پیش بینی بهبود اوضاع بورس از اوسط ماه بعد و توقف کاهش قیمت دلار

کارشناس بازار سرمایه با اعلام مقطعی بودن کاهش قیمت دلار، پیش بینی کرد وضعیت همه بازارها به‌ ویژه بازار سهام به مرور از اواسط تیر بهبود خواهد یافت.

به گزارش بیداربورس، برزو حق شناس درباره اوضاع ناخوش روزهای اخیر بازار سهام و فشار عرضه و عدم تمایل به خرید به دنیای اقتصاد اعلام کرد: روند کاهشی قیمت‌ها در سه بازار ارز، طلا و بورس در اکثر روزهای هفته جاری منجر به شکل‌گیری تضادهای جدید در رفتار معامله‌گران بازارها شده که نتیجه چنین شرایطی را می‌توان نشانه‌هایی از وضعیت مبهم بازارها در کوتاه‌مدت و تاکتیک احتیاط سهامداران دانست.

قرار گرفتن روند داد و ستدهای بازار سهام در فضایی دوگانه، عدم‌ اطمینان و مبهم سرمایه‌گذاران را نیز در وضعیت کنش تعارضی قرار داده ئ در روزهای گذشته اکثر سهام سرخ‌پوش بودند. همان‌طور که بارها تجربه شده، بازارهای دارایی در مقابل نوسانات نرخ ارز به سرعت واکنش و رفتاری خلاف رویه‌های مسبوق به سابقه را نشان می‌دهند.

بررسی‌های آماری نیز به وضوح حاکی از آن است که هرگاه دلار با تقاضای بیشتر مواجه شده همه بازارها در همین راستا سمت و سوی افزایشی گرفته‌اند و به تبع آن زمانی که شدت تقاضا در بازار ارز در سراشیبی سقوط قرار گرفته بازارهای موازی نیز با تشدید عرضه مواجه بوده‌اند.

به همین دلیل بازار سهام که تا میانه اردیبهشت بر مدار صعودی حرکت می‌کرد رفته رفته و همگام با شروع نوسانات دلار از ادامه روند صعودی باز ماند اما عوامل دیگری نیز در ایجاد شرایط فعلی بورس موثر بود. از این رو روند فعلی بازار را نباید با فاز اصلاحی اشتباه گرفت. همگرایی بازار سهام با نوسانات قیمت دلار در راستای انتشار اخبار مذاکرات درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران و پیشروی توافقات احتمالی با آژانس در حالی منجر به افزایش عرضه‌های سهامی شده که بخشی از سهامداران خرد بیش از حد نسبت به این دو متغیر حساسیت نشان می‌دهند.

اگرچه شرکت‌های صادرات‌محور و دلاری بورس متاثر از نوسانات این مهم قرار دارند اما با توجه به اینکه مبنای محاسبه ارز این صنایع، دلار سامانه ارز و طلا اس این واقعیت روشن می‌شود که ریزش قیمت در بازار آزاد ارز نباید واکنش هیجانی و منفی سهامداران خرد را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این موضوع آنچه اهمیت دارد این است که رفع تحریم‌ها به دلیل بر طرف شدن موانع و محدودیت‌های تجاری، تولید و بنگاه‌های اقتصادی را منتفع خواهد کرد اما از سوی دیگر به دلیل عدم‌ قطعیت و نا اطمینانی از وضعیت اقتصادی سرمایه‌گذاران قادر نیستند چشم‌انداز روشنی برای بازارهای مختلف به تصویر بکشند.

وضعیت غیرقابل پیش‌بینی حاکم بر اقتصاد سبب شده تا سیاست گذار، عدم‌قطعیت در روند همه بازارها را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند. رخدادی که زمان اصلاح قیمت‌ها را طولانی‌تر از حد معمول آن می‌کند. به طوری که بازار سهام در برابر چنین برزخی بارها به صورت غیرطبیعی وارد چرخه نامتعادل اصلاح فرسایشی شده است. قرار گرفتن بورس با سیکل‌های طولانی‌مدت ریزش یکی از مهم‌ترین عواملی است که در اغلب مواقع سلب اعتماد سهامداران را به دنبال داشته است.

بازارهای دارایی از مرداد سال قبل که مذاکرات احیای برجام به دلیل پاسخ منفی ایران به بسته پیشنهادی اروپا در تعلیق قرار گرفت به شدت تحت‌ تاثیر قرار گرفتند اما به نظر می‌رسد همه بازارها به‌ ویژه بازار سهام به مرور از اواسط تیر تا حدودی با تضعیف شوک حاصل از اخبار بین‌المللی روبرو شوند.

برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از آن است که واکنش دلار به افت قیمت، مقطعی خواهد بود. همان‌طور که دیروز دلار مجددا تا کانال ۴۹‌ هزار تومان پیشروی کرد و گرچه این کانال مهم را از دست داد اما این روند از مقاومت شدید دلار برای ریزش بیشتر خبر می‌دهد. با این اوصاف اصلاح دسته‌جمعی بازارها را باید کوتاه‌ مدت دانست.

بنابراین می‌توان از رفتار بازارها این‌گونه استنباط کرد که گرچه معامله‌گران در برهه کنونی چندان تمایلی به افزایش تحرک ندارند اما بازار می‌تواند بزودی شاهد تحرکات بیشتری در سمت تقاضا باشد. در صورت افزایش قیمت‌ها، سیاست گذار چگونه تلاش خواهد کرد تا از پس چشم‌انداز افزایشی تورم برآید. با توجه به اظهارات سیاست گذاران مبنی بر کنترل نرخ تورم و گره خوردن این گزاره مهم به سرنوشت مذاکرات باید دید بازارها از پس این وضعیت برخواهند آمد؟

کد خبر 30703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =