چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

سناریو سال گذشته تکرار شد و اگرچه فروردین روی خوشی در تجارت خارجی نشان داد اما اردیبهشت قائله را برهم زد و فاصله واردات از صادرات زیاد و تراز منفی شد. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی گمرک، تراز تجاری ایران در دو ماه منتهی به اردیبهشت با کسری تجاری ۴۲۸میلیون دلار روبه رو بوده است؛ همچنین تراز ماه اردیبهشت با ثبت رقم منفی ۹۶۸میلیون دلار بار دیگر امیدهای زنده شده ماه نخست سال را کمرنگ کرده است و به نظر میرسد امسال هم ایران سهم چندانی از بازار تجاری ۱.۷ تریلیون دلاری خاورمیانه نداشته باشد.

**چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش بیداربورس سناریو سال گذشته تکرار شد و اگرچه فروردین روی خوشی در تجارت خارجی نشان داد اما اردیبهشت قائله را برهم زد و فاصله واردات از صادرات زیاد و تراز منفی شد. بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی گمرک، تراز تجاری ایران در دو ماه منتهی به اردیبهشت با کسری تجاری ۴۲۸میلیون دلار روبه رو بوده است؛ همچنین تراز ماه اردیبهشت با ثبت رقم منفی ۹۶۸میلیون دلار بار دیگر امیدهای زنده شده ماه نخست سال را کمرنگ کرده است و به نظر میرسد امسال هم ایران سهم چندانی از بازار تجاری ۱.۷ تریلیون دلاری خاورمیانه نداشته باشد.

**افول ارزش تجاری در سال ۱۴۰۲

تجارت خارجی کشور در ۲ ماهه امسال از نظر وزن حجمی معادل ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزار تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش را نشان میدهد. نکته قابل توجه این است که در این بازه زمانی، ارزش صادرات نفتی با وجود رشد ۳/ ۱۲ درصدی وزن، ۷/ ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و همین مساله به افول ارزش تجارت خارجی دامن زده است.

چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

از سوی دیگر در این مدت ۷.۵ میلیارد دلار صادرات بدون نفت خام شامل؛ ۲.۳۶ میلیارد دلار صادرات اقلام نفتی(فصل ۲۷) با سهم ۳۲ درصد و حدود ۵.۱ میلیارد دلار صادرات سایر کالاها با سهم ۶۸ درصد رقم خورده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد بهبود ۱۲.۳ درصدی مقدار وزنی و افت ۱۳.۷ درصدی ارزش صادرات همراه با افت توام ۸.۷ درصدی مقدار و ۴.۸ درصدی ارزش واردات طی دو ماهه ۱۴۰۲ و شکاف ۱۳۲۰ دلاری در میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی با صادراتی هستیم

چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

**مشتری جدید نداریم

کشورهای عمده مقصد صادرات طی دو ماهه نخست سال ،۱۴۰۲ بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای چین، با رقمی بالغ بر۲،۴۱۸ میلیون دلار و سهم ۳۲.۱۹ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۱,۲۲۸ میلیون دلار و سهم ۱۶.۳۴ درصد، ترکیه با ۸۳۵ میلیون دلار و سهم ۱۱.۱۱ درصد، امارات متحده عربی با ۷۴۹ میلیون دلار و سهم ۹.۹۷ درصد و کشور هند با ۳۳۱ میلیون دلار و سهم ۴.۴۰ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است. به نظر میرسد مدتهاست مشتری جدیدی به باشگاه مشتریان ایران اضافه نشده و نبود مشتری جدید برای تجارت ایران زنگ خطری است که با توجه به شرایط تحریمی حتی اگر گوش شنوایی در دولت وجود داشته باشد، راه‌حل‌های بسیاری ندارد.

**چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال۱۴۰۲

در سال ۲۰۲۲ میزان واردات کشورهای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی حدود ۱۶۴۵ میلیارد دلار بود که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۳ افزایش ۱۰ میلیارد دلاری داشته باشد اما با توجه به شرایط تجاری ایران به نظر ما سهم چندانی از این بازار ۱.۷ تریلیون دلاری نداشته باشیم و حتی کارشناسان پیشبینی افت توام واردات و صادرات در سال ۱۴۰۲ برای ایران را دارند. 

چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

چشم‌انداز افت تجارت ایران در سال ۱۴۰۲

خبرنگار: گلاره کحالی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 30822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =