گذاران و هدایت منابع موجود به سوی بازار اولیه و تزریق منابع به طرح‌های سودآور است. به‌منظور ورود منابع به چرخه تولید انتشار ابزار بدهی نوین، عرضه اولیه شرکت‌های جدید و سهامی عام پروژه پیگیری می شود. این اقدام علاوه بر اینکه موجب تقویت تولید خواهد شد به سودآوری بلندمدت بازار سرمایه نیز منجر خواهد شد. سال ۹۹ تمام منابع در بازار ثانویه دست به دست و همین مسئله باعث ایجاد حباب شد.

** ممانعت از سینگال فروشی در فضاهای غیر رسمی

باتوجه به اینکه سینگال فروشی در فضاهای غیر رسمی انجام می‌شود، شناسایی آنها دشوار است اما سازمان بورس با همراهی سامانه‌های نظارتی و رصد شبکات اجتماعی، سعی در ممانعت فعالیت‌های غیرمجاز دارد. کانال‌هایی که فعالیت‌های غیرمجاز این‌چنینی دارند به‌دنبال کلاهبرداری هستند و پس از انجام خریدها، نماد را در کانال‌های‌مختلف تبلیغ می‌کنند. این اقدام باعث ایجاد تقاضا شده و طبیعتا قیمت سهام را نیز رشد خواهند داد اما پس از آن به‌ دور از هیاهو از نماد خارج می‌شوند و در نهایت مردم با نمادی در ابهام و به‌دور از ارزش‌های بنیادی باقی می‌مانند.

بحث انحصارزدایی در نهادهای مالی کلید خورده و مراکز قابل اعتماد بسیاری وجود دارد که فهرست آنها در وب‌سایت سازمان بورس موجود است. به افراد توصیه می‌شود تنها از افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز مشاوره دریافت کنند.

کد خبر 29061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =