چشمک ارز دیجیتال و دلار به سرمایه‌های بورسی

۴۶ میلیون ایرانی که ۴۰ درصد سرمایه خود را در بورس از دست رفته‌ دیده‌اند، ممکن است وارد بازارهایی چون ارز دیجیتال و دلار و ... شوند که کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند و جلوگیری از این موضوع مستلزم اتخاذ تصمیمات جدی برای بازار سرمایه است.

به گزارش بیداربورس، بازار سرمایه ایران در ابتدای سال گذشته رونق فراوانی یافت و همین امر سبب شد تا بسیاری از سرمایه‌های حقیقی از بازارهای دیگر به سمت بورس سرازیر شود.
پس از مدتی این بازار که چندین ماه در روند صعودی قرار گرفته بود و سودهای جذابی به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خود داده‌ بود در مسیر اصلاح قرار گرفت، اما با توجه به شرایط مختلف سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر عدم آشنایی دقیق بسیاری از حقیقی‌ها با بورس، نقدینگی از این بازار شروع به خروج کرد و به همین دلیل صف‌های فروش طولانی برای بسیاری از سهم‌ها تشکیل شد.
این روند تا جایی ادامه یافت که بسیاری از کارشناسان گفتند تا زمانی که تصمیمات جدی برای بازار سرمایه گرفته نشود، بورس ایران به شرایط عادی برنمی‌گردد.
در این میان سهام‌داران بسیاری که با تشویق دولت به این بازار ورود کرده و متضرر شده‌اند، بخش مهمی از سرمایه خود را از دست داده و نسبت به این اتفاق بسیار عصبانی‌اند.
بر اساس اعلام انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، بیش از ۴۶ میلیون ایرانی در بازار سهام، ۴۰ درصد از سرمایه خود را از دست داده‌اند و همین امر سبب شده تا اعتراضات شدیدی نسبت به این موضوع از سوی افراد انجام شود.
در مقابل بازار ارزهای دیجیتال این روزها داغ شده و بسیاری از افرادی که سال گذشته وارد بازار سرمایه شده بودند، با خروج پول خود از این بازار، به سمت سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال رفته‌اند که این روزها سودهای کلانی را به دست سرمایه‌گذاران می‌دهد.
هرچند که کارشناسان این حوزه معتقدند که ارزهای دیجیتال به همین اندازه از ریسک بالایی برخوردارند و ورود بدون تحلیل به این بازار می‌تواند سرمایه افراد را به خطر بیندازد.
در عین حال خروج سرمایه از بازار بورس و حرکت آن به سمت ارزهای دیجیتال سبب می‌شود که ارز از ایران خارج شده و به جای ورود پول به اقتصاد ایران، بازارهای جهانی از این سرمایه‌گذاری نفع ببرند.
بسیاری از مسئولان در حال حاضر در صدد حل مشکلات بازار سرمایه برآمده‌اند تا بتوانند اعتماد را دوباره به این بازار برگردانند اما تاکنون اقدام تاثیرگذار و محسوسی انجام نشده است.
این روزها نقدینگی بسیاری از بازار سرمایه در حال خروج است و با توجه به صف‌های فروش طولانی به نظر می‌رسد که فعلا این خروج نقدینگی ادامه خواهد داشت.
از سوی دیگر، اوضاع نامساعد بازار سرمایه، مردم را ترغیب می‌کند که بار دیگر به سراغ بازارهایی همچون ارز و طلا بروند که البته آینده این دو بازار نیز مشخص نیست و بارها اعلام شده که محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند.
حال باید دید که چه تصمیماتی برای بهبود روند بازار سرمایه اتخاذ می‌شود، چراکه جلسه آتی شورای هماهنگی سران قوا درخصوص بورس بوده و قرار است تمهیداتی برای بهبود اوضاع این بازار اندیشیده شود.

کد خبر 2983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =